9 July 2011, 18:35
Jambon schreef:opgelost.... er zitten M&M's achter je wieldop..
Goed dat je 't zegt. Heb ze net allemaal met enige slijtage van het suikerlaagje achter het Draco-dopje vandaan gehaald en opgegeten.
245 DL 1983
|
tikkend geluid draaiend achterwiel
|
|
9 July 2011, 18:35
Jambon schreef:opgelost.... er zitten M&M's achter je wieldop.. Goed dat je 't zegt. Heb ze net allemaal met enige slijtage van het suikerlaagje achter het Draco-dopje vandaan gehaald en opgegeten.
245 DL 1983
10 July 2011, 02:11
Martin245 schreef:Ik weet dus niet of het passtuk weer vastgeschroefd moet worden o.i.d. maar ik heb vers vet tussen het blokken en de zuigers gedaan en sindsdien is'tie weer tam. Hopelijk kopervet gebruikt? Want ander vet kan niet tegen de hoge temperatuur en kan dus als olie over je schijf heen gaan lopen! Pas dus op hiermee. "Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
De Girling achterremmen hebben of een 'round damper washers' (schijfje in de remzuiger) of een 'intermediate plate', (geen afbeelding). Ik kan er niet uit opmaken of ze altijd geplaatst zijn, maar als ze geplaatst zijn moeten beide hergebruikt worden, niet uitwisselbaar.
Het boek zegt dat je ze zonder vet of lijm moet terugplaatsen. Ate achterremmen hebben niets van dien aard, alleen moet de uitsparing in de zuiger in een bepaalde hoek gedraaid staan. Een andere mogelijkheid is dat je Ate blokjes in je Girling klauw hebt, die passen net iets te ruim (of andersom). En zullen dus elke keer dat je remt tegen de klauw omhoog getikt worden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Er zit een 'nieuwe' Girling klauw op. Met Girling blokjes. Blokjes eruit: tik is weg. Blokjes erin: tik weer terug. Rempedaal even beroeren en tik is weg......tja?
(Ter info, maar heeft volgens mij niets met het probleempje te maken: er zat een Ate klauw op. De wartel paste niet op een nieuwe Ate, wel op een Girling. Dus gekozen voor een Girling) Even over die andere tik, zeer waarschijnlijk LV: die tik komt NADAT het rempedaal wordt ingetrapt en soms behoorlijk hard, een harde 'pok'. Soms geen tik, meestal wel.
245 DL 1983
10 July 2011, 12:27
Die LV zou ik wat verder onderzoeken, bij mijn 144's zou dat het gevolg zijn van een versleten rubber bus in een draagarm. Nou heeft de 240 dat veel minder snel maar een harde pok is niet de bedoeling.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
18 July 2011, 23:52
Ik heb iets gehad wat leek op het geluid dat je omschrijft.
Uiteindelijk bleek het een loszittende voering te zijn van een remschoen van de handrem.... Geluiden zijn lastig te traceren. Inderdaad iemand vragen plaats te nemen en rustig de rem laten bedienen, terwijl je zelf om de auto heen kruipt om te horen waar het geluid vandaan komt.
31 July 2011, 22:09
Nog enige progressie in dit verhaal of was het aandraaien van de bevestigingen al voldoende?
245DL 1980 USA
25 August 2011, 18:04
danielk schreef:zal wel dom klinken, had ook iets vergelijkbaars. Steentje in het profiel. Die zat heel goed vast, normaal gaan ze er wel uit op de snelweg, maar die niet. Zag m toevallig zitten, eruit gepullekt en weg irritante tik bij iedere omwenteling. haha, helemaal niet dom! laat had ik ook zo'n "probleem" gevalletje!
5 September 2011, 21:09
De tics zijn zomaar weg. Heb de auto afgelopen tijd weinig gebruikt. Heb er niets aan gedaan. Ben benieuwd nu ik hem weer meer moet gebruiken, Ik durf het eigenlijk bijna niet te schrijven. Je weet maar nooit, een beetje voodoo, black magic en het is weer terug.
245 DL 1983
18 January 2012, 21:23
De tik LV kwam snel weer terug en is nu eindelijk weg. Fuseekogel daar toch maar eens vervangen. Dat was kennelijk de boosdoener, ook al had ie maar heel weinig speling.
Achter is de tik van het draaiend achterwiel weggebleven. Wat daar nog wel is, is een soort tik als je het rempedaal intrapt, net alsof de remblokjes niet meteen van hun plek komen zodra de zuigers hun werk doen.
245 DL 1983
|
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
| Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
| Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
| ABS lampje en geluid onder de motorkap | landinzicht | 9 | 8.518 |
14 August 2020, 13:11 Laatste bericht: Tancor |
|
| Intrappen rempedaal sissend/gierend/hees geluid | lenlux | 7 | 10.290 |
19 October 2015, 22:27 Laatste bericht: ZOAB |