Het geeft inderdaad een lekker gevoel, niet slecht voor een "kantoormannetje"
De uiteindelijke oorzaak is tweeledig;
A. Trilling aandrijfas
De kruiskoppelingen waren in zeer slechte staat (3x). Op de werkbank liggende merkte je goed dat alle lagers zwaar liepen en soms zelfs vastliepen op een zeker punt. Verder licht de ene kant op en zwaar de andere kant op draaien of vice versa. De achterste kruiskoppeling had behoorlijke speling. Er zat in geen enkel lager meer vet, echter wel roest en prut. Zoals eerder aangegeven heb ik de kruisstukken er met een haakse slijptol uitgezaagd omdat ik bang was anders de oren te breken bij het uittikken.
Eea heeft mi veel te maken met slecht onderhoud en het kilometrage (485 DKM)
Voor monteren nieuwe kruiskoppelingen alle roest uit de oren gedremeld en ingevet. Midlager ook vervangen (nu we toch bezig zijn...)
B. Slechte ontkoppeling
Koppelingsplaten waren volledig versleten en tevens verbrand (blauwe drukgroep). Gezien de slijtage van de frictieplaten lijkt het dat de koppelingsplaat in zijn geheel krom was getrokken (stukken met - en zonder ribbels). Verder was het druklager (was nog redelijk) vrijwel door de vingers van de drukgroep gesleten. Ik vermoed dan ook dat het een samenloop van versleten onderdelen is geweest wat heeft geleid tot het probleem. Het toplager was overigens nog redelijk tot goed, maar ja (als we toch bezig zijn...) De as waar het druklager over glijdt was een een beetje roestig in combinatie met uitgedroogd vet, druklager leek er toch nog redelijk overheen te schuiven.
Nordicar gaf aan dat het waarschijnlijk de originele drukgroep en koppelingsplaat was, het geheel heeft dan toch 250 DKM gefunctioneerd (KM stand ruilmotor).
Vandaag uitermate relaxed en met een glimlach naar m'n werk gezoefd, wat een verschil!!!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio