Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wolf in schaapskleren: Volvo V40T4
Janis,
Ik denk dat als je een lijstje maakt met voor en tegen van beide auto's je zelf wel een beslissing kunt maken!

Zo moet je met een Volvo 240 in staat zijn met 350-400 pk rond te rijden onder de E5000, probeer dat maar eens met je V40!

Een redblock is naar mijn mening nog steeds duurzamer dan een whiteblock.

Achterwielaandrijving is leuker, sportiever en je kunt meer vermogen kwijt.

De wegligging van een 240 is met genoeg geld heel goed te maken, zoek maar eens op tbricks naar ben kaplan!

240 is op dit moment al behoorlijk waardevast en beginnen wat betreft prijs al een beetje te stiijgen af en toe door de cultstatus.

Of een v40 die status ook gaat krijgen/ zo geliefd zal worden zal ten 1e nog min 15 jaar duren ten 2e betwijfel ik dat.

Het wow effect van een V40 met fabrieksuiterlijk met zoveel vermogen is groot, het wow effect van een 240 al dan niet met standaard uiterlijk met veel vermogen is nog veel groter.

Vanuit esthetisch oogpunt: de 240 is mooier ;D Ik vind de wat oudere V40's niet de nieuwe versie minder Volvo uitstralen. (als het om mooi gaat koop een amazon, mooiste Volvo ooit gemaakt)

vanuit financieel oogpunt: Bji een 240 kun je meer (heb ik eigenlijk wel al eerder gezegd) voor minder krijgen! De 240 zal niet in waarde dalen, de V40 zal op dit moment en ik bedoel niet perse jouw V40 maar het model in het algemeen, de komende 10 jaar alleen maar in waarde dalen, daarna zien we wel verder.
Antwoord
waarom zon oude 240 turbo kopen? veel geld en minder goede tuning mogelijkheden dan een 240 zoals ik heb (vind ik zelf dan, als je het over de 300+ pk tuning hebt).
Ik plug de turbo computers, werk even aan de bedrading, klaar, injectie geregeld. Met K-jet is het moeilijker om ver te komen behalve als je er veel ervaring mee hebt. op gechipte LH wordt al in de 350 pk gereden op turbobricks (op een ongeopende B230F van 1991, 320.000 km). Dagelijks vervoer voor die persoon....
De B21 is erg stevig maar een goede B230 komt ook een heel eind.

voor flink vermogen zul je toch de M46 eruit gooien, en alle wielophangingscomponenten (bussen, dempers, veren, kogelkoppen) worden toch vervangen als je 250+pk gaat rijden.

iig een super mooi vermogen, dat is meer dan 150 pk per liter..... heel indrukwekkend! ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
350-400 pk voor ONDER de 5000 eu ? doe mij zo'n blokje ;D

met 5000 eu kom je een heeel eind, maar vergeet je niet de versnellingsbak, achteras, LSD, remmen & de ophanging ?

Ja misschien heb ik het mis hoor, maar ik zou toch niet graag met 350+pk rondrijden in een standaard auto....
(zoals JW al aangaf)

Ik zou eens met Lukas gaan praten over wat een lekker blokkie kost ;D of kaasie Wink (en wat er allemaal bij komt kijken)
En ik wil je ook wel wat rekeningen laten zien van het een en ander.

Maar ik heb al eens wat gemaild met Janis en ik heb echt geen twijfels dat z'n 940 langzaam zal blijven.
Ik zal er niet over uitwijden, dit laat ik aan Janis zelf over.

Antwoord
Idd heb ik ook een 940 met plannen (maar op dit moment twijfel ik of ik door ga).

Diep in mijn hart wilde ik een 240, maar dat werd te veel werk voor mijn wensen. Ander blok en bak etc.

De 940 (van 1997) heeft de juiste bak en met andere drijfstangen, nokkenas, turbo, IC (en nog een bergje spullen)
kom je idd een eind met een redblock.

De V40 is gewoon een uit de hand gelopen hobby LOL. Maar die is echt klaar (op de nokkenassen na hahaha).
Dat geld dat daar in zit krijg je nooit terug. Maar volgens mij ook niet als je veel geld in een 240 of 940 stopt. Volgens mij durven niet veel mensen een getunede auto te kopen.

De 940 staat nu in de garage (airco condensor + koppelingscylinder stuk).
Maar daar moet toch ook veel aan gebeuren.

Andere wielen/banden. Da's ook niet gemakkelijk, wielen met een ET van 20/25 te vinden.

Uitlaat. Hoe goed een ferrita ook is, 1300 tot 1500 euro voor een downpipe/racekat/uitlaat is echt te gek. (had ik beter een 240 kunnen kopen).

Ik pieker nog even of ik doorga met de 940,...
Turbo ligt klaar, dikke T3/T4 andere MAF ook, injectoren, benzinedrukregelaar. Maar de rest..
Antwoord
Mocht het niet door gaan, kun je me altijd mailen want ik heb wel interesse in wat van die goodies, maar dat wist je al Wink

Maar wat ik eigenlijk hoop is dat die goodies gewoon gebruikt gaan worden, en we hier een snelle 940 voorbij zien komen ! ;D

Wat betreft de wielen; er is zat te krijgen... maar niet 2dehands.. en dan zit je dus al gauw aan 800eu + voor een set velgen en dan nog fatsoenlijk rubber.... dure grap allemaal.

