Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20a deel revisie
Beste Forum leden,

Verder op een eerder bericht....

Voor mijn 142 uit 1968, heb ik inmiddels een gebruikt B20a blok op de werkbank liggen. Aangezien er toch wat lekkages waren en ik wat inspecties wil doen, heb ik het e.e.a. verder gedemonteerd oa. krukaskeerings voor en achter, cilinderkop eraf, carterpan eronder vandaan, olie pomp eraf.
De zuigers heb ik laten zitten,het blok had goede compressie en je ziet iets van verticale strepen maar geen krassen of stootranden.

Mijn idee is om
  • alles schoon te maken, blokje even rood maken.
  • De lagerschalen te checken op slijtage, en indien nodig vervangen
  • Kleppen te slijpen, klepsteel afdichtingen vervangen.
  • Alles monteren met nieuwe pakkingen/keeringen.

Nu de volgende vragen:
1.Iemand nog suggesties /tips mbt het bovenstaande?
2.Wat te doen met de distributie tandwielen (zien er nog goed uit/wel wat speling op de tandwielen onderling) moet je deze vervangen?
3. De krukaskeering aan de voorzijde is rubber, moet het huis hiervoor aangepast zijn?
4. Ik heb in mijn enthausiasme de verdeler eraf gehaald zonder te markeren, en vervolgens de
krukas / nokkenas verdraaid....hoe krijg ik deze weer op tijd bij montage?
5. Ik krijg het asje / de aandrijving van de oliepomp/distributie er niet uit, iemand een suggestie?
6. Ik lees veel over andere nokkenassen, heeft dit zin?

Bij voorbaat dank voor jullie tips, hulp, adviezen etc.

Groet,

Martijn
Antwoord
Lagerschalen vooral die vd drijfstangen. Kleppen slijpen zou ik niet doen zonder aanleiding daartoe.
Dist. tandwielen zou ik wel doen, bij minimale slijtage gaan ze al liggen klapperen en ratelen, een storend geluid al kunnen ze dan nog jaren mee (van Volvo mogen ze 0,04-0,08 mm vrije speling hebben). Timing komt vanzelf goed. De tandwielen hebben een stipje, die zet je t.o. elkaar waardoor zuigers en kleppen goed staan onderling. Daarna schuif je de as erin en zet je de verdeler erop zodat de rotor naar 1 wijst op TDC vd compressieslag, en je ruimte hebt om de verdeler te verdraaien (de vacuumtoeter hoort naar achter en deze raakt vrij snel het blok).
Officieel is er een hoek etc: http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%20...cratch.htm

Je nieuwe keerring is van rubber? Daarvoor heb je een uitgefreesde behuizing nodig. Ik zou de viltringen gebruiken, simpel, minder gevoelig voor montagefouten, veel goedkoper en effectief.

ALs je het asje er niet fatsoenlijk uitkrijgt, zou ik het laten zitten. Het hoort bijna vanzelf uit z'n boring te schuiven, als je ÃÃn of andere uitstulping, deuk of wat dan ook er doorheen gaat wringen beschadig je de boring nog meer.
Bijzonder dat-ie vast zit, kan me eigenlijks niks voorstellen wat uit zou stulpen of deuken. Misschien zit er een lekkere zwarte oliekoek op de as, die gaat er wel af als je de as omhoog duwt.

Als je veel op LPG gaat rijden zou ik een B20B koppakking nemen, gaat de compressieverhouding van omhoog en dat is fijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
het asje.. je hebt toch wel de houder van de ontsteking er af..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dank voor alle tips!

En ja, ik heb dat plaatje er ook af...vreemd, ik denk dat het toch de oliekoek zal zijn.

Voor wat betreft de pakking, ik ben niet voornemens op gas te gaan rijden, is het dan toch een upgrade om de dunne pakking te nemen en daarmee de compressie iets te verhogen?
Wat betreft de kleppen, is het niet verstandig om de klep geleider afdichtingen te vervangen?
(zal ze even checken, op afdichting.)

Iemand nog een idee over de nokkenas?

Thanks,

Martijn
Antwoord
Compressie gaat van 8,7:1 naar iets van 9,1:1, wat moderner zeg maar. Nieuwe klepsteelafdichters zijn altijd een goed idee als de kop eraf is.

ALs de nokkenas nog goed is zou ik hem laten. Bekijk ook de nokvolgers, sommige zitten vol putten (maar dan is de nokkenas ook niet best meer).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
idd, enige manier om het ding er dan uit te krijgen is het carter er af en met een plamuurmesje de rommel er af "schrapen".. geeft wel iets aan over de vervuiling van het blok, ik denk meteen aan oliekanaaltjes e.d... pomp ook uit elkaar om te reinigen bv..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
o.k...na een uurtje verder demonteren een update..

ten eerste, kan je de titel van dit bericht nog wijzigen? ik denk dat deel revisie niet meer zo op zijn plek is.
heb inmiddels het gehele blok uit elkaar liggen, met de volgende opmerkingen.

nokvolgers vertoonde putten en zo ook de nokkenas , vreemd genoeg aan de randen van de nokken en niet op de nok vlakken.

De lagerschalen van zowel de krukas als de drijfstangen vertoonen op de randen (zeg maar waar ze tegen elkaar aan zitten) koperkleurige vlekken en op een een lichte groef. op de krukas kan ik hiervan niet echt iets terugvinden.

De cilinderswanden hebben wat lichten krassen, en wat ''roestachtige'' oneffenheden. als ook een cilinderwand een klein putje..

Tsja...wat is wijsheid? het e.e.a. bij een revisiebedrijf afleveren en de cilinderwanden laten hoonen, nieuwe zuigerveren, lagerschalen, nokkenas + nokvolgers, pakkingset en weer inelkaar?

Iemand suggesties?

Grt

Martijn
Antwoord
Oef! Als ik dit hoor betwijfel ik of je er goed aan hebt gedaan het blok zo ver uit elkaar te halen!

De wijsheid die jij beschrijft gaat je al snel richting de 1000euro brengen.

Ik zou alles weer netjes in elkaar zetten, en de nokkenas wel vervangen. Op het moment dat een nokvolger het loopvlak van de nokkenas aanvreet, is hij binnen twee uurtjes rond.
Groeten, Boele
Antwoord
tsja...zit hier een beetje mee.

Het lijkt me niet echt verstanding om ingesleten lagerschalen, een cilinderwand met een putje / groefjes erin weer in elkaar te zetten... ben ik na 10.000km wellicht weer aan de beurt..

Wat bedoel je precies met:'' Op het moment dat een nokvolger het loopvlak van de nokkenas aanvreet, is hij binnen twee uurtjes rond.''?
Antwoord
tsja...zit hier een beetje mee.

Het lijkt me niet echt verstanding om ingesleten lagerschalen, een cilinderwand met een putje / groefjes erin weer in elkaar te zetten... ben ik na 10.000km wellicht weer aan de beurt..

Wat bedoel je precies met:'' Op het moment dat een nokvolger het loopvlak van de nokkenas aanvreet, is hij binnen twee uurtjes rond.''?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 929 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.801 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.545 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.306 28 November 2016, 10:26
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.895 20 November 2015, 09:55
  Stotterende motor na revisie zenith 175CD RJV 4 3.478 15 October 2015, 11:30
Laatste bericht: RJV
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.041 30 April 2015, 09:13
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 36.868 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.640 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  koppakdichting B20A hero 5 4.164 15 December 2013, 21:46
Laatste bericht: hero

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)