Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De TWEEDE volvo voor deze Belg!
Rubicon schreef:Ik geloof dat het ergens in limburg te doen was..
In de link die ik net postte, meldde stijn op dit forum dat hij verdeler is van MS.
Ik stuur je een PB met zijn mailadres en telefoonnummer van een zekere Pieter Maes die ook de behandeling uitvoert.

is het publiek geheim? ik heb ook nog een die wel wat Mike Sanders lust denk ik. Anders PB word ook op prijs gesteld.

Groeten Joris
Antwoord
Deze update hadden jullie nog te goed: het olielek is verholpen ;D

Na een inspectie van de onderkant van de auto, samen met Karinsky en zijn vader, bleek de olie afkomstig uit de rand van het carter - aan de distributiezijde, meer bepaald op de plaats waar deze tegen de distributiedekselpakking aansluit. Carterpakking besteld bij Volvo en de boel laten vervangen bij de lokale garage.

Opmerkelijk was de oorzaak van het lek: de rand van het carter bleek enigszins verbogen, waardoor deze niet meer goed aansloot.. De reden daarvan was niet moeilijk te vinden; de lekkage was begonnen na vervanging van de distributiedekselpakking door Carlo. Ik herinner me dat hij behoorlijk wat moeite had het deksel los te krijgen, daar de oude pakking volledig verkleefd zat. Een schroevendraaier erbij om e.e.a. los te prikken en de boel kwam uiteindelijk los. Maar blijkbaar was er iets te enthousiast geprikt, waardoor per ongeluk de carterrand beschadigd was. Niet opgemerkt op dat ogenblik, en uiteraard niet met opzet gedaan.

De rand werd door de garage weer recht geslagen en met een nieuwe pakking was het lekkageprobleem weer de wereld uit.

Hierbij lof voor Carlo: hij erkende meteen het probleem en nam zijn verantwoordelijkheid op. Ik heb inmiddels met Carlo e.e.a. hieromtrent geregeld, met gunstig gevolg, waarvoor dank! Jammer dat het moest voorkomen, maar zo'n dingen kunnen de besten overkomen. Ik neem hem alleszins niets kwalijk en zal er nog steeds willen langskomen Wink ;D

Omdat zo'n Volvo natuurlijk weer niet van ophouden weet.. heeft het volgende probleem zich alweer aangediend:
ik heb een duister vermoeden dat het druklager of toplager van de transmissie aan vervanging toe is >Sad - to be continued!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Het is me wat, gelukkig is het lek opgelost.
btw, kom je volgende zondag ook naar de Stoomrit (VCCB) dat is toch ongeveer bij je in de buurt of wordt je weer geplaagd door werk?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Het leven van een 240 eigenaar kan soms hard zijn Saskia......
Antwoord
Krijg je van die situaties als 240's die stukgaan nÃt 1 dag voor de Elandrun Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
ruuds70 schreef:Het is me wat, gelukkig is het lek opgelost.
btw, kom je volgende zondag ook naar de Stoomrit (VCCB) dat is toch ongeveer bij je in de buurt of wordt je weer geplaagd door werk?

Dat zou gezellig zijn voor a.s. zondag Smile Alleen vervelend dat een van de lagers van je transmissie vervelend gaat doen. Dat probleem heeft zich bij mij onlangs ook voorgedaan bij de 240 Polar. Aan de andere kant toch fijn voor je dat het olielek verholpen is Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Gideon schreef:Dat zou gezellig zijn voor a.s. zondag Smile Alleen vervelend dat een van de lagers van je transmissie vervelend gaat doen. Dat probleem heeft zich bij mij onlangs ook voorgedaan bij de 240 Polar. Aan de andere kant toch fijn voor je dat het olielek verholpen is Smile

