Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981
#31
Ja, precies zo werkt het bij mijn carburateur karretjes.

De precieze uitvoering bij een B21ET ken ik niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#32
Ja, dat is dan ook de meest bekende opstelling. Ik hou er echter rekening mee dat het bij een Turbo afwijkend kan zijn. Een reguliere carburatiemotor heeft altijd onderdruk in hetinlaatspruitstuk en carburateur, een Turbo kan zorgen voor een overdruk in deze delen. (Dit wordt mede opgelost door de centrifugaalvervroeger in de ontsteking).
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#33
Ha Sil,

Dank nog voor je antwoord op mijn vraag over de vacuumslangen van een tijdje terug, door vakantie was ik er nog niet aan toegekomen om je te bedanken.

Had je deze tekeningen al gezien: http://www.davebarton.com/volvovacuumdiagrams.html ? De B21ET zit er ook tussen. Ben zelf ook nog aan het puzzelen hoe het in elkaar moet zitten.

Succes,

Nico
Antwoord
#34
Dank voor de link. Helaas zat er niet bij wat ik zocht , maar ik heb een mail verzonden met de vraag of het kan worden toegevoegd. (je weet maar nooit) Ik rij momenteel nog steeds zonder vacuumvervroeger en ben hier voorlopig even mee gered, wil wel graag weer de originele configuratie.
De vakantie goed overleefd? Wat was het verbruik?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#35
De vakantie ging per 737, heb maar niet gevraagd naar het verbruik...

De volvo loopt 1 op 8 op het moment terwijl ik voorheen ongeveer 400 kilometer kon rijden op 42 liter. Op de snelweg, dat wel, maar niet volgens "het nieuwe rijden".

Ondertussen heb ik de Bentley en de Greenbooks (via http://www.k-jet.org) er nog even op nageslagen maar heb nog geen duidelijk tekening gevonden van de vacuumslangen.

Beste kans is dan denk ik toch een forumlid met een overdachte auto om te kijken hoe de slangen daar lopen.

Groet,

Nico

Antwoord
#36
Van onder de inlaat van de "turbo"hoed loopt een vacuümslangetje direkt naar de verdeler.
Bij de "stationairschroef " zit ook een aansluiting .
Vanaf daar gaat een slangetje naar een T stukje .
Vanaf dat T- stukje gaat er een slangetje naar de controlpressureregulator
Hierop zit aan de zijkant een aansluiting (zie foto ,rechter exemplaar).
De andere kant van het T-stukje gaat naar een aansluiting op het spruitstuk .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#37
Edwin, jouw beschrijving geeft mijn gevoel dat het bij mij fout zit een nieuwe impuls! Is het wellicht mogelijk om met foto's te laten zien waar de aansluitingen zitten? Je zou me hier erg mee helpen!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#38
Edwin, toch maar aan de klus begonnen. Wat blijkt; de vacuumslang naast de luchtschroef zat op de vacuumpot. Deze genereerd een veel hoger vacuum waardoor de ontsteking ook bij stationair al vervroegd wordt. Ik ben door de regen naar binnen gejaagd, maar ga morgen even verder. Als je nog een foto hebt waar de vacuumslang op het spruitstuk zit ben ik ik helemaal blij!

Dank voor de goede tips!

P.s. de slang naar de pressure controller lag gewoon los te bungelen (afgesloten met schroef)
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#39
Mooi dat je meteen een aantal afwijkingen hebt gevonden.
Helaas kan ik van het spruitstuk geen foto's maken.
Ik rij namelijk niet meer met een origineel spruitstuk,maar met een zelfgelaste.
Maar er moet op het spruitstuk na de gasklep een klein slangtubeluurtje zitten.
Een andere turborijder kan je daar wel uitsluitsel over geven.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#40
Sil, een tekening van wat Edwin beschrijft staat op blz. 23 van Volvo Greenbook TP 30163-2
(via http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ ) . Als je de testapparatuur even wegdenkt zie je daar hoe de slang van inlaatspruitstuk richting T-stuk en dan naar gasklephuis en CPR loopt.

Dank ook aan svenbrouwer voor de input over de mail. De turbo van Sven heeft ook een slang rechtstreeks van distributeur naar de aansluiting aan de motorkant op het gasklephuis.

Nico
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.825 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.795 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.313 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.500 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.101 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.873 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.852 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.683 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.821 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.074 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)