Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo kopen
Dus óf een watergekoelde welke je koelsysteem op kan fokken, maar wel wat vergevingsgezinder is (en hoogstwaarschijnlijk dus langer mee gaat, afhankelijk van hoe je rijd) óf je koopt een enkel olie gekoelde die niet je koelsysteem op hoge temps loopt te jagen, maar waar je wel voorzichtiger mee om moet gaan. Voorzichtig omgaan met de turbo gaat me wel lukken, vooral als je die prijzen ziet.. :twisted: Stationair starten en dus geen gas geven tijdens starten, even laten lopen net na het starten, even laten lopen op olie weer op fatsoenlijke temperatuur te krijgen na een eind rijden, niet lopen gassen met koude motor etc etc.

Hoe groot schatten jullie de kans dat een watergekoelde versie dus langer mee gaat dan een olie gekoelde?

Zou het ook zo kunnen zijn dat als je met een veel hogere koelsysteem temp te maken hebt, de slijtage van je blok ook hoger is? Of steekt dat niet zo nauw?

@ Ticcie / Henqui: Jullie hebben toch een watergekoelde turbo? Wat zijn jullie ervaringen met watertemperauren?
Antwoord
Ik ook, watertemp. blijft altijd netjes int midden staan en olie rond de 95 a 100 graden, als ik ga trappen loopt de olietemp. eerder op dan de watertemp.
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Dan valt het dus nogl mee zeg. Het temp verschil is dus zo weinig dat je het zo goed als niet ziet op de temp meter. Heb je misschien een foto van hoe die water leidingen lopen op je turbo?
Antwoord
nee foto's heb ik zo niet....ik heb wel een apparte oliekoeler trouwens.
Antwoord
Dat hebben alle turbo's volgens mij.

Hoeveel km zit bij de turbo er al in?
Antwoord
Weet ik niet precies....heb wel de alle garage bonnen erbij en staat in dat er een watergekoelde turbo in is gekomen, bij welke km stand weet ik niet. Weet alleen wel dat deze ook aan vervanging toe is.
Antwoord
Verbruikt hij veel olie dan ofzo? Roken? De reden dat ik een beetje aan het rondkijken ben naar een andere turbo is deze:

[Afbeelding: missingbolt3ew.jpg]

Het ziet er wel nattig uit maar het olie verbruik is echter zo goed als niets. Ook geen rook tijdens stevig doortrekken. Er lekt alleen heel iets uitlaatlucht weg doordat er dus een bout mist en ik vermoed dat ik daardoor wel heel iets vermogen kwijt ben. Maar ik weet dat ik er nog wel een tijd mee door kan, maar ik ben al wel vast aan het sparen..
Antwoord
Ik zit te denken dat als ik over een tijd de turbo ga vervangen ook wel gelijk een stuk uitlaat mee kan nemen. Iemand een idee hoeveel het stuk kost welke van turbo naar demper loopt (geen kat)? Is simons het standaard merk of leveren meerdere fabrikanten delen voor zo'n auto?
Antwoord
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe turbo omdat:

mijn motor af en toe een witte pluim uit z'n achterste laat ontsnappen.

En mijn turbo er laatst even helemaal mee ophield, dit tot 3 keer toe, gewoon aan het rijden op de snelweg...beetje gas bijgeven om vrachtwagen in te halen en...niets geen vermogen, turbodruk 0, en na een paar km deed ie het weer, denk dat op ÃÂÃÂn of andere manier de schoepen even vast hebben gezeten door evt. speling. In ieder geval geen goed teken en ik neem dit onderdeel dus zeker mee in de complete revisie van mijn nieuwe blok.
Antwoord
witte pluim lijkt me niet heel veel met een versleten turbo te maken te hebben.... Da's meestal blauwe rook door olielekkage in de turbo.

Ik heb nu een watergekoelde turbo en ik merk geen verschil in temperatuur. De turbo wordt gewoon wat beter gekoeld, wat de levensduur verlengt, lijkt me prima reden om over te stappen op een watergekoelde!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.847 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.809 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.338 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.519 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.120 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.881 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.874 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.739 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.862 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.207 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)