Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Automaatbak op D6
Ik zou graag weten of de automaatbak uit een 2.3 benzine van 01-87 (244) past op een D6 met nu 5-bak van 11-1985. Ik weet niet welk type automaat aan de 2.3 zit. Ben benieuwd of ik het 'zo kan overzetten' en hoe het zit met km-tellers en zo. Mijn diesel heeft een electronisch tellertje. Alvast dank voor de info !
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
De bak zal je nog wel aan de gang krijgen (zal niet ideaal zijn ivm schakelmomenten) maar het "koppelings"huis past niet. Boutgaten zitten anders, en de startmotor zit helemaal aan de andere kant.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ok. Dat lijkt mij inderdaad ondoenlijk veel werk. Die optie laat ik dan vallen. Dank voor je info ! Misschien mag ik je nog vragen of een andere mogelijkheid wel (makkelijker( kan ?
De auto die ik op het oog heb is zo mooi dat ik dan zou overwegen om mijn D6 met 5-bak in zijn geheel over te zetten. Deze auto icm de mooie 6 cilinder Diesel zou mijn ideaal zijn. Is dat haalbaar ?

Wat sleutelen is niet erg en tijd heb ik. Moet alleen niet te ingewikkeld worden qua aanpassingen.
Hoop dat je (of een andere lezer natuurlijk) me hierover nog raad kunt geven !
Antwoord
ALs je zo gehecht bent aan de D24 zou ik die met bak en alles erop en eraan overzetten. Vanaf de motorbalk (vooras) en baksteun is het dezelfde auto. De pedalenbak is een beetje pijnlijk maar te doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heel erg bedankt. Lucht op :-) Ik ben er inderdaad nogal aan gehecht. Maar de carosserie van mijn auto is minder. En een lelijk opgeknapte dakschade. Die andere is puntgaaf, maar ik wil dieselen :-)

Wat is het pijnlijke aan de pedaalbak ? Heb je daar ervaring mee, van automaatpedalen naar pedaalbak met koppeling ? Of waar kan ik daar meer over vinden ?
Antwoord
Mijn 245 is geproduceerd als een 265 en begon z'n leven in Berlijn als V6 benzine met automaatbak.
De ombouw naar diesel met handbak stelde niet heel veel voor.T'is net een bouwdoos zo'n 240.
Pedaalbak kan je gewoon helemaal kompleet wisselen,motorsteunen pasten gewoon op de voortrein en zelfs de versnellingsbaksteun die nu verder naar achteren kwam kon ik zo weer vast schroeven in de rijkelijk aanwezige boutgaten M10.
Het mooiste is gewoon de auto's naast elkaar en lekker schroeven en takelen. ;D

O ja, als de bezineauto al een injectiemodel is liggen er vaak al twee brandstofleidingen zodat je net als bij de diesel een aanvoer en retour hebt.Zo niet; gewoon een tyleen leiding scoren en die paralel leggen met de bestaande leiding.Je moet dan nog je tankelement overschroeven voor de 2e aansluiting.
Antwoord
Dank, dank, dank voor de uitgebreide info ! Wellicht dat ik tijdens de operatie nog een vraagje heb. Heerlijk, zo'n forum !
Antwoord
240Diesel, denk dat jij dit weet uit ervaring. Moet ik ter keuring naar de RDW als ik die diesel in die (van origine) 2.3 benzine 'hang' ? Las bij de RDW iets over motorcodes, wijziging aantal cilinders en vermogenstoename (afname ?).
Antwoord
heeft een D6 dan nooit een automaatbak gehad..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zover ik weet zijn er inderdaad D6 met automaat. Maar ik weet niet welke bak ik nu in de 2.3 heb. Het is een automaat met lock-up / OD knopje aan de linkerkant van de pook. De motor in die 'donor/ontvanger auto is een 2.3 met carburateur. En automaat dus. Hierboven wordt duidelijk gemeld dat t niet (erg moeilijk) past. Ideaal zou deze auto voor mij zijn: en dieselblok voor de automaat hangen. Maar eventueel neem ik genoegen met de huidige 5 bak, die combinatie past er zo in.

Iemand van hier met sleutelruimte, die ervaring heeft en de klus ( met wat hulp van mij :-) tegen redelijke vergoeding zou willen uitvoeren, wordt van harte uitgenodigd, zich te melden.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Revisie automaatbak v70 '01 Jed 2 5.129 13 April 2015, 07:41
Laatste bericht: edwin
  Aandrijving automaatbak valt som tijdelijk weg Jed 2 4.262 23 August 2014, 17:50
Laatste bericht: Marc1970
  demontagetips en beste manier van opslaan automaatbak (AW71L) Stevves 4 11.218 6 June 2014, 13:07
Laatste bericht: Marc1970
  Parkeerrem werkt niet meer (BW35 automaat) + slangetje automaatbak over ZOAB 3 4.244 13 September 2013, 12:06
Laatste bericht: ZOAB
  slippende automaatbak peter45 2 3.187 6 April 2013, 18:27
Laatste bericht: peter45
  Automaatbak MR skindeep 2 2.638 22 September 2012, 12:19
Laatste bericht: skidje
  automaatbak BW35 geeft behoorlijk harde klap bij schakelen lyries 8 7.325 3 October 2011, 19:41
Laatste bericht: volvodutchy
  Welke automaatbak is dit? Jed 3 3.111 18 June 2011, 15:51
Laatste bericht: Jed
  welke automaatbak op 262c? gold 12 7.142 2 May 2011, 09:40
Laatste bericht: oudevolvo
  Niet starten, na rommelen aan selector automaatbak wel Eric Q 5 3.952 12 September 2010, 09:59
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)