Topics: 30
Op internet en diverse fora zijn verschillende verhalen te lezen, maar wat is nu eigenlijk de meest geschikte olie voor een B19A van 30 jaar oud?
Toen ik mijn wagen kocht, had hij een jaar of 8 volledig stilgestaan. Ik heb Wynn's oil system cleaner erin gemikt, olie ververst (15W40) en filter vervangen, en ben naar Zuid-Frankrijk gereden. Dat was 1100 km, en eenmaal ter plaatse kon ik gelijk meer dan een halve liter bijvullen. Op de terugweg was het verbruik al minder, maar nog steeds fors.
Inmiddels zijn we twee jaar, 15.000 km en een oliewissel verder en het verbruik schat ik nu op 1:5.000. In de tussentijd heb ik een keer een nachtje ATF op de zuigers laten 'inwerken' (via de bougiegaten ingebracht, volgende morgen bij het starten was de hele straat blauw). De compressie is werkelijk perfect, misschien nog wel iets meer dan volgens het boekje zou moeten (hij gaat richting de 1:10 i.p.v. 1:9,5). De motor loopt inmiddels redelijk mooi, maar ik heb nooit, maar dan ook echt nooit, blauwe wolken gezien of oliedampen geroken. Niet bij 140 (GPS), niet bij 30, ook niet na een stukje file of stationair draaien.
Ik vroeg me af wat nu eigenlijk het "normale" olieverbruik van een B19A is, en welke olie er nu het beste in kan. 15W40, 10W40, 10W30..?
Afgelopen winter kon ik wel goed merken dat bij erg lage temperaturen (-15 of nog lager) de startmotor duidelijk langzamer ronddraaide dan nu in de zomer, en dat het blok direct na de start veel meer herrie maakte en duidelijk 'zwaarder' liep.
Alvast dank!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 107
Als er door de vorige eigenaar alleen maar korte ritjes mee gereden zijn dan is een redelijk olieverbruik niets vreemds.
Ik heb ooit een 244 van 30 jaar oud gehad, gekocht van 1e eigenaar (een oude man).
Die auto had origineel 60.000 km. ! op de teller en luste ook aardig wat olie terwijl de motor verder perfect was.
In zo''n geval is 1 liter olie op 5.000 km. niet iets om je druk om te maken.
Topics: 35
Dat zal vermoedelijk bij mijn 32-jarig oudje ook het geval zijn. Alleen heb ik het precieze olieverbruik nog niet kunnen meten, omdat ik te weinig met de auto heb gereden.
Waaraan ligt zo'n olieverbruik dan? Versleten pakkingen e.d.? Verbetert/herstelt zich zoiets na verloop van tijd weer?
Bij mij verbetert het dus wel, maar ik rijd er zelf ook te weinig mee om het goed te kunnen meten.
Auto is inderdaad van oudere mensen geweest en had bij aanschaf net een ton gelopen. Het blok is intern echt geweldig schoon, olie is nu na een jaar nog steeds redelijk helder!
Komende zomer ga ik er weer mee naar Zuid-Frankrijk, dus dat is een goede graadmeter om te kijken of het verbruik daadwerkelijk is verbeterd. Maar ik vroeg me zo af wat nu eigenlijk "normaal" was.
Iemand nog tips m.b.t. de te gebruiken soort motorolie?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 13
Iets olieverbruik houd je altijd, Ik vind 1:5000 ook niet schokkend.
Goede verdachte zijn (naast onbenullige lekkages) ook de klepseals. (de beruchte blauwe wolk achter afgetrapte BMW's die na een stuk 140 te hebben gereden ineens het gas loslaten.....) Zijn wel sterke dingetjes, als je nagaat dat ze per seconde een aantal keren op hun kop krijgen maar evengoed 100.000-en KM's mee gaan.
kleprubbertjes
`88 245, B230K, M47
Topics: 288
klepgeleiders. Zitten uiteraard in de kop, als een technisch wat oudere (met dikkere olie omdat dat nu eenmaal zo hoort..) gestart wordt, duurt het even voordat een motorblok volledige smering heeft, en dus de kop bereikt (als het s'winters - 10 is, is de olie dat ook, en wel in appelstroopvorm..). Daarnaast zijn de diverse spelingen van de onderdelen in een koude motor nog klein tot bijna 0, deze zijn pas "normaal" wanneer de gehele motor op bedrijfstemperatuur is. Tot die tijd slijten de diverse onderdelen wat meer op elkaar in, zo ook de klepgeleiders. Wanneer vorige eigenaren korte ritjes hebben gereden is er bv 90% van de tijd met een motor gereden die niet op bedrijfstemperatuur is geweest en heeft dien ten gevolge extra slijtage opgeleverd.
Een auto van een rijschoolhouder kan wat interne motorslijtage aan gaat er na 3 ton beter aan toe zijn dan de perfect onderhouden, 40 jr oude auto van opa met 70.000km op de klok.. De rijschoolhouder start s'morgens zijn auto, rijdt ermee naar de 1e klant, dan is ie bwvs nagenoeg op temperatuur, en blijft dit totdat hij na afzetten van de laatste klant die dag thuis de motor uit zet welke de gehele dag nagenoeg op temperatuur is geweest. Ondertussen 500km te hebben weggereden..?