Ik heb het geluk dat ik geen KAT heb maar dan nog vind ik net onder de 1000 eu wel heel wat voor een uitlaatje.

het is leuk, maar blijft duur...

Ga bijv. eens fatsoenlijke meters kopen... (en dan dus niet die SLM zooi van 59 eu per stuk)

Wideband, EGT, Boost, Oliedruk etc etc.
Antwoord
Ik zou die V40 eigenlijk wel eens ''in het echt'' willen zien ;D en evt. stukkie meerijden, zal heel best van zn plekkie komen gok ik zo ;D ;D
Antwoord
Jelmar schreef:350-400 pk voor ONDER de 5000 eu ? doe mij zo'n blokje ;D

met 5000 eu kom je een heeel eind, maar vergeet je niet de versnellingsbak, achteras, LSD, remmen & de ophanging ?

Ja misschien heb ik het mis hoor, maar ik zou toch niet graag met 350+pk rondrijden in een standaard auto....
(zoals JW al aangaf)

Ik zou eens met Lukas gaan praten over wat een lekker blokkie kost ;D of kaasie Wink (en wat er allemaal bij komt kijken)
En ik wil je ook wel wat rekeningen laten zien van het een en ander.

Maar ik heb al eens wat gemaild met Janis en ik heb echt geen twijfels dat z'n 940 langzaam zal blijven.
Ik zal er niet over uitwijden, dit laat ik aan Janis zelf over.

Afhankelijk van hoe snel er een 240 wordt gevonden heb ik waarschijnlijk vanaf vandaag een jaar nodig, max. Hoop eerder dat er rond kerst met iets kan worden gereden.
Met nieuwe bussen, andere bak, andere remmen, ander onderstel, diverse chassis braces, andere oliekoeler en rad, andere kop, andere turbo, ander uitlaatspruitstuk, een ic waar jullie van schrikken, andere nokkenas, andere uitlaat, 8-900cc injectoren, lh2.4 TIC computers uit een 940, hogere compressie, e85, chips.

Een 240 met 350 pk is echt wel goed mogelijk voor max 5000 E. Het blokje dat er nu ingaat zal met originele 13mm drijfstangen zijn. Blokje dat er daarna inkomt zal met beter materiaal zijn als de centen er zijn.
Antwoord
ten eerste zal ik niet meer zo gauw schrikken van iets, want heb al een hele hoop gekkigheid gezien ;D

en ik wil ook zeker niet je optimisme in de grond boren maar ik denk gewoon dat je het met 5000 eu niet gaat redden om heel realistisch te zijn.

Ik denk ook dat bijv. janis er vele malen meer aan heeft uitgegeven om zover te komen, en die heeft IIRC geen versnellingsbak moeten wisselen. (waar toch een behoorlijk aantal knaken in gaat zitten)

En het zijn meestal al die kleine dingetjes die het em doen, die het duur maken.
een slangetje hier, een filtertje daar, een klemmetje zus een dingetje zo...

en tja op tbricks hebben ze af en toe 500pk op standaard zuigers etc etc, maar dat moet ik eerst zien en dan geloven, de redblocks -mits goed onderhouden- kunnen een hele hoop hebben, ik heb er zelf al genoeg gekke dingen mee gedaan.
Grote turbo op 1.5 bar en dan na een week kromme drijfstangen, kapotte zuigers, en een M46 bak hebben die gewoon niet meer wil, dat leer je dus op een gegeven moment ook wel af.
been there, done that.

Maar alsnog wens ik je er veel succes mee, en mocht je mijn hulp willen gebruiken weet je me te vinden.

Antwoord
Ik weet je zeker te vinden...
9mm drijfstangen en m46 is toch wel een verschil met 13mm en een m90
Ik zal de kosten goed bijhouden zal alles eens netjes gaan opschrijven voor de mensen hier en ook voor mezelf.
Het zijn inderdaad de kleine dingen die het duur maken.
Ben nog op zoek naar een goede BOV, iemand tips of nog iets liggen?

Antwoord
Ik ben eraan begonnen, voor de V40 de kosten bij te houden, maar ik ben er toch maar mee gestopt.

Ik heb meevallers gehad w.b. de IC, de injectoren en wellicht de turbo, maar een dik 2000 euro kostende tegenvaller toen een drijfstang krom was. Die krengen kostenmaar 600$, maar ik kan het zelf niet (tijd, garage, gereedschap en kennis) dus het arbeidsloon rees de pan uit.

Maar ook geupgrade remmen en onderstel (en banden) zijn kosten die je eigenlijk moet maken als er meer pks uit
het blokkie komen. Software was ook erg duur voor de V40. IC eigenlijk ook. Ik was maar 550 euro kwijt (en ik zeg "maar" omdat alternatieven 1000 tot 1200 euro waren).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.279 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.019 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.224 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.657 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.325 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.344 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.635 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.157 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 18.090 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)