Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wolf in schaapskleren: Volvo V40T4
#1
Om het 650PK 240 draadje niet te veel te vervuilen wat info over mijn V40.

Maar ik sluit het absoluut niet uit dat ik me hier een keer met een echt Volvo meld. Ik heb al wat interessante 240's op het oog.

Afijn, de V40 (info bijna een copy van het 40forum, met hier een daar wat aanpassingen):

Mij naam is Janis en ik heb een V40 T4 van Januari 2000 (B4194T2 blok).

Een en ander is aangepast:

- Viper PiperX Cold Air intake
- Aquamist 1S Waterinjection @ 1 Bar (14.5 PSI)
- Boost gauge
- Yellow Koni front shocks
- Volvo strut brace
- JT tuning 3" downpipe, sportskat, exhaust
- Hybrid TD04-Big16G turbo @ 1.7Bar
- Bosch 0280150558 441cc/min injectors
- Tarox break discs and pads.
- Goodridge steel braided lines.
- Big Custom build InterCooler
- Forge FMAC048 Wastegate Actuator (Blue 14-18PSI spring):
- VMS forged Rods
- Software by TME (inmiddels twee keer gemapped)

Voordat de grote Intercooler (en de nieuwe wastegate-actuator) erop kwam(en) had ie 292PK en 430NM.

Na de nieuwe IC was ik ineens veel PK's kwijt, althans, zo leek het. De turbodruk bleek ineens een stuk lager te zijn. Wat het exact was weet ik niet, maar na het vervangen van de WG actuator was de druk weer hoog genoeg, meer dan 1.7 Bar (was 1.6, nu 1.7)
In ieder geval kwam het niet door de IC (denk ik)

Helaas duwde ik door een stomme fout een drijfstang krom. Die zijn dus nu vervangen door versterkte drijfstangen. Deze gevallen moeten meer dan 400PK aankunnen.

De boel is gefixed dus de 300PK moeten wel bereikt zijn (292PK was bij 1.5bar)

Dus de hamvraag is nu,.. ga ik door met tunen of niet.

Diep in mij hart heb ik liever een 245 of 940 voor "erbij" zodat ik 'm rustig kan tunen. De v40 brengt me naar mijn werk. Maar aan de andere kant, ik heb geen garage om te sleutelen


Maar ja, in de V40 zitten al meer dingen die de 400PK aan zouden kunnen, dus die "investering" zou ik ook willen benutten.

Oftewel, ik weet het nu even niet meer.

Aan de auto is (op een lelijke enorme uitlaatpijp na,) niet te zien dat ie niet echt traag is. Zoals ik het wil, een wolf in schaapskleren:

Ooh, je kunt hier geen foto's plaatsen zie ik. Ik heb ook nog nergens een account bij een site waar dat wel kan, nooit in verdiept. Zal het eens uitzoeken

[Afbeelding: dyno04092005cm3.jpg]

Deze run had ie 292PK en 406NM.

Dit is de auto zelf eigenlijk niets aan te zien:

[Afbeelding: partialsmallol2.jpg]

Foto onder de motorkap toen de versterkte drijfstangen erin kwamen:

[Afbeelding: whatamesspw7.jpg]
Antwoord
#2
Confusedhock:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#3
Goh, Janis ook al hier...... :wink: Gewoon die V40 tunen en gaan voor een mooie 240 voor super relaxed rijden of.....of mijn 940 overnemen van de garage!
http://www.everyoneweb.com/volvorider
Volvo 240 estate, classic limited edition 1046/1600 MY'93, amerikaanse uitvoering
Volvo 240 sedan, Super MY'91 G3
Antwoord
#4
leuk zo'n wolf in schaapskleren! Beter dan zo'n enorm bespoilerd beest. Je zou een 240 turbo kunnen overwegen als je door wilt gaan met tunen Big Grin

300pk op de voorwielen, is dat nog een beetje op de weg te houden?
Antwoord
#5
by the way, hoewel er veel 240liefhebbers hier zijn te vinden, is het meer een algemeen volvo forum, dan eentje speciaal voor 240's. Dus excuses niet nodig!
Antwoord
#6
Ticcie schreef:leuk zo'n wolf in schaapskleren! Beter dan zo'n enorm bespoilerd beest. Je zou een 240 turbo kunnen overwegen als je door wilt gaan met tunen Big Grin

300pk op de voorwielen, is dat nog een beetje op de weg te houden?

