Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spanning naar Bobine
#1
Sinds ik de 940 heb rijd ik minder met de 240, met als gevolg dat de laatste helaas slechter start. Nu heb ik het idee dat dit met de ontsteking te maken heb.
Vandaag wou hij op LPG absoluut niet starten, op benzine vreemd genoeg wel (na een paar keer half aanslaan 1/2 cylinders).

Nadat de auto een beetje warm was liep die ook redelijk op LPG.
Onder de motorkap zag ik tijdens de stationair loop af en toe een vonkje van de hoogspannings uitgang naar de +12 volt van de bobine springen.
De accu spanning stationair is 14 Volt, spanning vóór de voorschakelweerstand is 13.6 volt, na de weerstand nog maar 9 volt.

Is 9 volt wel voldoende voor de Bobine om een goede vonk en met koud weer starten op LPG te kunnen starten?

De bougie kabels zijn overigens 7 maanden oud. De Bobine is door de ANWB in Maart vervangen.
Oh ja, het is een B21a
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Vaak is het juist de bedoeling dat de bobine maar 9 volt krijgt.
Omdat de spanning tijdens het starten richting de de 10 volt zakt.
Daarom 9 volt zodat de onsteking tijdens het starten niet uitvalt/minder vonkt.
Antwoord
#3
De voorschakelweerstand doet het prima. Tijdens het starten wordt deze overbrugd zodat de voor 9V gemaakte bobine dan tijdelijk alle beschikbare volts krijgt en aanzienlijk heftiger vonkt. Lange tijd 12V op een 9V bobine zal hem koken.

Dat de hoogspanning naar de + pool weglekt is niet de bedoeling uiteraard. De bobinekabel zal kapot zijn of zoiets, draai hem eens om, misschien is het andere uiteinde er beter aan toe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Vanochtend de 240 weer aan gang gekregen (op benzine) en na heel vaak afslaan met een vaartje de straat uit gereden. Het ritje naar mijn werk is ongeveer 40km, wat de motorruimte toch enigszins droog gestookt heeft, dus vanmiddag ging het starten prima! Vanavond nog eens in het donker gekeken, maar het weglekken is nu niet meer te zien. Ik heb de kabel nog niet omgedraaid, maar dat is het eerste wat ik doe als het weer moeilijk wordt.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 brandstofpompen krijgen geen spanning Volvo240 4 726 28 September 2024, 06:31
Laatste bericht: Volvo240
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 717 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 3.391 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  Nieuwe bobine Joost Zuidam 2 3.635 15 August 2016, 13:53
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Geen spanning radio snaakkie 1 4.119 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  Audio kabels trekken van voor naar achter Arjen van Hattem 2 3.845 6 June 2016, 13:50
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  accu spanning daalt met gasgeven bartrouveen 6 5.382 28 January 2015, 00:24
Laatste bericht: bartrouveen
  Draden trekken van dashboard naar motor(ruimte) Erik-240 4 4.186 5 December 2014, 21:10
Laatste bericht: Erik-240
  Van 7 polig naar 13 polig melding display. mahein 7 7.361 29 September 2014, 21:51
Laatste bericht: Dopski
  van b20f naar b230f: ook benzinetank wisselen? markfranken 14 7.650 21 April 2013, 14:03
Laatste bericht: markfranken

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)