Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieverbruik terugdringen met Paardenmiddel??
#1
Ik las dit topic op http://www.Problemcar.nl
Citaat:De olieschraapveren zijn genoemd dat is duidelijk.
IK zal jullie een paardenmiddel vertellen dat misschien niet bij iedereen bekend is.
De tegenwoordige smeerolie is perfect, maar toch kan het gebeuren dat auto's met in verhouding zware motoren vastzittende zuigerveren krijgen doordat de hele zaak niet goed op temperatuur komt. (rijomstandigheden)
Jaren geleden een gebruikte Volvo 240 gekocht met onbestemd aantal kilometers achter de kiezen. Motor liep niet lekker, compressie gemeten, een cilinder slecht, en eentje nog slechter. In de bougiegaten remolie (veel) gespoten de motor
met de hand getornd en de hele nacht laten staan.
De volgende dag zonder bougies even op de startmotor rond gedraaid, bougies gemonteerd en gestart. Je wilt niet weten
hoeveel rotzooi er uit de uitlaat komt, (remolie).
Om een lang verhaal kort te maken, alle cilinders kregen na een aantal weken dezelfde normale compressie.
Hierna fluitend tweemaal de afstand van de wereld afgelegd.
P.S. Men doet het wel uit voorzorg bij een draaiende motor,
probeer de motor aan de praat te houden en giet het langzaam het inlaatkanaal in. Doe het s'nachts want je krijgt geheid de brandweer op je dak.


http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=51508#p51508
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#2
Waarom juist remolie vraag ik me af?

Als je motor toch al versleten is kun je het altijd proberen natuurlijk maar het lijkt me toch sterk Smile
Antwoord
#3
remolie is wel (erg) aggressief als ie nieuw is. Zal wel wat koolaanslag aanpakken. Ik kan me niet voorstellen dat het verder invloed heeft. Niet zoals azijn op de cylinderwand zodat (nieuwe) zuigerveren weer kunnen inlopen op een oude (kale) cylinderwand. (weet niet of dit laatste werkt, heb ik gehoord)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Vroeger, dan praat ik over een jaar of 15 geleden werkte ik in een Nissan garage. Daar deden we dit ook om koolaanslag te verwijderen. Motor op +/- 2500 rpm en dan via de carburateur voorzichtig remvloeistof naar binnen gieten. (kon daar want deze garage lag in het buitengebied je wilt niet weten wat een rook er uit de uitlaat komt. Daarna hetzelfde met gewoon water ook voorzichtig bij 2500 rpm naar binnen gieten.
Voor olie-verbruik en lage compressie werd het volgende paardenmiddel toegepast bij motoren met hoge kilometerstanden VIM laten snuiven.
Werd ook al 30 jaar geleden gedaan bij de DAF dealer waar ik toen werkte.
De manier van werken is hetzelfde, 2500 rpm en voorzichtig VIM (schuurmiddel wat in de keuken werd gebruikt) in poedervorm door de carburateuropening naar binnen laten zuigen. De cilinderwand wordt zo weer ruw net als bij honen zodat de motorolie aan ze cilinderwanden blijft hangen en de compressie verbetert en de auto minder rookte.
Deze Vim snuifbeurt zou ik niet doen bij lage kilometerstanden. Maar om een revisie uit te stellen kun je het proberen. Schadeljk is het verder niet. Helpt het niet kun je alsnog reviseren.
Jan
Antwoord
#5
Remolie is geen olie maar een alcohool toch?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#6
ruuds70 schreef:Remolie is geen olie maar een alcohool toch?

Was een leuke vraag, vond dit het breedste en meest gedegen antwoord ..

http://www.nuloneurope.com/facts/nl/Factsheet%20112.pdf

Een verhaaltje over remolie: soorten, samenstelling, en eigenschappen, ook gedrag tov metalen en dergelijke..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#7
Misschien dat het daarom ook eigenlijk remvloeistof heet Wink
Antwoord
#8
pwassink schreef:
ruuds70 schreef:Remolie is geen olie maar een alcohool toch?

Was een leuke vraag, vond dit het breedste en meest gedegen antwoord ..

http://www.nuloneurope.com/facts/nl/Factsheet%20112.pdf

Een verhaaltje over remolie: soorten, samenstelling, en eigenschappen, ook gedrag tov metalen en dergelijke..

Juist ja, dat bedoel ik:

http://users.telenet.be/MPchemie/organis...holen.html

Wink
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat mag je een normaal olieverbruik noemen (240 2.3 '92 332.000km) Joris Bovy 10 10.556 20 September 2011, 11:44
Laatste bericht: Jambon
  Olieverbruik 345GLS 14 7.718 30 April 2011, 15:11
Laatste bericht: Jambon
  olieverbruik ton76 5 3.358 11 May 2009, 14:55
Laatste bericht: Dopski
  Olieverbruik twannie 4 4.280 12 March 2006, 23:29
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)