Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ik overweeg aanschaf amazon maar zit met nog een paar vragen
#11
die uit 66 lijkt verkocht te zijn, zie rdw

Datum aanvang laatste tenaamstelling 29-04-2011
Antwoord
#12
die uit 66 lijkt verkocht te zijn, zie rdw

Datum aanvang laatste tenaamstelling 29-04-2011
Antwoord
#13
Eerste les in het Amazongebeuren: het is Amazon. (Dus zonder de "e") Wink

Verder veel succes; zijn prachtige wagens Wink
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#14
Eerste les in het Amazongebeuren: het is Amazon. (Dus zonder de "e") Wink

Verder veel succes; zijn prachtige wagens Wink
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#15
BartWillem schreef:Mijn tip (als ex-Amazon-rijder): geef liever een paar duizend Euro meer uit en koop in 1x een goede want je blíjft sleutelen aan die dingen. :-\ Ik was zelf zo'n 2200 Euro verder en had ik alleen voornamelijk motorisch een hoop zaken aangepakt. Een Amazon is veel intensiever qua sleutelen dan een 240 (wat dat betreft is een 240 ideaal: het vergt weinig sleutelwerk en als dat wel het geval is dan is het eigenlijk zo gepiept) en vooral stil laten staan doet een Amazon niet goed. Wink

Geen rembekrachtiging gaat op zich wel, maar het is raadzaam om wel een bekrachtiger in te bouwen. Die dingen zijn ongeveer 350 Euro (voor een nieuwe, zet er aub geen tweedehands rommel onder of je moet levensmoe zijn) en het inbouwen is goed zelf te doen. Een gescheiden remsysteem is bij de B20's van 1968-1970 toegepast en remt niet slechter dan bijvoorbeeld een 440. Tongue

B18 is snel zat, maar een B20 is toch een stuk krachtiger en wat zuiniger (hij hoeft namelijk minder hard te werken Wink ). Als je een B18 met dubbele carburateur hebt dan heb je weer lekker veel vermogen (wel wat onzuiniger).

De zaken waar je op moet letten bij een Amazon:
- motor mag niet "als een zonnetje" lopen maar moet schommelen qua toerental. Loopt 'ie tà netjes/strak dan weet je dat 't ver versleten is;
- de Amazons roesten hard bij: binnenschermen, balken links en rechts als je de motorkap opent, ribbeldelen achter (en het stukje wat erboven zit), dorpels en onderaan bij de portieren. Dorpels en kriksteunen ook goed in de gaten houden. Wink En bij lekkage van de voorruit zijn de bodemplaten links- en rechtsvoor vaak ook rot.



Aan een Amazon (de beste Volvo ooit) hoef je, buiten het reguliere onderhoud, niet te sleutelen althans, zÃker niet meer dan aan een 240.
Een rembekrachtiger heb je niet persà nodig je moet alleen iets harder trappen.
B18 is de beste motor die je in je Amazon kan wensen.
Motor hoort te lopen als een zonnetje en moet zÃker niet schommelen in toerental (grootste bullshit ooit gelezen).
Amazons roesten minder hard dan 240's maar omdat ze doorgaans ouder zijn kunnen ze wel eens goed verrot zijn.
Groeten van Frans
Antwoord
#16
BartWillem schreef:Mijn tip (als ex-Amazon-rijder): geef liever een paar duizend Euro meer uit en koop in 1x een goede want je blíjft sleutelen aan die dingen. :-\ Ik was zelf zo'n 2200 Euro verder en had ik alleen voornamelijk motorisch een hoop zaken aangepakt. Een Amazon is veel intensiever qua sleutelen dan een 240 (wat dat betreft is een 240 ideaal: het vergt weinig sleutelwerk en als dat wel het geval is dan is het eigenlijk zo gepiept) en vooral stil laten staan doet een Amazon niet goed. Wink

Geen rembekrachtiging gaat op zich wel, maar het is raadzaam om wel een bekrachtiger in te bouwen. Die dingen zijn ongeveer 350 Euro (voor een nieuwe, zet er aub geen tweedehands rommel onder of je moet levensmoe zijn) en het inbouwen is goed zelf te doen. Een gescheiden remsysteem is bij de B20's van 1968-1970 toegepast en remt niet slechter dan bijvoorbeeld een 440. Tongue

B18 is snel zat, maar een B20 is toch een stuk krachtiger en wat zuiniger (hij hoeft namelijk minder hard te werken Wink ). Als je een B18 met dubbele carburateur hebt dan heb je weer lekker veel vermogen (wel wat onzuiniger).

De zaken waar je op moet letten bij een Amazon:
- motor mag niet "als een zonnetje" lopen maar moet schommelen qua toerental. Loopt 'ie tà netjes/strak dan weet je dat 't ver versleten is;
- de Amazons roesten hard bij: binnenschermen, balken links en rechts als je de motorkap opent, ribbeldelen achter (en het stukje wat erboven zit), dorpels en onderaan bij de portieren. Dorpels en kriksteunen ook goed in de gaten houden. Wink En bij lekkage van de voorruit zijn de bodemplaten links- en rechtsvoor vaak ook rot.



Aan een Amazon (de beste Volvo ooit) hoef je, buiten het reguliere onderhoud, niet te sleutelen althans, zÃker niet meer dan aan een 240.
Een rembekrachtiger heb je niet persà nodig je moet alleen iets harder trappen.
B18 is de beste motor die je in je Amazon kan wensen.
Motor hoort te lopen als een zonnetje en moet zÃker niet schommelen in toerental (grootste bullshit ooit gelezen).
Amazons roesten minder hard dan 240's maar omdat ze doorgaans ouder zijn kunnen ze wel eens goed verrot zijn.
Groeten van Frans
Antwoord
#17
Ik heb al jaren een amazon en heb deze jarenlang, vooral tijdens mijn studie als dagelijks vervoer gebruikt. Ook in de winter.
Een amazon vraagt zover ik heb mogen ervaren zeker niet meer sleutelwerk als een 240.
De techniek is nog simpeler dus als er iets moet gebeuren kan je nog meer zelf. Kleppen stellen moet misschien wat vaker, maar ik doe het inmiddels in een kwartiertje ofzo dus dat mag ook het probleem niet zijn.

B18 is een top motor en heeft ook wel genoeg vermogen. Je zit in iets meer lawaai bij de 120, maar daar wen je aan. Je moet hem gewoon wat meer doortrekken in toeren en dan rijdt het perfect. LPG tank heb ik nog nooit naar gekeken. Zorg wel dat de amazon ook op benzine loopt, want dan start het allemaal net wat beter in de winter. Als de B18 raar rammelt of niet soepel klinkt is hij versleten. Een andere B18 tik je echter ook zo ergens op de kop.

Kijk gewoon naar roest gevoeilige punten. Onderkant deuren, kofferbak,bodem en achterwielranden+raamranden. Een andere plek is de steunbalkjes onder de voorspatborden. Dit zijn dragende balkjes en deze waren bij mij helemaal rot. Het grappige is dat waarschijnlijk de helft van de APK keurmeesters ze niet weten te vinden, want hij is 2 keer probleemloos door de apk gekomen, terwijl bij apk nr.3 deze balkjes gelast moesten worden. Mijn ervaring is dat een amazon je alleen in de steek laat als er echt iets stuk is en dan is het echt heel simpel te repareren.
Geen vage klachten of moeilijke storingen in ieder geval.

Kortom ik zou het doen!. Sowieso 1 x in de 2 jaar APK . Veel bekijks en misschien wel de mooiste wagen van volvo ooit....
Antwoord
#18
Ik heb al jaren een amazon en heb deze jarenlang, vooral tijdens mijn studie als dagelijks vervoer gebruikt. Ook in de winter.
Een amazon vraagt zover ik heb mogen ervaren zeker niet meer sleutelwerk als een 240.
De techniek is nog simpeler dus als er iets moet gebeuren kan je nog meer zelf. Kleppen stellen moet misschien wat vaker, maar ik doe het inmiddels in een kwartiertje ofzo dus dat mag ook het probleem niet zijn.

B18 is een top motor en heeft ook wel genoeg vermogen. Je zit in iets meer lawaai bij de 120, maar daar wen je aan. Je moet hem gewoon wat meer doortrekken in toeren en dan rijdt het perfect. LPG tank heb ik nog nooit naar gekeken. Zorg wel dat de amazon ook op benzine loopt, want dan start het allemaal net wat beter in de winter. Als de B18 raar rammelt of niet soepel klinkt is hij versleten. Een andere B18 tik je echter ook zo ergens op de kop.

Kijk gewoon naar roest gevoeilige punten. Onderkant deuren, kofferbak,bodem en achterwielranden+raamranden. Een andere plek is de steunbalkjes onder de voorspatborden. Dit zijn dragende balkjes en deze waren bij mij helemaal rot. Het grappige is dat waarschijnlijk de helft van de APK keurmeesters ze niet weten te vinden, want hij is 2 keer probleemloos door de apk gekomen, terwijl bij apk nr.3 deze balkjes gelast moesten worden. Mijn ervaring is dat een amazon je alleen in de steek laat als er echt iets stuk is en dan is het echt heel simpel te repareren.
Geen vage klachten of moeilijke storingen in ieder geval.

Kortom ik zou het doen!. Sowieso 1 x in de 2 jaar APK . Veel bekijks en misschien wel de mooiste wagen van volvo ooit....
Antwoord
#19
Bedankt voor de tips zover.

Ik ga morgen even kijken naar de amazon's welke ik eerder gepost heb. Zijn allebei nog te koop ondanks de wisseling van die in Volendam op 29-4-2011. Amazon was verkocht maar toen de "nieuwe" eigenaar hem op kwam halen starte hij niet en zag hij ervan af...... ???

Zal mijn ogen en oren goed open houden en wie weet......

Keep you posted.

Antwoord
#20
v700r schreef:Aan een Amazon (de beste Volvo ooit) hoef je, buiten het reguliere onderhoud, niet te sleutelen althans, zÃker niet meer dan aan een 240.
Een rembekrachtiger heb je niet persà nodig je moet alleen iets harder trappen.
B18 is de beste motor die je in je Amazon kan wensen.
Motor hoort te lopen als een zonnetje en moet zÃker niet schommelen in toerental (grootste bullshit ooit gelezen).
Amazons roesten minder hard dan 240's maar omdat ze doorgaans ouder zijn kunnen ze wel eens goed verrot zijn.

- Een Amazon heeft een onderhoudsinterval van 7500km, een 240 10.000km, dus sleutel je vaker aan een Amazon.
- Rembekrachtiger is eigenlijk een must voor in dagelijks verkeer. Zonder kan prima maar rijdt nerveuzer.
- Het schommelen is absoluut geen bullshit: een B18/B20 welke zo nu en dan niet (licht) schommelt heeft een te lage compressie wat duidt op een versleten blok. Tig revisiebedrijven zullen je dit ook vertellen. Ik heb heel wat B18's en B20's gezien en horen lopen en geloof me: die dingen horen lichtelijk te schommelen stationair. Degene die liepen "als een zonnetje" hadden een compressie van onder de 10 en verbruikten olie. Alias: die blokken waren aan revisie toe.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aanschaf advies XC90 2.5 benzine Bane_87 0 296 7 September 2024, 05:48
Laatste bericht: Bane_87
  aanschaf 245 TRS 5 4.583 26 April 2021, 07:05
Laatste bericht: Dopski
  244 zoek en aanschaf tips 244w 51 33.461 19 May 2020, 23:57
Laatste bericht: Volvo240
  2 vragen Volvoson 2 3.107 14 April 2017, 16:42
Laatste bericht: Volvoson
  Vragen over daktent op een 245 air 5 6.833 27 April 2016, 13:13
Laatste bericht: Huureendaktent.nu
  Vraag over aanschaf occasion 240 sandermulder 1 3.115 4 November 2015, 08:32
Laatste bericht: henqui
  Lid worden van een club.... maar welke dan ? EdRaket66 12 10.510 2 October 2015, 15:26
Laatste bericht: Wijnand
  klassieker of toch maar niet? Blaylock 5 4.645 9 January 2013, 21:20
Laatste bericht: Marc1970
  Een aantal vragen over de 240 isis 5 3.851 17 April 2012, 09:32
Laatste bericht: DennisvdB
  Software update HU 803, wellicht een overbodige vraag.... maar toch. AnjaT 3 5.297 16 April 2012, 13:25
Laatste bericht: ***t_blijft_behelpen***

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: