Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Versnelingsbak Nolvo 240 plaatsen
Hallo

Ben bezig een andere versnellingsbak m47 vijfbak aan het plaatsen, het probleem is dat ik de bak er niet vergenoeg op krijg.
Er blijft een rand open van ÃÃn cm als ik de onderste twee bouten er in draai blijft de bak boven open staan.
Heb jet idee dat het geheel er niet helemaal op schuift.

Heb de koppeling ingedrukt als ik de bak plaats (draadeind met twee moeren) was bij demontage makkelijker.

wat doe ik niet goed, wie heeft advies.

het is een Volvo 240 station 2300 uit 1991.
Antwoord
Van alles om te controleren: diameter ingaande bakas en gat in het toplager (in het vliegwiel) gelijk? Geen paspennen t.o. elkaar? Gat vd koppelingsplaat nog in het midden? Heb je het goede druklager? Heb je de kopp. plaat losgehaald? Een M47 van een benzinemotor moet eigenlijk altijd naadloos passen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Zijn inderdaad dingen die ik niet gecontroleerd heb, van uit gegaan dat dat gelijk is.
koppelingsplaat is niet los geweest.

Maar weer los halen dan.
Antwoord
Zo ermee wegrijden zal ook niet gaan.

Als de koppeling ingedrukt was toen je bak weghaalde, kan de koppelingsplaat verschoven zijn. Los de boutjes vd drukgroep, zet de plaat weer in het midden, (op het oog, er zit wel wat beweging in het hart vd plaat, of met een speciaal gereedschapje als je preciezer aangelegd bent) en draai de boutjes weer aan (25 Nm).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dank voor de tips.

Heb nog wel ergens zo'n speciaal stukje ijzer liggen.

Volgende week maar weer met frisse moed op nieuw proberen

Ach het blijft hobby, dus keer er onder uit is ook wel te doen.
Antwoord
De koppelingsplaat was inderdaad iets verschoven, bak er onderuit gehaald, koppelingsplaat gecentreerd.
Als weer in elkaar geschroefd, en rijd weer als een Volvo.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  koppelingsveer plaatsen hoe? Kogelman 8 712 1 March 2025, 17:49
Laatste bericht: Kogelman
  koppeling checken alvorens blok en m40 terug te plaatsen. Hoe? Jeroen V 28 16.156 9 September 2011, 08:48
Laatste bericht: volvodutchy
  Kardanas kapot door verkeert plaatsen kruiskoppeling (blunder) job245 10 8.446 27 October 2010, 21:42
Laatste bericht: job245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)