Vandaag (zaterdag) heb ik hem opgehaald!

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat we hem met een aanhanger zouden halen, maar het bleek dat die hier niet te huren zijn, en niemand wil er een uitlenen. Uiteindelijk heb ik van een vriend een stang geleend en het was de bedoeling dat we hem dus hier heen zouden slepen. Gisteren bedachten we ons dat het toch wel een rottig karweitje was om dat ding 200 km te gaan slepen, dus we besloten om alle onderdelen en gereedschap voor een grote beurt mee te nemen.
Zo gezegd, zo gedaan. Het ging alleen niet zo makkelijk als we hadden gehoopt. De vorige eigenaar (een oude heer die een paar jaar terug overleden is) was vroeger worstelaar geweest (ja, echt) en alles was dus met gigantische kracht aangeschroefd. De personen onder jullie die wel eens een oliefilter hebben verwisseld op een B27 weten wel ongeveer hoe dat zit, en dan zat het dus ook nog met een gigantische kracht vastgedraaid.
Na 2 uur wilden we het bijna opgeven en het ding alsnog slepen maar toen probeerden we nog even met een paar verlengers flink op de zijkant te slaan, en toen kwam hij mm voor mm los! Even snel de nieuwe olie er in, en starten maar! Mooi niet dus, de accu dingen (hoe die ook heten) waren roestig en de plus was zelfs afgebroken. We konden ze wel vast zetten maar er was te slecht kontakt voor de startmotor. Dus de startkabels er bij gehaald, toen ging hij prima rond.
Allen startte hij niet. