Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help! Vreemde rammel. Wie weet raad?
Ik weet het niet meer! 240 met 230A motor nog maagdelijk orgineel. In alle versnellingen komt er een diepe roffel/rammel ergens vandaan zodra de motor een beetje moet trekken. Als je met een klein beetje gas gewoon 80 km/u meehobbelt hoor je niets maar een beetje gas erbij en daar is herrie weer.
Het lijkt midden onder de auto vandaan te komen.
Het is mateloos irritant maar ik weet geen oplossing. Reeds gedaan: Nieuw toplager, koppelingsplaat, drukgroep, druklager en uitlaat geheel (!) vervangen. Aandrijfas controle op kruiskoppelingen, schuifstuk invetten en juiste montage.
Heeft er nog iemand een hint. Alles, hoe onlogisch ook, is welkom. Ik ga het dan gewoon proberen. Zelf heb ik geen fantasie meer.
Vast bedankt.
Antwoord
Hoe zijn je motor steun rubbers?
Als je motor moet trekken dan kantelt hij iets en dan ligt de uitlaat misschien ergens tegen aan te trillen.
Pingelen kan ook maar dat klinkt niet donker en komt van de motor.

Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Midden auto?
Rammel bij gasgeven, dus als hij moet trekken.
Wellicht rubber versnellingsbaksteun.
Je zou niet de eerste zijn ;D
Antwoord
Je kan moeilijk onder je auto kijken als je 80 rijdt. Zet de neus tegen een muur, de achteras op blokken en laat de wielen in de lucht draaien. Met de handrem kan je wat belasting nabootsen en gassen maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
En gezien het feit dat het een Volvo is geen dunne muur, maar liefst iets met gewapend staal Big Grin
Antwoord
Ik ga dit allemaal even controleren. Hij doet het trouwens in alle versnellingen bij alle snelheden. (als ie tenminste een beetje moet trekken)
Uitlaat is het met zekerheid niet. Versnellingsbak heb ik er net onderuit gehad maar aan rubber was niets te zien.
Hopeloos geval maar ik blijf zoeken.
Vast bedankt tot zover.
Antwoord
Als ik je verhaal zo lees, zou de versnellingsbak wel eens aan de rechterkant tegen de chassistunnel kunnen komen. Door de steunbalk en het rubberblok achteraan de versnellingsbak een stukje naar links te monteren, krijg je meer ruimte en is het probleem mogelijk opgelost. Bij mijn B21/M47-combi was dit het geval.

Ook kan het zijn dat bij jouw type versnellingsbak opvulblokjes nodig zijn tussen chassis en steunbalk en dat deze ontbreken. De bak is dan iets te hoog gemonteerd waardoor te weinig vrije ruimte zit tussen bak en tunnel.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Vermoed dat je er wel naar gekeken hebt, maar hoe is het tussen lager en het rubber
Antwoord
Op de plaats waar de koppelingskabel aan de hefboom zit die uit het koppelingshuis komt, zit een redelijk zwaar metalen blok op het uiteinde van de kabel. Bij mij zorgde dit blok voor het geratel. Bij gas geven/optrekken kantelt de zaak waardoor het metalen blok aan de binnenzijde langs de cardantunnel schraapte. Heeft te maken met de kwaliteit van de ophangrubbers. Ik heb gewoon een stuk van het metalen blok afgezaagd aan de kant van de cardantunnel. Het probleem was daarmee meteen opgelost. Heb nadien nog de ophangrubbers vervangen van motor en bak. Weet dus niet of enkel nieuwe rubbers genoeg soelaas zouden hebben geboden.
Antwoord
Het rijden met de pookhoes eraf laat duidelijk merken dat het van achter komt. Speling op pion/kroonwiel is binnen de tollerantie (0,18) Aandrijfas en tussenlager intussen ook vervangen. NIETS heeft geholpen!! Het is een zwaar grommend geluid dus geen rammel van iets tegen de carrosserie. Wat nu?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wie o wie weet welke schroefdraad de schakelaar in de M41 bakdeksel heeft Alfriedel 1 2.219 24 July 2012, 20:14
Laatste bericht: Jambon
  Advies over gruizige rammel [nu: reparatie versnellingsbak] landloper 17 10.724 15 August 2011, 09:38
Laatste bericht: oudevolvo
  wie weet de maat? henqui 2 1.987 29 May 2011, 20:26
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  rammel bij automaat van een 940 malmo estate 9,3 turbo LPG Harrie 0 1.755 3 May 2007, 16:19
Laatste bericht: Harrie
  Hoe weet ik of een versnellingsbak goed is? Marc1970 13 8.688 7 November 2006, 15:47
Laatste bericht: Pierre van Aert
  Hoe weet je of een versnellingsbak goed is? Vaan 0 2.700 5 September 2005, 21:34
Laatste bericht: Vaan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: