Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Bij mij was vorig jaar een bout van een van de draagarmen bij de voorwielophanging losgetrilt, er zat 3mm speling op en de hele auto ging daardoor trillen boven de 100km/h.
Het zou misschien ook je aandrijfas kunnen zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Eerder heb ik ook trillingen gehad door een kromme stalen velg.
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 49
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2009
Bij mij was vorig jaar een bout van een van de draagarmen bij de voorwielophanging losgetrilt, er zat 3mm speling op en de hele auto ging daardoor trillen boven de 100km/h.
Het zou misschien ook je aandrijfas kunnen zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Eerder heb ik ook trillingen gehad door een kromme stalen velg.
Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Allereerst bedankt voor alle reacties.
Volgens mij gaat uitlijnen het trillen sowieso niet oplossen. De auto is van de winter uitgelijnd. Bij het vervangen van de schokdempers heb ik de veerpootstand bovenaan gemarkeerd en onderaan isheb ik de sturkogels niet verdraaid. De uitlijning moet dus nog goed zijn.
Misschien opnieuw balanceren zou het trillen wel kunnen veranderen.
Ik zal nogmaals eens kijken of er geen speling in de draagarmen/wiellagers zit.
Zover ik weet zit er geen speling in de stuurkogels/fusees/draagarmrubbers. Ik zal het aanliggen van de schijven+velgen en de wiellagerspeling iig controleren.
Ik heb ook al eens gehoord dat het in de remmerij zou kunnen zitten maar ik heb ook net nieuwe schijven/blokken/klauwen en slangen voor dus...Het is gewoon ververlend dat het zoeken zo lastig is. Alles vervangen gaat ook zoveel geld kosten en het is volgens mij overbodig.
Hoe zit het nou bij het balanceren van velgen? Trillen goed gebalanceerde velgen per definitie niet?
bedankt weer.
Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Allereerst bedankt voor alle reacties.
Volgens mij gaat uitlijnen het trillen sowieso niet oplossen. De auto is van de winter uitgelijnd. Bij het vervangen van de schokdempers heb ik de veerpootstand bovenaan gemarkeerd en onderaan isheb ik de sturkogels niet verdraaid. De uitlijning moet dus nog goed zijn.
Misschien opnieuw balanceren zou het trillen wel kunnen veranderen.
Ik zal nogmaals eens kijken of er geen speling in de draagarmen/wiellagers zit.
Zover ik weet zit er geen speling in de stuurkogels/fusees/draagarmrubbers. Ik zal het aanliggen van de schijven+velgen en de wiellagerspeling iig controleren.
Ik heb ook al eens gehoord dat het in de remmerij zou kunnen zitten maar ik heb ook net nieuwe schijven/blokken/klauwen en slangen voor dus...Het is gewoon ververlend dat het zoeken zo lastig is. Alles vervangen gaat ook zoveel geld kosten en het is volgens mij overbodig.
Hoe zit het nou bij het balanceren van velgen? Trillen goed gebalanceerde velgen per definitie niet?
bedankt weer.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Opnieuw balanceren van de wielen zal alleen helpen als je auto vooral zou trillen bij 80-90 km. per uur .
Dat trillen/schudden bij hogere snelheid is een moeilijk te traceren euvel bij de 200 serie. Het zou zelfs ook nog in de aandrijflijn kunnen zitten.Het is inderdaad frustrerend als je al verschillende dingen geprobeerd/vervangen hebt en dat geen soelaas biedt.
Een vierkante band of band met canvasbreuk kun je ook zelf traceren door de auto op te krikken, het wiel een slinger geven en laten draaien en vervolgens langs het loopvlak kijken.
Als je met vlakke hand zijdelings over het loopvlak van de band voelt en het loopvlak staat hol in plaats van recht of licht bollend dan zit er waarschijnlijk een canvasbreuk in de band.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Opnieuw balanceren van de wielen zal alleen helpen als je auto vooral zou trillen bij 80-90 km. per uur .
Dat trillen/schudden bij hogere snelheid is een moeilijk te traceren euvel bij de 200 serie. Het zou zelfs ook nog in de aandrijflijn kunnen zitten.Het is inderdaad frustrerend als je al verschillende dingen geprobeerd/vervangen hebt en dat geen soelaas biedt.
Een vierkante band of band met canvasbreuk kun je ook zelf traceren door de auto op te krikken, het wiel een slinger geven en laten draaien en vervolgens langs het loopvlak kijken.
Als je met vlakke hand zijdelings over het loopvlak van de band voelt en het loopvlak staat hol in plaats van recht of licht bollend dan zit er waarschijnlijk een canvasbreuk in de band.
Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Voor de duidelijkheid. Mijn banden zijn slechts ca. 1000 km oud. Daarvoor trilde de boel ook al, maar ik dacht dat banden het probleem zouden oplossen..niet dus.......canvasscheuren etc. zijn echt niet aan de orde.
Ik zet mijn LM velgen vast met de originele stalen wielmoeren... Is dit wel ok?
Berichten: 102
Topics: 27
Lid sinds: Feb 2009
Voor de duidelijkheid. Mijn banden zijn slechts ca. 1000 km oud. Daarvoor trilde de boel ook al, maar ik dacht dat banden het probleem zouden oplossen..niet dus.......canvasscheuren etc. zijn echt niet aan de orde.
Ik zet mijn LM velgen vast met de originele stalen wielmoeren... Is dit wel ok?
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
En de wielen "aan" de auto laten balanceren?
Dat had "Jambon" dacht ik ook een keer laten doen
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
En de wielen "aan" de auto laten balanceren?
Dat had "Jambon" dacht ik ook een keer laten doen