Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppakking kapot, en kop ook >:(
Nee, dat is makkelijk:

Je moet met 17 of 19 die moer op de spanner losdraaien. Dat ding waar die veer bij zit. Nu trek je de riem aan en komt er in dat metalen ding waar de veer omheen zit een gaatje vrij. Daar steek je iets doorheen (schroevendraaier of inbus). Je kan dan de riem van de spanner aftrekken en verder losmaken. Let wel op de merktekens bij het terugplaatsen van de riem. En de riem wel vervangen is een goed idee. Je kan de onderste poelie losmaken door de M5 of 6 boutjes in de poelie los te draaien. Je Vsnaar poelie komt dan los en dan kan je met een klein beetje moeite de riem erlangs krijgen zonder die grote los te draaien.

Volgens mij heb je een vrijloper dus kan er niet veel misgaan, maar wees wel voorzichtig en zorg dat je alles weer goed terug zet anders loopt het niet of heel slecht. Maar dan ben je wel weer een stukje verder....
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Is de auto van na '93 ? Ik zie ronde tanden :? Maakt verder niet uit, maar let op met het kopen van een nieuwe riem.
Antwoord
SUPER! Bedankt voor de snelle reactie :!: :!: :!:

In m'n sub zie je alles (1991)

Er zitten toch geen 6 boutjes in die poulie, en om de M5 los te krijgen heb ik geen gereedschap, dus als ik de riem van de bovenste tandwiel afhaal kan ik niet controleren of, wanneer ik hem er terug opzet, de onderste tanwiel in de goede positie staan... Sad
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
vlgs mij hoeven er geen poelies af:
* Dynamo lossen, dan kun je riemen losnemen
* idem voor je stuurbekrachtiging.
* Het is handig om met een likje verf je merktekens op de distr.riem en de poelies te merken, je ziet ze nl. niet even duidelijk. VOoral je krukaspoelie is lastig te zien!
* Nu de spanrol vastknijpen met een grote tang, dan kun je een dun boortje (3mm) of een spijker in het stangetje steken (gaatje wordt zichtbaar als je de spanrol inknijpt)
* Distributieriem kun je nu afnemen, voorzichtig dat ie niet knakt!
* koelvloeistof aftappen (dop van het exp. vaatje losnemen, dan stroomt het harder). Aftapplug is een koperen 13mm plug die je kunt zien als je naast de auto gaat staan aan de pass.zijde en bij je voorpijp vd uitlaat op het rode onderblok kijkt

Dan ben je alweer een stuk verder.
Antwoord
Die riemen lukken me wel, ik kan die distrubutieriem er zo nu wel loshalen, maar maakt het dan niets uit dat het meest onderste tandwiel kan draaien? Hij moet neem ik aan wel goed staan en dat kan ik niet zien zonder de onderste kap er af te halen, en deze zit vast achter de onderste poulie, ofniet?

[Afbeelding: timing1.jpg]

[Afbeelding: A523075459STP.JPG]
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Antwoord
dat weet ik niet, ik heb een oudere 240 waarbij de kap 1 geheel is en je de poelie er niet af hoeft te halen. Het lijkt me sterk dat ze het zo geconstrueerd hebben dat je de poelie eraf moet halen, is nl. niet handig en overbodig. Zou meer een Franse constructie zijn Big Grin

Kun je 'm er niet uidraaien?

Geen idee of je de merktekens op je krukaswiel zo kan zien. Zo ja, dan zou je de riem kunnen laten hangen. Als je de riem niet vernieuwd.. Zou ik wel doen: een set kost iets van E30 bij estateservices.
Antwoord
Onderop de vorige pagina staat een grote foto hÃÂ, vergelijk maar eens, de kap uit m'n vorige post met m'n foto...
Antwoord
Nieuw idee Big Grin

Ik maak gewoon een lijntje op die grote poulie en het kapje, daarmee kan ik perfect zien of de krukas-tandwiel er achter goed staat, ik kan weer verder 8)

o, en zie je dat stukje plastic met die graden op dat kapje? Bij mij heeft een of andere oetlul het afgebroken... lekker dan!
Antwoord
Wel nee joh !

Kijk in de onderste (krukas) poelie. Daar zie je een 6-tal boutjes zitten. Daar past dopkje 10 op. Die draai je los (handig om eerst de V riemen te lossen door de dynamo en stuurbekrachtigingspomp te lossen) en dan kan je die onderste kap ook losnemen. De grote poelie's komen dan los van de krukas en de kleinere waar de tandriem om ligt blijft zitten. Daar zitten twee gleufjes in en op de motor zit dan weer een merkteken.
Antwoord
[Afbeelding: PICT0045.JPG]

Wijs jij ze even aan Smile Het lukt al aardig, ik moet nog 2 een beetje onberijkbare moeren van het inlaat spruitstuk, en dan die 8 van de uitlaat (welke, op 3 na, allemaal redelijk los lijken te zitten) Big Grin
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 3.607 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.668 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 5.252 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 6.045 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 22.918 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 11.510 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 15.041 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 17.095 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  LPG verdamper kapot na 4 maanden? volvosvenska 18 14.405 30 August 2012, 22:01
Laatste bericht: Jambon
  Duidelijke diagnose. Lekke koppakking. equinox 34 23.209 2 April 2012, 07:26
Laatste bericht: equinox

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)