Ah, je moet toch wat om handen hebben hÃ.. :Smile

Nee, ik moest dit weekend eens niet werken.. maar ik heb dat weekend (zondag) een verrassingsfeestje gepland voor iemand. En zaterdag heb ik de hele dag nodig voor de voorbereidingen.. :Smile Als je 4/6 weekends werkt, dan zitten de schaarse vrije weekends natuurlijk steeds meteen vol met andere dingen :-\
Antwoord
Tja, het leven en keuzes. Nu kan ik je verklappen dat ik afgelopen weekend een verrassingsfeestje heb beleefd (ik was de verraste ;D ) en dat is heel erg leuk voor beide! Heel veel plezier! Succes en verrassingen verzekerd!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Rubicon schreef:Opmerkelijk was de oorzaak van het lek: de rand van het carter bleek enigszins verbogen, waardoor deze niet meer goed aansloot.. De reden daarvan was niet moeilijk te vinden; de lekkage was begonnen na vervanging van de distributiedekselpakking door Carlo. Ik herinner me dat hij behoorlijk wat moeite had het deksel los te krijgen, daar de oude pakking volledig verkleefd zat. Een schroevendraaier erbij om e.e.a. los te prikken en de boel kwam uiteindelijk los. Maar blijkbaar was er iets te enthousiast geprikt, waardoor per ongeluk de carterrand beschadigd was. Niet opgemerkt op dat ogenblik, en uiteraard niet met opzet gedaan.

De rand werd door de garage weer recht geslagen en met een nieuwe pakking was het lekkageprobleem weer de wereld uit.

Hierbij lof voor Carlo: hij erkende meteen het probleem en nam zijn verantwoordelijkheid op. Ik heb inmiddels met Carlo e.e.a. hieromtrent geregeld, met gunstig gevolg, waarvoor dank! Jammer dat het moest voorkomen, maar zo'n dingen kunnen de besten overkomen. Ik neem hem alleszins niets kwalijk en zal er nog steeds willen langskomen Wink ;D

Helaas viel de klus niet mee, de pakking zat ruim 30 jaar vastgekoekt en leek wel verlijmd. Eind goed al goed, iedereen gelukkig.
Antwoord
Alweer een nieuw jaar verder, dus ook een nieuwe keuring! Groen keuringsattest, hurray!

- Nog steeds de speling op de ophangingsgewrichten (fuseekogels), maar dat was ook niet moeilijk want ik had ze ook nog niet vervangen. We waren maar 3000 km verder sinds de laatste keuring.. Tongue
- Silentbloc draagarm linksvooraan begint te scheuren.

Ga er nu toch eens werk van maken. Heb al een mailtje gestuurd om onderdelen te bestellen en over twee weken mag ik langs bij Paul Booij om de rubbers te vervangen. Hopelijk heb ik de onderdelen tegen dan in huis!

En ook goed nieuws op de keuring:
Hoewel ik al twee jaar dacht dat de motor van de 242 eigenlijk te arm loopt.... blijkt dat helemaal niet het geval! E.e.a. blijkt te wijten aan een defecte uitstootmeter van mijn buurtgarage! Lol. Twee jaar geleden had ik 'm gevraagd de CO eens te meten en toen had hij als resultaat 0,4 % :crazy: Vanzelfsprekend uitstekend voor de keuring, maar je snapt wel dat ik daar sowieso niet blij mee was. Het bizarre was, als ik het CO afstelde met het speciale gereedschap, ik 'm nauwelijks hoger kreeg. Het jaar daarop (vorig jaar) hetzelfde verhaal: 0,5 %. Ik vergat er steeds op te letten bij de keuring zelf en met al die waarden op hun meetapparatuur wist ik eigenlijk niet goed waar ik naar moest kijken, dus kon ik niet vergelijken.

Mijn achterdocht begon te groeien toen ik eind vorig jaar met de Amazon eens langs ging in de garage. CO: 0,8 %. Dat leek me zeer onwaarschijnlijk, gezien alle symptomen er waren dat de motor wellicht eerder te rijk liep. Dat bleek ook te kloppen op de keuring: 4 % !!

Deze maal met de 242 in de keuring er extra goed op gelet, en ja hoor: CO: 3,4 %! Net binnen de normen (3,5 %). De man van de keuring snapte niet waarom ik daar zo blij om was, milieuvervuilend als hij het vond. :party:

Goed. Weer een zorg minder. Geruststellend dat de carburateur toch gezond is, ondanks twee jaar doemdenken. :wink:

Volgend jaar toch maar het CO een toertje terugdraaien, just to be sure.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.459 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.231 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.196 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.058 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)