Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dyno run Volvo 240 Turbo
#31
Het spruitstuk waar de turbo op zat toen ik hem kocht heb ik gebruikt op mijn blok, dit paste exact dus neem ik aan dat het ook van een red block af komt. Zoals aangegeven was het enige verschil dat er geen tappen in zaten om het hitteschild voor de bougies te bevestigen.
Als ik me niet vergis geeft het uitlaatspruitstuk van een 740 ook minder weerstand mbt het uitlaatgas?

Ik heb ook nog een Mitsu td03-13 c liggen. bij deze turbo moet je wat knutselen om de leidingen goed te krijgen. Verder heb ik begrepen dat deze een vrij klein turbinehuis heeft waardoor hij al snel gaat spoelen maar gaat inzakken als je op toeren komt. Lekker om te cruisen maar je mist dat lekkere stuk vermogen bovenin, daarom maar niet gemonteerd.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#32
Jw240 schreef:ziet er uit als een T3 van een 740 t/m 1989. Dan zou het zijn een .48 a/r turbine en een 50 trim .42 A/R compressor (60 mm).

Is er nog een specifiek kenmerk waar ik op kan controleren of het idd een T3 uit een 740 is?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#33
best kans dat waardens op een andere bank tegen vallen.
het is maar net hoe de bank is in gesteld, is mijn ervaring met verschillende vermogensbanken
ben ook wat aan het skarrelen geweest met verschillende nokassen en drukken
maar je hebt niet zo maar 200pk uit een B21ET met alleen een intercoolertje
maar een turbo die onderin sneller opspoelt is bovenin weer sneller uit gepoept
tis maar net wat je verwachtingen zijn
over pkaas vertellen is best stoer
maar koppel heb je veel meer aan.
hoe lager het koppel van de motor hoe krachtiger de motor met optrekken van onderuit
maar dan heb je bovenin toeren niets meer te zoeken.
Antwoord
#34
kaasie schreef:best kans dat waardens op een andere bank tegen vallen.
het is maar net hoe de bank is in gesteld, is mijn ervaring met verschillende vermogensbanken
ben ook wat aan het skarrelen geweest met verschillende nokassen en drukken
maar je hebt niet zo maar 200pk uit een B21ET met alleen een intercoolertje
maar een turbo die onderin sneller opspoelt is bovenin weer sneller uit gepoept
tis maar net wat je verwachtingen zijn
over pkaas vertellen is best stoer
maar koppel heb je veel meer aan.
hoe lager het koppel van de motor hoe krachtiger de motor met optrekken van onderuit
maar dan heb je bovenin toeren niets meer te zoeken.

Als je gebruik maakt van een gekalibreerde vermogensbank mag je er vanuit gaan dat de cijfers juist zijn. Ik heb het bij een professionele garage laten uitvoeren en zie geen reden om aan de uitslag te twijfelen. Je theorie over de Turbo is niet geheel juist. Het snelle opspoelen is niet zozeer een karakteristiek van de Turbo zelf alswel het effect van een extra brede downpipe en dito strait uitlaat zonder schotten. Tevens kun je aan het druk verloop prima zien of de turbo boven in toeren "indut" Dit is zeker niet het geval.
Met betrekking tot het koppel, tja kijk naar de koppelkromme en zie waar de winst zit. Doortrekken tot in het rood klinkt wel stoer maar heeft voor mij geen meerwaarde. De intercooler is van essentieel belang, gebruik een zo groot mogelijke met minimale tegendruk.
De stap van 155 naar 200 is vrij eenvoudig te realiseren. Neem afscheid van de standaard materialen, gebruik goed spul en pas alles aan om de flow te verbeteren.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 3.195 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.981 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.652 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.798 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.438 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.122 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.224 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.451 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)