Topics: 4
even contact gehad met het revisie bedrijf, deze gaf aan niet te schrikken van het oliegebruik, ligt aan het inslijten van de zuigerveren op de cilinderwand. Normaal verschijnsel. Advies is om geen inloopolie te gebruiken, maar gewone minerale olie.
zou na inloop moeten afnemen.
Ps. ik heb zwarte seals, met metalen ringen erin/om.
Topics: 289
ik heb me altijd gehouden aan de oude "regeltjes" . 1e 1000 km, olie verversen, 2000 km, nog een keer, en dan moet het goed zijn.. Tijdens die km's gebruikt ie de metaaldeeltjes om de boel te polijsten, later heb je dat dus niet nodig..
hallo!
even een update, heb inmiddels zo'n 700 km met de auto gereden en het olieverbruik lijkt minder te gaan worden. Wel valt het me op dat als ik op de snelweg met een constante snelheid rij, de auto een beetje lijkt te hikken, met een stukje choke open is het weg. kan dit zitten in de afstellen van gas/lucht op de carb? hoe kan ik dit aanpassen. ? (enkele stromberg)
Dank!
Martijn
Topics: 84
Op benzine neem ik aan? Hij loopt wat te arm, wat je compenseert met de choke. Het afstellen vd Stromberg kan alleen met speciaal gereedschap, je kan beginnen met het helemaal indraaien vd zogenaamde luchtschroef aan de zijkant maar die doet niet veel. Controleer ook het membraan bovenin, de temp compensator (geel dekseltje), pakkingen, gasklep en andere onderdelen op luchtlekken. Je kan proberen het luchtkanaal naar temp compensator en luchtschroef dicht te maken met een stuk kurk, beide zijn waardeloze naderhand geimproviseerde bijvoegsels.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dit weekend de volvo weer eens flink gebruikt (met de choke een klein beetje uit, nog geen tijd gehad de carb beet te pakken) het revisie blok zit er nu zo'n 1200km in, maar het verbruik vind ik nog erg hoog! op de terug, ca 120km snelweg gedaan met zo'n 2800-3000 rpm. Bij vertrek zat de peilstok ca. halverwege, bij aankomst geen druppel meer aan de peilstok..
heb wel het idee dat ie bij minder toeren, en wisselende belasting minder gebruikt.
zojuist even compressie gemeten (KOUD) ca 10 bar, met olie erop ca.12 bar. Zou dus wel in de zuigerveren moeten zitten.
iemand ervaring? vind het nogal veel verbruik!
Ps.hoeveel liter olie zit er tussen max en min op de peilstok?
Groet.
Topics: 163
volgens mij zit er 1 liter verschil in. (de olie heeft wel tijd gehad om naar beneden te zakken toen je ging peilen?)
Is het benzine verbruik ook hoog? Zou niet gek zijn met de choke open. Ps. neem aan dat je die op snelheid dan wel dicht zet?
10 of 12 bar is best goed, het verschil is logisch want als je koud meet past alles nog niet 100%. De bovenste zuigerveren zitten dus goed genoeg. Vreemd dat de olieschraapveer er zo'n zooitje van maakt, halve liter per 120 rustige km is riant. Heb je de carterventilatie goed aangesloten?
http://www.sw-em.com/pcv_diagrams.htm
ja, volgens mij kan het aan de compressie niet liggen..
De carter ventilatie zit volgens mij gewoon goed, van de doosje op het blok,naar het luchtfilter. Zou het kunnen dat ie het aanzuigt in het luchtfilter?
verder heb ik de choke een heel klein stukje open gehad, maar dit is mijn inziens meer een brandstof probleem en zal niets met het olie verbuik te doen hebben. zal hier later wel eens naar op zoek gaan.
En van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk. Kijk eens in die nippel op het spruitstuk, hierin hoort maar een 3 mm gaatje te zitten, dat is die in het midden. De voorste nippel is voor de rembekrachtiger.
17 March 2013, 23:10
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 March 2013, 14:05 door Martijn142.)
yep, dit zit zoals beschreven. viel me wel op dat de nippel in het spruitstuk erg vettig is, aan de andere kant kan ik me ook niet voorstellen dat ie deze hoeveelheid olie hierdoor dat kleine gaatje verbruik.
Tevens valt het mij op dat de watertemperatuur laag blijft, heb al een nieuwe thermostaat gemonteerd maar het blijft bij lange ritten zo rond de 70-75 graden..iemand hier een idee?