Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Past een B21 kop 1980 ook op een 1983 blok?
#1
Past een B21-kop uit 1980 (klepdeksel met pijpje) op een 83-er B21-blok (klepdeksel zonder pijpje).
Gewoon klepdeksel verwisselen?

Hoe kan ik weten dat het een B21-kop is en niet bv. een B19-kop?

Edit: B21-kop nummer weet ik inmiddels: 1000160

Maakt het trouwens uit of je een B19-kop op een B21-blok zet?
245 DL 1983
Antwoord
#2
Alleen het deksel overzetten is genoeg, of stop een kurk in het gat, het is de oude stijl carterventilatie. De cilinderkop is hetzelfde voor B19, B21 (de 'standaard' motor) en B23, handig. B19 en B21 delen ook dezelfde 92 mm koppakking.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc, ik denk aan een reservekop omdat die van mij nogal snel uitgesteld lijkt te raken: 2 plaatjes van 3,7mm na 6000km op LPG. Wat is normaal.

Waar moet ik op letten bij kopen van een kop, behalve dat ie vlak is.
245 DL 1983
Antwoord
#4
Hoe dik waren de plaatjes toen je met LPG begon?

Veel koppen hebben scheurtjes van bougiegat naar inlaatklep of tussen de kleppen. Alu corrosie in de buurt vd cilinderafdichting. Bougiegaten zelf, boutgaten. Nokkenaslagerkappen. Deze kop toevallig: http://link.marktplaats.nl/404337114? netjes, van buitenaf in elk geval.

Zijn er geen B21's compleet te koop, is waarschijnlijk goedkoper. Ik heb een hele 740 gekocht voor 200 euro omdat ik een versere kop wilde, kostte uiteindelijk niks.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ja, da's een goeie. De beginstand van de plaatjes weet ik niet. Wat ik dacht te weten is dat de klepspeling onveranderd blijft zo lang de motor alleen op benzine loopt. Dat zou betekenen dat er nog plaatjes in zaten van zeg 4,5mm. Dat was niet zo. Plaatjes van 4,0 waren het maximaal. Motor heeft nog maar 210.000km gelopen.

Edit: de beginstand weet ik dus ongeveer wel. Alle plaatjes moesten een paar weken geleden vervangen worden. Het dikste plaatje was 4mm

Een B23-kop erop levert dus geen problemen op? Waar moet ik eigenlijk op letten bij het kopen van een losse kop?

Die kop van mp had ik al gezien. Hoe kan ik weten of die goed is?
245 DL 1983
Antwoord
#6
4.3 dacht ik. Op benzine slijten koppen ook wel 0.3 of 0.6 gedeeld door 210.000 is erg weinig maar niet niks. 0.001-0.002 mm/1000 km

Ik dacht op LPG iets van 0.05/10.000 gemeten te hebben bij mijn B230F, 0.005 mm/1000 km. Vooral uitlaatkleppen 2 en 3, elke 20.000 km stellen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Laten we zeggen: op benzine max. 0,4mm slijtage na 210.000km. 4,3-0,4=3,9mm. Dan zou elke kop op benzine op z'n vroegst na 2,5*200.00=500.000km (2,5*0,4mm=1mm --> plaatje van 3,3mm nodig) uitgesteld zijn (volgens fabrieksgegevens) en na 1 miljoen op z'n laatst.

3,7mm voor 2 uitlaatkleppen zou dan eigenlijk niet mogen na 204.000 benzine en 6000 LPG. De andere uitlaatkleppen zitten ook onder de 4mm.

Mij was verteld: elke 10.000km kleppen stellen op LPG

Note: de ontsteking stond niet goed afgesteld, nu wel. Of dat invloed heeft??

Vraag blijft: hoe kan ik weten of een kop goed is? Corrosie en scheurtjes zijn te zien?
245 DL 1983
Antwoord
#8
Ik geloof niet dat er veel verborgen gebreken aan cil.koppen kunnen zijn, WYSIWYG. Een originele kop is 146.1 mm, er mag 0.5 mm afgehaald worden.

Scheur tussen kleppen: http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510323

Als de ontsteking te vroeg staat kan de uitlaatklep dacht ik ook te heet worden, met extra slijtage net als bij LPG.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Weer bedankt Marc voor de nodige info.

Moest wel even turen naar die grote letters. Blijkt dat ook ik dit begrijp.
245 DL 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  940 blok in 240 Nicolaas H 15 9.091 17 April 2020, 17:36
Laatste bericht: Grey240Polar
  stilgevallen motor: repareren of ander blok jootman 47 35.395 2 February 2018, 01:41
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.547 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 gl B21 blok Mark-Sander 1 2.738 8 September 2016, 08:21
Laatste bericht: Marc1970
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.178 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 14.417 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  B21 naar lpg.. blok repareren of vervangen ? jero 8 7.260 22 August 2016, 10:40
Laatste bericht: A_A
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 14.562 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  Oliedruksensor past niet icm motorvoorverwarming Arjan. 10 9.139 22 September 2015, 16:56
Laatste bericht: Arjan.
  Past een b21ET cilinderkop op een b230 FT onderblok? edwin 8 7.427 19 October 2013, 21:01
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)