Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2010
Dag allen,
Het oudebeestje van ons begon spontaan op drie poten te lopen!! Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ontsteking nagelopen etc. Dat functioneerde allemaal. Dus het moest wel iets met de kleppen zijn..
Ik heb me wat ingelezen over de kleppen stellen en het speciaal gereedschap dat je nodig heb.
Uiteindelijk heb ik zelf van een stukje koker een gereedschapje gefabriekt waarmee de kleppen ingedrukt blijven als je de nokenas ronddraait. Werkt best goed en was in 10 minuten gefabriceerd.
Nu heb ik overal de klepspeling opgemeten en kom ik tot de conclusie dat de inlaatklep van de 1e cilinder geen speling heeft!! Het klepplaatje is 3.54 mm dik!! De vraag is nu... wat is het dunste plaatje wat je veilig kan gebruiken in een B21a (97PK) uit '75 op LPG??
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op zich wel vreemd want meest gaan de UITlaatkleppen het hardst, die van cil 2 en 3 nog iets meer dan 1 en 4. De INlaatkleppen veranderen nauwelijks, ook niet op LPG.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
volgens originele specificatie 3.30mm
klepstelplaatjes vindt je op
www.vomd.nl!
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2010
Ik vond het ook al vreemd dat een inlaatklep versleten zou zijn. Het gaat om de 2e klep vanaf de distributie zijde. Ik weet niet zeker of dit een inlaatklep is. Hij zit wel recht tegenover het inlaatspruitstuk.
Weet iemand zo welke kleppen de in- en uitlaatkleppen zijn van de B21a motor?
Bedankt voor de linkjes.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
31 August 2011, 00:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 August 2011, 00:42 door aernout.)
Als je de nokkenas in de juiste richting rond draait, gaat eerst de inlaat klep open, en dan pas de uitlaat klep.
Zo moet je toch heel eenvoudig kunnen achterhalen welke welke is ...... of ben ik nou gek? (stomme vraag! :-) )
Daarbij opgemerkt: inlaat, compressie, arbeid, uitlaat.
Kortom de kleppen zullen relatief kort achter elkaar lichten, en dan weer een relatief grote tijd dicht zijn.
In bovenstaande regel kun je zien welke na welke komt.
2 vlak achter elkaar? = uitlaat gevolgd door inlaat
1 open, tijdje niets, 2 open?= inlaat gevolgd door uitlaat
(ik ben van beroep telematica technicus, en nu al enkele jaren huisman (..... jajajajajaja... ik weet het) dus bovenstaande is logische redenering, en geen kennis).
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 2e is uiteraard een inlaatklep, de kop is erg overzichtelijk. Er kan best wat meer aan de hand zijn, klepspeling gaat niet van 0.40 naar 0.00 terwijl de anderen nog wel speling hebben.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Weet iemand of je deze tool kan gebruiken om je kleppen te stellen voor bovenstaande motor?
http://www.gereedschapbestellen.nl/auto-...-ohv-veren
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2010
Earnout: Dank voor dit "oooooooooooh jaaaaa, natuurlijk" moment....had ik zelf ook kunnen bedenken lekker stom van mij......
Het blijft dan raar dat de klep geen speling heeft. Ik hoop dat er niet nog iets aan de hand is. Misschien moet ik alvast opzoek gaan naar een ander kop... Zijn er nog mensen hier die een goede gebruikte kop hebben voor de b21a?
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2010
Volvovenska: Om de schijfjes boven de kleppen er uit te halen, heb ik heel simpel een koker van ongeveer 150x150 gebruikt.
Je hebt een stukje koker van ongeveer 7cm nodig.
Ik zal er binnenkort een foto posten. Dit gereedschapje maak je binnen 10 minuten, als je handig bent, een werkbankschroef hebt, een flex, een dremel is handig. Kost niks en werkt prima.