Berichten: 18
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2010
Ik weet het niet meer! 240 met 230A motor nog maagdelijk orgineel. In alle versnellingen komt er een diepe roffel/rammel ergens vandaan zodra de motor een beetje moet trekken. Als je met een klein beetje gas gewoon 80 km/u meehobbelt hoor je niets maar een beetje gas erbij en daar is herrie weer.
Het lijkt midden onder de auto vandaan te komen.
Het is mateloos irritant maar ik weet geen oplossing. Reeds gedaan: Nieuw toplager, koppelingsplaat, drukgroep, druklager en uitlaat geheel (!) vervangen. Aandrijfas controle op kruiskoppelingen, schuifstuk invetten en juiste montage.
Heeft er nog iemand een hint. Alles, hoe onlogisch ook, is welkom. Ik ga het dan gewoon proberen. Zelf heb ik geen fantasie meer.
Vast bedankt.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Hoe zijn je motor steun rubbers?
Als je motor moet trekken dan kantelt hij iets en dan ligt de uitlaat misschien ergens tegen aan te trillen.
Pingelen kan ook maar dat klinkt niet donker en komt van de motor.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 24
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2010
Midden auto?
Rammel bij gasgeven, dus als hij moet trekken.
Wellicht rubber versnellingsbaksteun.
Je zou niet de eerste zijn ;D
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je kan moeilijk onder je auto kijken als je 80 rijdt. Zet de neus tegen een muur, de achteras op blokken en laat de wielen in de lucht draaien. Met de handrem kan je wat belasting nabootsen en gassen maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2010
En gezien het feit dat het een Volvo is geen dunne muur, maar liefst iets met gewapend staal
Berichten: 18
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2010
Ik ga dit allemaal even controleren. Hij doet het trouwens in alle versnellingen bij alle snelheden. (als ie tenminste een beetje moet trekken)
Uitlaat is het met zekerheid niet. Versnellingsbak heb ik er net onderuit gehad maar aan rubber was niets te zien.
Hopeloos geval maar ik blijf zoeken.
Vast bedankt tot zover.
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Als ik je verhaal zo lees, zou de versnellingsbak wel eens aan de rechterkant tegen de chassistunnel kunnen komen. Door de steunbalk en het rubberblok achteraan de versnellingsbak een stukje naar links te monteren, krijg je meer ruimte en is het probleem mogelijk opgelost. Bij mijn B21/M47-combi was dit het geval.
Ook kan het zijn dat bij jouw type versnellingsbak opvulblokjes nodig zijn tussen chassis en steunbalk en dat deze ontbreken. De bak is dan iets te hoog gemonteerd waardoor te weinig vrije ruimte zit tussen bak en tunnel.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 38
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2011
Vermoed dat je er wel naar gekeken hebt, maar hoe is het tussen lager en het rubber
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Op de plaats waar de koppelingskabel aan de hefboom zit die uit het koppelingshuis komt, zit een redelijk zwaar metalen blok op het uiteinde van de kabel. Bij mij zorgde dit blok voor het geratel. Bij gas geven/optrekken kantelt de zaak waardoor het metalen blok aan de binnenzijde langs de cardantunnel schraapte. Heeft te maken met de kwaliteit van de ophangrubbers. Ik heb gewoon een stuk van het metalen blok afgezaagd aan de kant van de cardantunnel. Het probleem was daarmee meteen opgelost. Heb nadien nog de ophangrubbers vervangen van motor en bak. Weet dus niet of enkel nieuwe rubbers genoeg soelaas zouden hebben geboden.
Berichten: 18
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2010
Het rijden met de pookhoes eraf laat duidelijk merken dat het van achter komt. Speling op pion/kroonwiel is binnen de tollerantie (0,18) Aandrijfas en tussenlager intussen ook vervangen. NIETS heeft geholpen!! Het is een zwaar grommend geluid dus geen rammel van iets tegen de carrosserie. Wat nu?