Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie 142 uit 1969
Datzelfde hadden wij met de PU-rubbers die in de beugel op het frame zitten. Na erg veel pielen en krachttermen lukte het niet. De ogen zaten te ver uit elkaar.

Dus stang met rubber en beugels enal in de bankschoef; beugel wat dichter drukken, tie-wrap eromheen. Volgende beugel idem.
MEt tiewraps en al onder de auto gemonteerd en zodra de bouten weer op hun plek zaten weer doorgeknipt.
Antwoord
Oh daar had ik dan weer geen problemen mee, die gingen er prima op!

Ik denk trouwens dat ik de spatplaten alsnog wel kan gebruiken, ik zal de gaten opnieuw moeten boren en voor de zekerheid het hele handremmechanisme monteren om te kijken of alles past...
Volvo 142, 1969
Antwoord
interessant topic, ik ga dit maar volgen en kijken hoe dit gaat.

ziet er allemaal erg netjes uit Rick!

Antwoord
Ik heb de laatste tijd niet heel veel meer gedaan, maar bij deze alsnog even de foto's van de afgelopen tijd.

Het vooraslichaam, gecoat en wel! Ik heb de bovenste draagarmen alvast gemonteerd voor het gemak, met de shims op de plekken waar ik ze bij de demontage eruit gehaald heb. De uitlijning zal wel niet meer kloppen, maar je moet ergens beginnen...

[Afbeelding: IMG_0766.jpg]

En hier hangt hij eronder. Ik was in mijn eentje, dus de krik bracht uitkomst!

[Afbeelding: IMG_0774.jpg]

[Afbeelding: IMG_0775.jpg]

Daarna de onderste draagarm en de veer gemonteerd. Dit was al een stuk lastiger, maar met de krik onder de onderste draagarm ging het wel aardig. Het grootste probleem was nog het feit dat ik de veer, doordat de auto nu bijna niks weegt, niet diep genoeg ingedrukt kreeg om de fusee vast te kunnen zetten. Met een spanband om de krik en het vooraslichaam heen ging dat echter wel goed.

[Afbeelding: IMG_0778.jpg]

En weer wat verder. Uiteraard de nodige boutjes met locktite gemonteerd.

[Afbeelding: IMG_0781.jpg]

En bijna klaar aan de rechterkant!

[Afbeelding: IMG_0784.jpg]

Daarna uiteraard hetzelfde aan de linkerkant.

Hierna was de achteras aan de beurt. Eerst even een tool gemaakt om de oude keerringen uit de achteras te trekken:

[Afbeelding: IMG_0792.jpg]

En de nieuwe erin:

[Afbeelding: IMG_0793.jpg]

Ook de keerring in de afdekplaat, maar daar heb ik even een gereedschapje van een stuk koperen pijp gemaakt. Werkte perfect!

[Afbeelding: IMG_0795.jpg]

Toen ben ik begonnen met het in elkaar zetten van de steekassen. Wat een kromme constructie is dat toch :-\ Ik heb thuis niet de beschikking over een pers, dus de eerste steekas heb ik met een stuk pijp en veel rammen in elkaar gekregen. Toen ik ermee klaar was wist ik dat ik de volgende niet op die manier zou gaan doen, ik heb een dag spierpijn gehad. Het is bijna niet te doen met de hand. Ik kon sowieso die andere niet doen, want ik kwam erachter dat ik twee dezelfde achterspatplaten geleverd had gekregen ipv een linker en een rechter, en dat die ook nog eens van een verkeerd type waren...

Even wat gaten overzetten en andere weer dichtlassen:

[Afbeelding: IMG_0796.jpg]

[Afbeelding: IMG_0797.jpg]

[Afbeelding: IMG_0798.jpg]

[Afbeelding: IMG_0799.jpg]

Netjes gestraald, daarna (alweer) in de zwarte lak (geen foto):

[Afbeelding: IMG_0801.jpg]

Ook gelijk even de aandrijfas uit elkaar gehaald en weer helemaal netjes gemaakt:

[Afbeelding: IMG_0802.jpg]

Dat was het voorlopig. Hij kan in principe weer op zijn wielen, dan strakmaken en spuiten! Maar eerst even sparen Wink

Rick
Volvo 142, 1969
Antwoord
ziet r wederom weer vakkundig uit.. voor de volgende keer, zet je krik onder de onderste draagarm, en druk je de veer in....
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dat hattie ook gedaan, maar de auto te licht..., misschien een vette geit erin?
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Dat hattie ook gedaan, maar de auto te licht..., misschien een vette geit erin?

sorry... de shoarma-meneer uit het dorp is de nw eigenaar.... (heeft nl geen grasmaaier..)

anywho, beetje jammer van de lak (is een mouw at passen..) ik heb onlangs m'n veerspanners om de randen van de beide wishbones gezet, ging prima..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:sorry... de shoarma-meneer uit het dorp is de nw eigenaar.... (heeft nl geen grasmaaier..)

anywho, beetje jammer van de lak (is een mouw at passen..) ik heb onlangs m'n veerspanners om de randen van de beide wishbones gezet, ging prima..

Ik deed een doekje tussen krik en draagarm, dus dat ging ook wel prima Wink

Rick
Volvo 142, 1969
Antwoord
Getferdemme ziet er weer schitterend uit zeg! :o

Daar ben ik wel jaloers op!
Antwoord
Sinds de laatste update heeft de 142 er een benzineleiding en een remleiding bij! Het leidingwerk onder de auto is hierbij klaar, dus hij kan op zijn wielen! Ware het niet dat de achterremmerij problemen blijf geven..

First things first: koper! (en cunifer, dat ook aardig duur is trouwens)

[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0868.jpg[/img]

De benzineleiding loopt niet volledige dezelfde route als het origineel, maar dat maakt voor de functionaliteit natuurlijk niks uit.

[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0869.jpg[/img]

[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0870.jpg[/img]

Daarna heb ik me beziggehouden met de achterremmen. Omdat ik nieuwere remankerplaten gemonteerd heb, moest ik ook de bevestiging van de remschoenen veranderen. Uiteraard past een setje voor een nieuwere 142-achteras nÃt niet, dus de vijl en slijpschijf kwamen eraan te pas. Ook moest ik een manier verzinnen om de afstelring van de achteras op zijn plaats te kunnen fixeren. Dat is een klein plaatje metaal geworden met wat tabjes eraan, bovenaan de foto. De onderste twee 'remschoenhouders' zijn hier nog origineel:

[img width=448 height=600]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0871.jpg[/img]

En zo past dat in elkaar:

[img width=448 height=600]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0872.jpg[/img]

En zo zit het nu gemonteerd:

[img width=800 height=597]http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0873.jpg[/img]

Het volgende 'grote' probleem is dat de achterste remschijven binnenin aanlopen op de ankerplaten. Het onbewerkte gedeelte tussen het loopvlak van de remschoenen en de schijf zelf hapt op de ankerplaat. Blijkbaar zit die ankerplaat bij nieuwere 142's iets verder richting differentieel zodat aanlopen niet gebeurd. Helaas bij mij wel, moet dus even met de schijven langs de man met de draaibank. Als ik dat gedaan heb, gaat hij (of is het zij?) op zijn/haar wielen en kan ik het laatste laswerk doen en beginnen met strakmaken voor het spuiten!

Rick

Volvo 142, 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  witte export bekleding 1969 144s ton76 30 23.415 29 August 2014, 10:12
Laatste bericht: jos245
  lekke steekaskering 1969 144 ton76 4 4.045 14 October 2009, 14:22
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 12 gast(en)