Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2012
Beste,
Ik kijk al even rond hier, maar heb nog geen draadje gevonden over dit onderwerp.
Wat ik me dus afvraag, is het mogelijk om een 850 T5, T5-R, of een R blok in een Volvo 245 te bouwen?
Ga er dan maar meteen vanuit dat de versnellingsbak (handmatig) ook over zou moeten..
Maakt me niet uit of de 245 belastingvrij is of niet.
Zijn er forummers die het gedaan hebben?
Ben benieuwd.
Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Ik loop ook al een tijdje met het idee een turboblok in te bouwen in een 240. Op
http://www.turbobricks.com staat veel info. Ik zelf ga gewoon voor een viercilinder motor uit een 940 omdat dit het makkelijkste is.
Een vijf cilinder past geloof ik op een M90 versnellingsbak (uit een 940) en die bak past weer relatief eenvoudig in een 240. Voor de rest moet volgens mij alles op maat gemaakt worden. Qua ruimte past het in ieder geval wel.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
24 November 2012, 18:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2012, 18:23 door Volvo 142 B23.)
Versnellingsbak uit een 940 past niet. Een 960 bak wel. De vijfcilinder is het kleine broertje van de zes cilinder uit een 960. Bak uit een 850 is voorwielaandrijving dus die gaat helemaal nooit passen.
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
24 November 2012, 20:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2012, 20:45 door DennisvdB.)
Er moet veel custom gemaakt worden. Reken er maar op dat het veel werk is. Onderste motorsteunen nieuw (de bovenste kun je van een 960 nemen), de carterpan moet omgelast worden omdat de pan anders tegen de "vooras" aan komt. Inlaat past ook niet zo maar qua ruimte geloof ik.
Ga maar eens zoeken op Turbobricks, en dan vooral de topics van "Homer" en 1 vd Buchka broers.
edit: hier alvast die van Homer
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=219119
editediteditje: en de andere
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163457
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Carterpan van een 960 inkorten is de truc. Maar het blijft een takkeklus. Een b230ft/et niks? Past er gewoon in, goed genoeg voor een pk of 200 zonder heel veel moeite. Wil je het gek doen een 16v kop erop (ook makkelijker gezegd dan gedaan overigens!).
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2012
Hey thanks voor jullie reactie.
Zal die links is even uitgebreid gaan bestuderen..
Op zicht is het niet helemaal de bedoeling om er gruwelijk veel werk aan te hebben, maar probeer me er een voorstelling van te maken.
Positief in ieder geval dat niemand het afraad..
Zal me ook is verdiepen in de mogelijkheden van het tunen van een bestaand 245 turbo blok..
Zitten er nog verschillen in carrosserie / wielophanging / vering etc in de verschillende 245 modellen?