Alweer een nieuw jaar verder, dus ook een nieuwe keuring! Groen keuringsattest, hurray!
- Nog steeds de speling op de ophangingsgewrichten (fuseekogels), maar dat was ook niet moeilijk want ik had ze ook nog niet vervangen. We waren maar 3000 km verder sinds de laatste keuring..

- Silentbloc draagarm linksvooraan begint te scheuren.
Ga er nu toch eens werk van maken. Heb al een mailtje gestuurd om onderdelen te bestellen en over twee weken mag ik langs bij Paul Booij om de rubbers te vervangen. Hopelijk heb ik de onderdelen tegen dan in huis!
En ook goed nieuws op de keuring:
Hoewel ik al twee jaar dacht dat de motor van de 242 eigenlijk te arm loopt.... blijkt dat helemaal niet het geval! E.e.a. blijkt te wijten aan een defecte uitstootmeter van mijn buurtgarage! Lol. Twee jaar geleden had ik 'm gevraagd de CO eens te meten en toen had hij als resultaat 0,4 % :crazy: Vanzelfsprekend uitstekend voor de keuring, maar je snapt wel dat ik daar sowieso niet blij mee was. Het bizarre was, als ik het CO afstelde met het speciale gereedschap, ik 'm nauwelijks hoger kreeg. Het jaar daarop (vorig jaar) hetzelfde verhaal: 0,5 %. Ik vergat er steeds op te letten bij de keuring zelf en met al die waarden op hun meetapparatuur wist ik eigenlijk niet goed waar ik naar moest kijken, dus kon ik niet vergelijken.
Mijn achterdocht begon te groeien toen ik eind vorig jaar met de Amazon eens langs ging in de garage. CO: 0,8 %. Dat leek me zeer onwaarschijnlijk, gezien alle symptomen er waren dat de motor wellicht eerder te rijk liep. Dat bleek ook te kloppen op de keuring: 4 % !!
Deze maal met de 242 in de keuring er extra goed op gelet, en ja hoor: CO: 3,4 %! Net binnen de normen (3,5 %). De man van de keuring snapte niet waarom ik daar zo blij om was, milieuvervuilend als hij het vond. :party:
Goed. Weer een zorg minder. Geruststellend dat de carburateur toch gezond is, ondanks twee jaar doemdenken. :wink:
Volgend jaar toch maar het CO een toertje terugdraaien, just to be sure.