Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodem + Wielbakken lassen voor beginner :)
Dingen laten doen kost altijd geld, ik vond alleen het idee dat er schijnbaar een hele week werk inzat wat vreemd. Maar als er zo nog een paar hoekjes en gaatjes dichtgemaakt zijn is het redelijk. Elk gat, groot of klein, kost praktisch evenveel tijd.

Twee mogelijkheden voor de lekkage: je doet de hele voorruit opnieuw (ruit eruit, sponning ontroesten etc, nieuwe ruit erin 3-400 euro), of je gaat aan de gang met kit. Ik zou (voorlopig) de sierlijst eraf halen en daaronder schoonmaken en 2-3 tubes montagekit erin legen. Met diezelfde kit kan je ook de sierlijst weer vast zetten.

Ik heb al ruim een jaar geen lekkende voorruit meer dankzij Bison Polymax montagekit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De voorruit is het probleem niet, dat lek heb ik al opgelost (met kit inderdaad, op sommige plekken was er gewoon een verbinding naar binnen toe).
Het probleem zit 'm in het water wat vanuit de paravan in de cabine komt. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Het komt van binnen gezien rechtsonder de ruitenwissermotor naar binnen...
Antwoord
Dan zal er daar ook wel ergens een gat zitten? ;D
Ff de bekleding etc weghalen dan moet je er wel bij kunnen denk ik
Antwoord
Dat met die paravan heb ik ook bij de 144, weerskanten, bekend euvel in die hoek. Is vanuit de cabine niet te lassen of plamuren of kitten, en vanuit de paravan moet je eerst door twee lagen plaat heen graven, te ingewikkeld. Ik heb wel eens bedacht er net zo lang bootlak, verf en/of verdunde polyesterhars in te gieten tot het stopt.
Maar inmiddels is de bodem zo kaal dat ik het kwelwater gewoon opdweil zo nu en dan.
Antwoord
Hmm, das vervelend om te horen.... Ik wil dit eigenlijk wel opgelost hebben, moeten die paar platen dan losgeslepen en opnieuw gelast?

Dat met die hars kan ook, maar wie weet waar het dan uit komt :S
Antwoord
Zeker vervelend ja.

Als je van bovenaf in de luchtroosters in de paravan kijkt zie je de bodem van een holle ruimte, die aan de zijkanten onder de A stijl naar beneden gaat en verder in de dorpels tot de achterste wielkast doorgaat. Als je water in de luchtroosters hoost komt het er onderaan de dorpel weer uit ÃÂÃÂn of twee kleine openingen stromen. Dat hoort zo in elk geval.
ALS je verf in die luchtroosters kiept, of blanke lak, zal het meeste er waarschijnlijk ook onderaan de dorpel weer uitstromen. En hopelijk blijft een beetje hangen in de roestige ellende die je lekkage veroorzaakt, en wordt de boel weer waterdicht. Ik zou beginnen met een half borrelglaasje of zo, beetje met perslucht naar beneden blazen.

Om te lassen moet het voorscherm eraf (allemaal boutjes) en het stuk met dat E vormige profiel erin opengezaagd, op deze foto: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...#msg103617
Maar ik weet niet eens precies waar want ik ben daarbinnen nog nooit geweest.
Antwoord
volgens mij heb ik die ook open gehad.... en het was er achter ook rot moet je maar ff in het de belg project topic kijken
uit slijpen met een mooi dun schijfje en je kan het er zo weer netjes in terug lassen
Antwoord
Als het een station is, kijk eens naar de achterbalk (luik open )Was bij mij volledig verrot.

Ook ik heb de plekken zoals op jouw foto's moeten doen.

Maak met karton een malletje wat RUIM groter is dan het gat wat dicht moet, teken het met een stift af op je carrosserie en slijp het weg. Koop een stukje plaat (max 1 mm dik ) en haal daar een stuk uit met behulp van je malletje. eerst met puntlasje het plaatje rondom vastzetten en dan aflassen.
Die onder je stoel is lastiger. Bij mij is er een stuk van de plaat die erboven zit doorgeslepen, aan de zijkant de puntlassen los en dan kun je er goed bij. Daarna bovenstuk weer erin zetten.
Voor de vloer zou ik een vervangende plaat kopen waar de kruisverstevigingen al inzitten. Wel zo netjes.

Als je klaar bent is het wellicht verstandig om ook de oorzaak van het wegrotten aan te pakken.
Bij de schanieren van de voordeuren lekt altijd water naar binnen. Aan de interieurkant hoort een soort matje te zitten die het water belemmert naar het voetengedeelte te stromen. Zorg dat deze mat weer waterdicht aansluit op de koker. Bij de achterband kwam bij mij het water van de achterruiten vandaan. Zorg dat ook deze lekkage verholpen wordt.

Het is even werk, maar wel een leuke klus
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Er zitten toch nog ergens lekkages, er staat telkens wat water in de reservewielbakken. Daar moet iig een afwateringsgaatje in komen, maar ik dicht liever ook de lekkages.

Weet iemand een idee om uit te zoeken waar het vandaan komt? De rubbers van de zijruiten achter zien er niet slecht uit, wel oud, maar geen scheuren of breuken... Zal toch ergens iets van water langs komen...

Antwoord
LuckyLoek schreef:Er zitten toch nog ergens lekkages, er staat telkens wat water in de reservewielbakken. Daar moet iig een afwateringsgaatje in komen, maar ik dicht liever ook de lekkages.

Weet iemand een idee om uit te zoeken waar het vandaan komt? De rubbers van de zijruiten achter zien er niet slecht uit, wel oud, maar geen scheuren of breuken... Zal toch ergens iets van water langs komen...

toch even de tuinslang erop om te kijken of je het ergens ziet lopen.
Zijn de rubbers van je kofferbak wel helemaal goed?
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPG trekhaak voor dikke of dunne bumpers: verschillen? BartJu 0 632 26 March 2024, 23:39
Laatste bericht: BartJu
  Welke voorzorgsmaatregelen nemen bij elektrisch lassen JanO 4 2.532 12 June 2022, 09:38
Laatste bericht: JanO
  middenarmsteun van achter naar voor? Gerben 2 2.069 3 December 2021, 14:01
Laatste bericht: 245GLE1981
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 2.021 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 3.615 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240
  Blokjesgrille voor 1993'er? jos evers 21 17.843 5 March 2020, 15:35
Laatste bericht: Rob
  Laswerk bodem Nicolaas H 6 6.053 28 October 2019, 00:52
Laatste bericht: Nicolaas H
  Glazen dakraam voor 240 station Barracuda_82 0 2.849 9 May 2016, 08:31
Laatste bericht: Barracuda_82
  Lassen gat in dorpel oldiegoldie 6 10.418 19 April 2016, 15:53
Laatste bericht: Jerry
  Zoek console voor armsteun brun-c 4 5.013 13 March 2016, 22:14
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)