Fijne auto's als ze goed lopen..
Heb een aantal jaren een 256GL uit "78 gereden, als de K-jet goed is rijden ze als een klokje en zijn die ouwe B27E motoren bijna niet kapot te krijgen. Klein aandachtspuntje bij de K-jet die gemakkelijk over het hoofd wordt gezien omdat het nogal onoverzichtelijk is gemonteerd. Zijn die 2 rubber slangen waarmee de koudestart injector op het spruitstuk is aangesloten. Je ziet ze bijna niet, worden daar erg warm en kunnen stront rot zijn en lekken. Dan heb je vacuümlekkage en gaat ie rauw lopen en veel zuipen.
Het is zeker aan te bevelen om daar een AW71 automaat onder te hangen, dat scheelt enorm in toeren en verbruik. Vooral op de autoweg scheelt je dat ongeveer 1500 toeren en heel wat minder kabaal.
Op benzine zal het niet zo'n vaart lopen, meer een LPG ding dat de motor erg gevoelig is voor backfires. Maar kan inderdaad ook gebeuren op benzine als spray gebruikt wordt als starthulp of om Vacuümlekkage te constateren. De rubberen kegel onder die spinnenkop kan losspringen of zelfs scheuren bij een flinke backfire. En dat is een rot klusje. Ook die slangen onder de koudestart injector zijn daar gevoelig voor, maar deze zijn dan wel weer ideaal om een terugslagklepje in te bouwen. Die kun jezelf maken met een 1/2" messing T-stuk, 2 messing slangtule met 1/2"draad en een 1/2" KIWA terugslag klep (zo zo'n simpele die in de waterleiding voor de wasmachinekraan wordt geplaatst) werkt perfect... Krijg je onverhoopt een backfire dan blaast het daar af zonder enige risico op schade. Simpele goedkope voorzorgsmaatregel die je wel wat ellende kan besparen.
Die lange inbus om de Co2 af te stellen, die moet ik nog ergens hebben liggen, die heb ik toen bij Volvo gekocht..
Ik heb ook nog de tellerbak met toerenteller liggen, met een gereviseerde kilometerteller (r 0,605) die na de revisie nog maar ongeveer 23000km heeft gelopen. Er zit ook een nieuwe spanningsregelaar op tbv van de temp en brandstofmeters, die ik toen voor €98,- ook bij Volvo heb gekocht. Ook toen alle lampjes vervangen.
Zou je daar in de toekomst verlegen om zitten stuur dan even een PB. Er rijden niet veel 264/65 met B27E's meer rond in Nederland. Het ligt hier al jaren maar wat te liggen, zal ook nog wel even blijven. Maar ik heb geen haast en het vreet ook geen brood gelukkig.
Heel veel succes met de 264..