21 June 2011, 16:39
Ja, precies zo werkt het bij mijn carburateur karretjes.
De precieze uitvoering bij een B21ET ken ik niet.
De precieze uitvoering bij een B21ET ken ik niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981
|
21 June 2011, 16:39
Ja, precies zo werkt het bij mijn carburateur karretjes.
De precieze uitvoering bij een B21ET ken ik niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
21 June 2011, 20:27
Ja, dat is dan ook de meest bekende opstelling. Ik hou er echter rekening mee dat het bij een Turbo afwijkend kan zijn. Een reguliere carburatiemotor heeft altijd onderdruk in hetinlaatspruitstuk en carburateur, een Turbo kan zorgen voor een overdruk in deze delen. (Dit wordt mede opgelost door de centrifugaalvervroeger in de ontsteking).
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
25 June 2011, 09:41
Ha Sil,
Dank nog voor je antwoord op mijn vraag over de vacuumslangen van een tijdje terug, door vakantie was ik er nog niet aan toegekomen om je te bedanken. Had je deze tekeningen al gezien: http://www.davebarton.com/volvovacuumdiagrams.html ? De B21ET zit er ook tussen. Ben zelf ook nog aan het puzzelen hoe het in elkaar moet zitten. Succes, Nico
25 June 2011, 21:05
Dank voor de link. Helaas zat er niet bij wat ik zocht , maar ik heb een mail verzonden met de vraag of het kan worden toegevoegd. (je weet maar nooit) Ik rij momenteel nog steeds zonder vacuumvervroeger en ben hier voorlopig even mee gered, wil wel graag weer de originele configuratie.
De vakantie goed overleefd? Wat was het verbruik?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
28 June 2011, 15:16
De vakantie ging per 737, heb maar niet gevraagd naar het verbruik...
De volvo loopt 1 op 8 op het moment terwijl ik voorheen ongeveer 400 kilometer kon rijden op 42 liter. Op de snelweg, dat wel, maar niet volgens "het nieuwe rijden". Ondertussen heb ik de Bentley en de Greenbooks (via http://www.k-jet.org) er nog even op nageslagen maar heb nog geen duidelijk tekening gevonden van de vacuumslangen. Beste kans is dan denk ik toch een forumlid met een overdachte auto om te kijken hoe de slangen daar lopen. Groet, Nico
28 June 2011, 16:39
Van onder de inlaat van de "turbo"hoed loopt een vacuümslangetje direkt naar de verdeler.
Bij de "stationairschroef " zit ook een aansluiting . Vanaf daar gaat een slangetje naar een T stukje . Vanaf dat T- stukje gaat er een slangetje naar de controlpressureregulator Hierop zit aan de zijkant een aansluiting (zie foto ,rechter exemplaar). De andere kant van het T-stukje gaat naar een aansluiting op het spruitstuk .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
28 June 2011, 19:33
Edwin, jouw beschrijving geeft mijn gevoel dat het bij mij fout zit een nieuwe impuls! Is het wellicht mogelijk om met foto's te laten zien waar de aansluitingen zitten? Je zou me hier erg mee helpen!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
28 June 2011, 20:17
Edwin, toch maar aan de klus begonnen. Wat blijkt; de vacuumslang naast de luchtschroef zat op de vacuumpot. Deze genereerd een veel hoger vacuum waardoor de ontsteking ook bij stationair al vervroegd wordt. Ik ben door de regen naar binnen gejaagd, maar ga morgen even verder. Als je nog een foto hebt waar de vacuumslang op het spruitstuk zit ben ik ik helemaal blij!
Dank voor de goede tips! P.s. de slang naar de pressure controller lag gewoon los te bungelen (afgesloten met schroef)
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
28 June 2011, 21:54
Mooi dat je meteen een aantal afwijkingen hebt gevonden.
Helaas kan ik van het spruitstuk geen foto's maken. Ik rij namelijk niet meer met een origineel spruitstuk,maar met een zelfgelaste. Maar er moet op het spruitstuk na de gasklep een klein slangtubeluurtje zitten. Een andere turborijder kan je daar wel uitsluitsel over geven.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
29 June 2011, 11:34
Sil, een tekening van wat Edwin beschrijft staat op blz. 23 van Volvo Greenbook TP 30163-2
(via http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ ) . Als je de testapparatuur even wegdenkt zie je daar hoe de slang van inlaatspruitstuk richting T-stuk en dan naar gasklephuis en CPR loopt. Dank ook aan svenbrouwer voor de input over de mail. De turbo van Sven heeft ook een slang rechtstreeks van distributeur naar de aansluiting aan de motorkant op het gasklephuis. Nico |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|