Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wolf in schaapskleren: Volvo V40T4
als je uitleg nou nog klopte zou het fijn zijn...

ja sorry hoor, maar ik zou niet gerust zitten in een auto met 350/400 pk met standaard 13 mm drijfstangen.

en f*ck die zweden, bij een fatsoenlijk blok, hoort een fatsoenlijk management.

of vertel mij de reden is dat de zweden zogezegd allemaal (of iig veel ervan) met een aangepaste LMM rijden en een gechipte ecu ?

En de echt snelle zweden (o.a. P. Bjorck) rijden gewoon met een stand-alone management.

waarom zou je een dik blok bouwen, en dat dan aansturen met een of andere geprutste LMM of allemaal andere nood oplossingen???????

Ik zou zeggen, bouw eens een snel blok, stop er eens 5000 eu in, ik denk dat je dan ineens heel anders praat.....
Antwoord
Ik heb toch e.e.a. in een excelletje gezet.

Ik zal het lijstje van wat ik denk nodig te hebben voor zeker 400PK eens in mijn 940 thread zetten, dan kunnen we erop schieten totdat ie mooi compleet is. Met wat alternatieven.

Of 2 lijsten; zo goedkoop mogelijk en "gewoon goed"

Maar morgen eerst eens met de V40 op vakantie.

Groeten
Antwoord
Jelmar schreef:als je uitleg nou nog klopte zou het fijn zijn...

ja sorry hoor, maar ik zou niet gerust zitten in een auto met 350/400 pk met standaard 13 mm drijfstangen.
jelmar als je goed leest zou je weten dat ik gezegd heb en het absoluut met iedereen eens ben die zegt dat gesmede spulltejs beter zijn dan 13mm drijfstangen

en f*ck die zweden, bij een fatsoenlijk blok, hoort een fatsoenlijk management.
Waarom heb je dan met MS rondgereden? MS is een leuk magement maar een goedkope oplossing. Ik zal nooit iemand iets opdringen, iedereen mag het op zijn manier doen, maar de uren onderzoek die in een fabriekscomputer zijn gestoken, ik betwijfel of MS daar aan kan tippen. Boven bepaalde grenzen kun je niet meer om standalone heen, maar zoalng die nog niet bereikt zijn, doe ik dat in ieder geval nog niet. Ik denk dat wij, ook hier in Nederland veel kunnen leren van de ervaringen die in Scandinavie worden opgedaan. Ik sta er in ieder geval voor open

of vertel mij de reden is dat de zweden zogezegd allemaal (of iig veel ervan) met een aangepaste LMM rijden en een gechipte ecu ?
De reden is dat ze niet meer nodig hebben. Dat het rijdbaarder is. Makkelijker. Ik zie heus wel in dat een standalone, uiteindelijk veel meer mogelijkheden tot fintuning heeft. De verkrijgrijgbaarheid van ethanol (e85) in scandinavie speelt echer ook een grote rol bij welke keuzes ze daar maken, ethanol brengt low budget tunen namelijk veel meer binnen handbereik dan de 98 octaan vpower die je hier kunt tanken.

En de echt snelle zweden (o.a. P. Bjorck) rijden gewoon met een stand-alone management.
Mijn keuzes zal ik niet baseren op 500pk (of zelfs meer) voorveelden. Lh2.4 kan gechipt een heleboel ondersteunen, maar inderdaad ergens is een grens. Ik zie echter niet het nut van een 300-350 pk blokje willen krijgen en daarom naar mensen kijken die met het dubbele rondrijden. Dat is in mijn ogen hetzelfde als appels met peren vergelijken. De echte snelle zweden als voorbeeld nemen met zelf een voor hun ogen betrekkelijk lage doelstelling is wel enigszins vreemd

waarom zou je een dik blok bouwen, en dat dan aansturen met een of andere geprutste LMM of allemaal andere nood oplossingen???????
Ik zeg nergens dat er met LMM's moet worden geprutst. Ik spreek ook niet van noodoplossingen. Ik zeg alleen dat men in scanidnavie waar 600cc injectoren niet groot zijn aangezien deze voor de e85 nodig zijn heeft gemerkt dat een 3"LMM dan nog niet nodig is. LH2.4 is namelijk slim genoeg om hier mee overweg te kunnen. Ik spreek ook nooit van een dik blok bouwen, dat heb ik nergens gezegd. Een dik blok heeft gesmede goodies als intern drijwerk, daar ga ik momenteel niet voor.

Ik zou zeggen, bouw eens een snel blok, stop er eens 5000 eu in, ik denk dat je dan ineens heel anders praat.....

