Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Trotse nieuwe eigenaar van een 240 GLE Automaat uit 1993, met een vreemd probleem. Hoop dat iemand er wat 'licht' op kan schijnen.
De koplampen van mijn 240 gaan keurig aan als de auto start, maar zodra ik de verlichtings-schakelaar aan zet, gaan de koplampen uit. Zowel in de stadslicht-stand (parkeerlichten gaan dan wel gewoon aan) als in de dimlicht-stand. Groot licht werkt prima, bij schakelaar uit staat-ie in de signaalfunctie en bij schakelaar aan kan ik permanent groot licht aan zetten. Helemaal volgens het boekje dus en de lampen zelf zijn dus ook prima, alleen dat dimlicht dat uitschakelt is erg vreemd. Daarbij doet de dashboardverlichting bij de tellers trouwens helemaal niets, in geen enkele stand.
Iemand een idee?
Alvast dank,
Wouter
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kijk eens naar de stekker van het verlichtingsrelais. Boven je linkervoet achter de vilten plaat. ALu blokje van 2x2x2. De stekker smelt wel eens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Bij mij zat ooit ook de verlichting eens te klooien. Bleek het omcirkelde stekkertje niet goed te zitten:
[img width=800 height=600]http://oi55.tinypic.com/ofwxf5.jpg[/img]
Berichten: 18
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2010
yellow 240,
Een heel andere vraag: Achter de rembekrachtiger (op jouw foto) tegen het schutbord zit een soort electrische afsluiter met slangen eraan.
Dat heb ik ook maar wat is de functie van dat ding??
Enig idee??
M.v.g. Hans
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Heb eigenlijk geen flauw idee. :-X
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Volvo Eindhoven schreef:Is dat omcirkelde geval niet de spanningsregelaar?
Zou goed kunnen. Bij mij zat het stekkertje wat er onder in zit niet goed vast. Op 'n gegeven moment maakte 'ie geen contact meer. Natuurlijk is zoiets het laatste waar je gaat zoeken... Was gewoon een kwestie van goed vastzetten
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het omcirkelde relais is het grootlicht/dimlicht schakelrelais, makkelijk gezegd. De verlichting vd 240 loopt via 2 schakelaars, 2 of 3 relais, 2 of 3 zekeringen, ca. 20 lampjes en eindeloos veel draad, maar dat relais is wel het knooppunt min of meer.
Op het schutbord is de warmestartklep te zien, een niet helemaal noodzakelijke feature die bij warme (hete) start de overtollige benzinedampen uit de carb dumpt. Zodat je niet teveel benzine krijgt.
Bij motoren zonder deze feature eenvoudig te voorkomen door het gaspedaal wat in te drukken bij het starten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Ha,
Dank voor alle reacties.
Ik heb voor de zekerheid (met veel pijn en moeite, want bijna niet te krijgen) meteen maar een nieuw staprelais besteld voor onder de motorkap (Volvo PN 1307991) en ook het verlichtingsrelais voor in de cabine. Verder nog een aantal andere onderdelen die ik komend weekeinde ga vervangen en dan hoop ik het probleem opgelost te hebben. Ik hou jullie op de hoogte.
Nog een andere vraag, voor als ik toch aan het klussen ben; ik krijg de overdrive van de auto alleen uit- of ingeschakeld als de automaat in de P stand staat. Klopt dit? Normaalgesproken moet je de overdrive toch kunnen aan- en uitzetten tijdens het rijden, of vergis ik me? Er zit een nieuw relais in, maar wellicht is dat verkeerd aangesloten oid?
Nogmaals dank voor de input!
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2011
Ha,
Het probleem met de verlichting zat 'm inderdaad in het relais dat onder de motorkap tegen de zijkant gemonteerd zit. Vervangen was een eitje, nu weer helemaal okee!
Berichten: 18
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2010
Marc 1970, Bedankt! Ik haal de hele warmtestartklep weg.
Hans