Opa hijst zich op zondag met oma in de auto, rijdt 4 km van huis naar de kerk, liefst zoveel mogelijk in 1 en 2 en lekker veel toeren omdat dat oeoa reden vroeger zo verteld werd (duidelijk een verkondiging van iemand die niet weet wat motortechniek behelst en alleen onthouden heeft dat ie er zo voor moet zorgen de auto niet lui te laten worden..) vervolgens komt de watertemp meter net om de hoek kijken (eerder door wrijvingstemperatuur dan verbranding..), de olietemp is net ff hoger dan de omgeving temperatuur en mag nog geen naam hebben, wordt geparkeerd, staat het beetje warmte weer af aan de buitenlucht. Uurtje later weer hetzelfde maar dan huischwaarts, idem. s'middags nog ff naar "tante Jo", maar die woont wel 10km verder, dat scheelt.. etc..
En dan vergeten we nog het in verhouding veelvuldig gebruik van de choke welke ook nog eens z'n best doet de smerende kwaliteit van de motorolie te verslechteren doordat de onverbrande brandstofdelen langs de zuigerveren weglekken en in het carter tercht komt..
Aftrappen, "trappen" met de auto kan wel, noem ik het liever sportief gebruik maken van het motorvermogen, maar pas als de motorolie op bedrijfstemperatuur is..! Rijdt met een willekeurige auto (of willekeurig welk apparaat met verbrandingsmotor..)als of het een klassieke Alfa is, dan is dat stukken beter.
klepgeleiders. Zitten uiteraard in de kop, als een technisch wat oudere (met dikkere olie omdat dat nu eenmaal zo hoort..) gestart wordt, duurt het even voordat een motorblok volledige smering heeft, en dus de kop bereikt (als het s'winters - 10 is, is de olie dat ook, en wel in appelstroopvorm..). Daarnaast zijn de diverse spelingen van de onderdelen in een koude motor nog klein tot bijna 0, deze zijn pas "normaal" wanneer de gehele motor op bedrijfstemperatuur is. Tot die tijd slijten de diverse onderdelen wat meer op elkaar in, zo ook de klepgeleiders. Wanneer vorige eigenaren korte ritjes hebben gereden is er bv 90% van de tijd met een motor gereden die niet op bedrijfstemperatuur is geweest en heeft dien ten gevolge extra slijtage opgeleverd.
Een auto van een rijschoolhouder kan wat interne motorslijtage aan gaat er na 3 ton beter aan toe zijn dan de perfect onderhouden, 40 jr oude auto van opa met 70.000km op de klok.. De rijschoolhouder start s'morgens zijn auto, rijdt ermee naar de 1e klant, dan is ie bwvs nagenoeg op temperatuur, en blijft dit totdat hij na afzetten van de laatste klant die dag thuis de motor uit zet welke de gehele dag nagenoeg op temperatuur is geweest. Ondertussen 500km te hebben weggereden..?
Opa hijst zich op zondag met oma in de auto, rijdt 4 km van huis naar de kerk, liefst zoveel mogelijk in 1 en 2 en lekker veel toeren omdat dat oeoa reden vroeger zo verteld werd (duidelijk een verkondiging van iemand die niet weet wat motortechniek behelst en alleen onthouden heeft dat ie er zo voor moet zorgen de auto niet lui te laten worden..) vervolgens komt de watertemp meter net om de hoek kijken (eerder door wrijvingstemperatuur dan verbranding..), de olietemp is net ff hoger dan de omgeving temperatuur en mag nog geen naam hebben, wordt geparkeerd, staat het beetje warmte weer af aan de buitenlucht. Uurtje later weer hetzelfde maar dan huischwaarts, idem. s'middags nog ff naar "tante Jo", maar die woont wel 10km verder, dat scheelt.. etc..
En dan vergeten we nog het in verhouding veelvuldig gebruik van de choke welke ook nog eens z'n best doet de smerende kwaliteit van de motorolie te verslechteren doordat de onverbrande brandstofdelen langs de zuigerveren weglekken en in het carter tercht komt..
Aftrappen, "trappen" met de auto kan wel, noem ik het liever sportief gebruik maken van het motorvermogen, maar pas als de motorolie op bedrijfstemperatuur is..! Rijdt met een willekeurige auto (of willekeurig welk apparaat met verbrandingsmotor..)als of het een klassieke Alfa is, dan is dat stukken beter.
De auto heeft met de eerste eigenaar veel lange ritten gemaakt, dat was een commandant van de Belgische rijkswacht (toch leuk, die historie). De jaren daarna is er betrekkelijk minder mee gereden.
Ik rijd zelf niet vaak met de auto, maar als ik er mee rijd, zijn het ook lange stukken (regelmatig 50 km aaneengesloten). Er zit verder ook geen koolaanslag of sludge in het blok.
Juist omdat ik nooit blauwe wolken zie, vroeg ik me af waar dat verbruik door komt. Maar ik heb weer wat geleerd
Iemand nog tips m.b.t. de olie?
De auto heeft met de eerste eigenaar veel lange ritten gemaakt, dat was een commandant van de Belgische rijkswacht (toch leuk, die historie). De jaren daarna is er betrekkelijk minder mee gereden.
Ik rijd zelf niet vaak met de auto, maar als ik er mee rijd, zijn het ook lange stukken (regelmatig 50 km aaneengesloten). Er zit verder ook geen koolaanslag of sludge in het blok.
Juist omdat ik nooit blauwe wolken zie, vroeg ik me af waar dat verbruik door komt. Maar ik heb weer wat geleerd
Iemand nog tips m.b.t. de olie?
de commandant van de Rijkswacht is ws veelvuldig met grote spoed achter z'n bureau vandaan gesprongen, dito in de auto ende gaan met het ding, dat vindt ie niet zo fijn.. Blauwe wolken gaat pas gebueren als eea er behoorlijk triest aan toe is. Hoe het ook zei, wat zeggen het onderhoudsboekjes er over..?
|