Ik zeg, bij deze trek ik mij terug uit de discussie. Ik ben niet de persoon die allerlei gekke dingen gaat roepen en wens mij ook niet in deze positie te (laten) manouvereren.
Ik zie veel in de mogelijkheden van LH (specifiek 2.4) de mensen die voor standalone kiezen zullen het nooit met mij eens zijn, maar hebben zich wellicht ook niet dermate in de mogelijkheden van LH verdiept.
Ik zal voor mezelf en voor jullie bijhouden hoeveel geld er in de 240 gestoken gaat worden. Wie weet bouw ik ooit nog eens een blokje dat ik in de ogen van sommigen een echt "dik blok", voorlopig zijn de doelstellingen die ik mijzelf gesteld heb voor mij en mij portefeuille voldoende.
Antwoord
@bossie; het is geen persoonlijke aanval naar jou toe, dat als eerste.

Het punt is gewoon dat sommige dingen op het turbobricks forum naar mijn inziens een beetje overdreven worden.

Mijn witte 740 had een KKK K26 turbo op 1.5 bar, wat toen niemand hier al geloofde.
Maargoed, -bijna- niemand neemt john van kronenburg met zn 240 hier al serieus, dus laat staan mij :Smile
(die 1.5 bar is gemeten op het inlaatspruitstuk, voor dat ik weer van die antwoorden krijg..)

Door een defecte wastegate is hij toen naar 2 bar gelopen, er is een zuiger kapot gegaan, heeft tegen cilinderwand geschraapt lichtjes en dat was dat.

Blok is toen naar 2e overmaat gegaan + bijbehorende zuigers, maar uit een compressietest bleek dat de 13mm!!! drijfstangen (wij heel lang gedacht dat ze 9 mm waren aangezien bouwjaar van het blok) toch lichtjes verbogen waren.

En dat was met een gechipte ecu & standaard greentops op 4 bar, gemiddeld een AFR van 12.6 onder boost.

Hoezo sceptisch iedereen hier ook was/ is erover ik heb alles op video staan, en het blok ligt in honselersdijk.
Mocht iemand het willen zien is diegene welkom op de koffie.

I rest my case.

Antwoord
Om me dan even in de discussie te mengen.... Wink

Het standaard motormanagement is eigenlijk veel meer doordacht dan enig andere stand-alone systeem. Alleen omdat een origineel motormanagementsysteem zo doordacht is, is het dus moeilijk om hier zelf mee aan de gang te gaan, dat is alleen voorbehouden aan de echte experts en diegene met de juiste software/equipment. Dáárom wijkt men uit naar een stand-alone, zodat je zelf met de bijgeleverde software wÃl de noodzakelijke aanpassingen kunt maken. Zelf heb ik goede ervaringen met het KMS-systeem, eenvoudig te installeren en hÃÃl veel mogelijkheden.

Nog wat opmerking mijnerzijds:

Als de standaard drijfstangen voldoen, waarom dan gesmede erin zetten? Dat kan altijd nog wanneer de honger naar meer pk's gestilt moet worden. Het heeft geen nut om iets te upgraden wanneer het standaard spul voldoet. En onze Volvo motoren trekken het wel tot 350-360pk met de standaard internals (mits goed gemapt!). Je zet er toch ook geen 800pk turbo op als je doel 300-350pk is?

12.6 AFR onder vollast is overigens tà arm voor onze Volvo-motortjes... 12 tot max. 12.2 is perfect, alles wat ie rijker loopt is veiliger maar kost vermogen.

De eigenaar van de "KMS-Volvo" heet Johan.... niet John Wink Momenteel ligt daar de motor trouwens weer naast.... er komt een 1.000pk turbo (ding weegt 20kg.... ik heb 'm vastgehad, zie foto) op en 2 mechanische Eaton compressors.... :o

[Afbeelding: Foto-4BQWXRJY.jpg]

Gegroet Marc Smile
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Antwoord
Bedankt voor de info Marc.

Jammer dat de escapades van Johan nergens te volgen zijn. Daarom werd ik ook pissig toen ie, een hele tijd geleden, op dit forum zijn vorderingen wilde delen en met zoveel ongeloof werd bejegend dat ie er maar weer vandoor ging.

Zover als hij gaat kan ik niet gaan, maar op zijn tocht maakt ie dingen mee (en kapot) waar we allemaal van kunnen leren.

Plus het het gewoon erg ruig, zo'n auto met zo asociaal veel kracht !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.279 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.019 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.224 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.657 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.325 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.344 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.635 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.157 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 18.090 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)