Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rallye-dash: enkele vragen
Gisteren heb ik mijn Rallye-dashboard ingebouwd in mijn 142. Vooralsnog werkt alles, behalve de tankmeter (ik had Jambon z'n ervaringen al gevonden, daar kan ik wel iets mee, denk ik) en de oliedrukmeter.
Toen ik het dashboard kocht, zat onderstaande unit erbij, die moet doorgaan voor oliedruksensor. Ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aansluiten, dus ik vraag mij af:
* Klopt dit, kan ik hiermee zowel de oliedrukmeter als het OIL-lampje aansturen?
* Zo nee, wat heb ik dan wel nodig?
* Waar en hoe moet dit gemonteerd worden?

Daarnaast vraag ik me af of je de klokken kunt openmaken. De snelheidsmeter is namelijk niet zo netjes meer, o.a. het dopje van de wijzer rolt vrolijk los door de meter. Is dat zelf te fixen?
[img width=477 height=600]http://i54.tinypic.com/sljrkz.jpg[/img]
Antwoord
Het beste is om die sensor gewoon aan mij te geven en je vinger op het gaatje houden.
Dan werkt het vanzelf Tongue
Antwoord
Ik begrijp dat ik er wel iets aan heb dus? Tongue
Antwoord
frox schreef:Het beste is om die sensor gewoon aan mij te geven en je vinger op het gaatje houden.
Dan werkt het vanzelf Tongue
ja da's idd beter, en dan moet je eentje voor het lampje gebruiken, en de ander voor de meter, werkt eea niet dan de draden wisselen.. ik heb de enkele versie zodat r een T-tje tussen zit..

Hij komt in het gat waar nu je oliedruksensor in zit (achter de uitlaat), draadje bijtrekken voor de meter en ws het kabelschoentje die nu aan de sensordraad zit vervangen door een oogje..

Vergeet voordat je het ding aan Frox afgeeft (sure...) het nr. niet op te schrijven..

Meters openmaken kan wel maar heel voorzichtig te werk gaan, de ring zit r nl omheen gefelsd.. Als je zeker weet dat de rest het doet, dagtellers houden er wel eens mee op en dan telt er niets meer.. (ik houdt op papier de stand bij..) dopje zit r gewoon opgelijmd..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Hoe je het moet aansluiten:
Op je motorblok. Ik kan aan het fototje niet zien of het er eentje met een dubbele aansluiting (idiotlicht+pressure) of alleen de druk (pressure).
Als het een dubbele is zou je de huidige olie sensor (idiotlicht-sensor) eruit kunnen draaien en deze erin. Misschien heb je een knietje nodig om dat je nieuwe sensor een stuk groter is en anders tegen je uitlaat komt.
Als je alleen een druksensor is dan moet kan je zoals jambon zegt een T-stukje nemen zodat je de huidige en nieuwe sensor kan aansluiten.

De locatie maak in princiepe niet uit, overal zou je dezelfde oliedruk moeten hebben. Er zijn bijvoorbeeld ook adapters, een soort ring die je kan plaatsen tussen het blok en oliefilter.

Als het werkt is Frox (en ik) wel benieuwd naar het typenummer van het sensortje.
Antwoord
Oke, de oude sensor eruit dus. Wat zit er allemaal in de weg? Allereerst het voorverwarm-schildje op de voorpijp (had toch geen functie meer). Dan de dynamo eraf. Net genoeg ruimte om de sensor eruit te draaien. Vervolgens past de nieuwe sensor denk ik precies tussen het blok en de uitlaat (de aansluiting is niet voor niets geknikt), maar hij kan er niet ingedraaid worden door de koelleiding van de automaat naar de radiator.

Dus toch op zoek naar een hoekje. Vanavond even naar de bouwmarkt, anders morgen naar de ijzerzaak.

Op de sensor zitten twee aansluitingen, gemarkeerd met G en WK. Gokje: G van gauge, dus WK naar het lampje? We zullen zien.
Een duidelijk typenr is niet te vinden. Het in in ieder geval een VDO (logisch, de instrumenten ook), en verder zijn nog de getallen 3079 en 983 te ontdekken.

Wordt vervolgd dus.
Antwoord
deze heeft 2 aansluitingen, er zit een verloopje aan, geen idee of je dat nodig hebt, kan te maken hebben met de hoogte (diepte) tov de uitlaat, dan komt eea wel heel dicht bij elkaar. Dynamo hoeft niet persà uit de weg, meer op gevoel werken, alhoewel ik geen kennis heb van de koelleidingen. T-tje in de bouwmarkt kun je "denk ik" vergeten, is een stukje ouderwets automateriaal, VDO levert het ooa...

meer drukgevers..

de letters zijn Duits, G van geber, WK van Wereldkampioenschap..(?), die kom je ahgi ook achterop je meters tegen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Nee, wereldkampioenschap is Weltmeisterschafft Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
WK staat voor warnkontakt (het idiotlight)
Zie hier:

drukzender

Knietje is gewoon 1/8 gasdraad en is bij een installatiebedrijf zeker te krijgen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Dit is de versie met idiot light en aansluiting voor meter zelf (vandaar de dubbele aansluiting op de sensor). Ik zou even bij mijn Kever kunnen kijken, alleen het probleem is dat ie te laag is zodat ik er niet onder kan kijken ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 13.672 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  enkele vragen mbt 142 patrick2wd 8 6.139 21 March 2012, 11:16
Laatste bericht: patrick2wd
  144 uit 1970. Technische vragen... jippooo 59 40.476 7 February 2011, 22:36
Laatste bericht: Marc1970
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.766 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)