Idd erg leuk dat je er aan de buitenkant niets van ziet.

Ik heb toch ook dezelfde vraag als ticcie nl.krijg je dat een beetje op de weg?
En hoe doet de versnellingsbak het en aandrijfassen, homokineten ed....

[size=9px]Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een leuke auto.maar dat zijn gewoon vragen die bij me opkomen als je >100pk toevoegd aan een van fabriek af uitgebalaceerd concept. :wink:[/size]
VOLVO 945 2.3 i&nbsp; aut. '92<br />SAAB 99 GL 2.0i '84<br />www.adopteereendog.nl<br />[Afbeelding: cooltext34912265.gif]<br />Een groot acteur kan u tot tranen bewegen. Maar dat kan een automonteur ook
Antwoord
#7
met recht een wolf in schaapskleren.En eerlijk is eerlijk, ook met de V40 is Volvo er weer in geslaagd een tijdloos ontwerp op de weg te zetten.Hij oogt nog steeds behoorlijk actueel.Die lampjes aan de zijkant doen het hem ook helemaal vind ik
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
#8
Ticcie schreef:leuk zo'n wolf in schaapskleren! Beter dan zo'n enorm bespoilerd beest. Je zou een 240 turbo kunnen overwegen als je door wilt gaan met tunen Big Grin

300pk op de voorwielen, is dat nog een beetje op de weg te houden?

Bedankt,

Zojuist even geprobeerd een antwoord op je vraag te krijgen. Klein wedstrijdje met een T5 gedaan en idd, vanaf de 3e versnelling zwabbert ie wel hoor. Geen wielspin, dat niet, de banden plakken prima en de konis helpen ook, maar ik heb best een brede weg nodig om zo hard op te kunnen trekken.

Eigenlijk is dit wel een teken. NOG meer PK's op de voorwielen zal lastig zijn, vandaar ook mijn plan over te stappen op een achterwielaandrijver.

De versnellingsbak (M56) daarvan is bekend dat ie de 400PK gemakkelijk aankan, meerdere Zweden martelen 'm met 420PK 500NM. Alleen de koppeling gaat eraan boven de 350PK.

De drijfstangen zijn het andere zwakke punt, zoals te zien is:

[Afbeelding: bendrodrc6.jpg]

De rest houdt het goed vol. Behalve volgens mij nu een homokineet. Maar ja, die zitten er ook al 220.000KM op.

Het blok al helemaal, volgens de garage die 'm open had gesloopt om de nieuwe drijfstangen te monteren was het blok als nieuw. Zeer indrukwekkende auto's, die Volvo's!

Tsja, een ECHTE 240 turbo tunen,.. om de een of andere reden vind ik dat een beetje zonde. Raar maar waar. Een wat oudere, minder mooie voorzien van een getunede B230FT/FK of een B204GT overweeg ik wel.

Janis
Antwoord
#9
Wel 's aan awd gedacht?
45 1993,v70 awd 97
Antwoord
#10
mado schreef:Wel 's aan awd gedacht?

Yep, bij mij in de buurt staat zelfs een V70R AWD te koop, helaas een automaat (=minder sterk dan de handbak).

Probleem, wordt wel erg duur, een AWD voor "erbij"!

En dan komt het tunen nog!

Janis
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.279 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.019 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.222 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.657 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.325 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.344 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.635 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.157 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 18.090 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)