1 April 2011, 15:01
Onlangs van Carlo het bericht gehad dat de door hem gemonteerde (maar door Scantech geleverde) spanrol een fabricagefout vertonen. Meer bepaald klappen de lagers er uit, loopt het vet er uit met als gevolg warm- en vastlopen van de rol. :o Hij bood aan de rol onder garantie te vervangen door een beter exemplaar. Keurig!
Betekende voor mij opnieuw een rit naar Dordrecht, maar liever dan zelf de rol te vervangen (angsthaas als ik ben
). Afgelopen zondag werd de rol vervangen. Met dank aan Carlo voor de snelle en correcte probleemoplossing 
Helaas was in de tussentijd een ander probleem aan het licht gekomen. Meer bepaald vergaarde zich in de opvangbak onder de motor een dikke plas olie. De olie bleek onderaan, uit de voorzijde van het blok te komen, in de buurt van het vliegwiel. Tussen de twee ritten naar Dordrecht de Volvo eigenlijk niet gebruikt en geen idee vanwaar dit dus ineens kwam. Het laatste wat gebeurd was, was o.m. het vervangen van de distributieriem, met nieuwe distributiedekselpakking, krukas- en nokkenaskeerring.
Nu de distributiekap er bij Carlo een tweede maal af moest, was dit natuurlijk de gelegenheid om de bron van het lek op te sporen. Het was niet goed te zien, maar het leek uit een onderhoekje van de distributiedekselpakking en/of carterpakking te komen (als ik het goed heb begrepen). Ook zat er olie onder dat deel van de carterpakking. De distributiedekselpakking werd door Carlo opnieuw vervangen en ie heeft tevens het daar uitstekende deel van de carterpakking afgesneden en vervangen door vloeibare pakking. Zag er degelijk uit na montage en bij proefdraaien leek alles te houden.
Helaas... bij thuiskomst in Gent vergeten kijken, maar toen ik enkele dagen later de Volvo weer van stal trok.. bleek het lek niet opgelost.
Opnieuw een fikse plas olie onderin de bak! Met de distributiekap op zijn plek, kan ik nauwelijks zien vanwaar het komt. Als ik ga voelen, is de onderste voorzijde van het blok - achter het vliegwiel - drijfnat. Ik voel ook olie bóven de carterrand zitten, aan de krukaspoelie. Maar het is duidelijk dat nog eens goed zal moeten worden gekeken waar dit lek zit. Hiervoor zal ik de distributiekap weer moeten verwijderen en wellicht ook de afdekplaat onderaan de motor. Nu nog een goede krik scoren/kopen (en vooral: een auto, waarmee ik dat ding kan halen
) voor we hiermee verder kunnen!
Samen met dit lek, kwam er tevens een vreemd bijgeluid in de motor tevoorschijn. Het klinkt als een soort metalig gereutel, alsof er een draaiend onderdeel af en toe ergens tegen komt. Het is enkel hoorbaar bij warme motor en doet zich ook voor als de V-snaren los zijn (dus ventilator en waterpomp kunnen al worden geëlimineerd), idem als de distributiekap los is (dus die sleept nergens). De bouten van het vliegwiel konden wel iets strakker, maar na aandraaien ervan, verdween het geluid niet. Andere optie: krukaslagers?
Dus, to be continued - jammer genoeg!
Betekende voor mij opnieuw een rit naar Dordrecht, maar liever dan zelf de rol te vervangen (angsthaas als ik ben


Helaas was in de tussentijd een ander probleem aan het licht gekomen. Meer bepaald vergaarde zich in de opvangbak onder de motor een dikke plas olie. De olie bleek onderaan, uit de voorzijde van het blok te komen, in de buurt van het vliegwiel. Tussen de twee ritten naar Dordrecht de Volvo eigenlijk niet gebruikt en geen idee vanwaar dit dus ineens kwam. Het laatste wat gebeurd was, was o.m. het vervangen van de distributieriem, met nieuwe distributiedekselpakking, krukas- en nokkenaskeerring.
Nu de distributiekap er bij Carlo een tweede maal af moest, was dit natuurlijk de gelegenheid om de bron van het lek op te sporen. Het was niet goed te zien, maar het leek uit een onderhoekje van de distributiedekselpakking en/of carterpakking te komen (als ik het goed heb begrepen). Ook zat er olie onder dat deel van de carterpakking. De distributiedekselpakking werd door Carlo opnieuw vervangen en ie heeft tevens het daar uitstekende deel van de carterpakking afgesneden en vervangen door vloeibare pakking. Zag er degelijk uit na montage en bij proefdraaien leek alles te houden.
Helaas... bij thuiskomst in Gent vergeten kijken, maar toen ik enkele dagen later de Volvo weer van stal trok.. bleek het lek niet opgelost.


Samen met dit lek, kwam er tevens een vreemd bijgeluid in de motor tevoorschijn. Het klinkt als een soort metalig gereutel, alsof er een draaiend onderdeel af en toe ergens tegen komt. Het is enkel hoorbaar bij warme motor en doet zich ook voor als de V-snaren los zijn (dus ventilator en waterpomp kunnen al worden geëlimineerd), idem als de distributiekap los is (dus die sleept nergens). De bouten van het vliegwiel konden wel iets strakker, maar na aandraaien ervan, verdween het geluid niet. Andere optie: krukaslagers?
Dus, to be continued - jammer genoeg!
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)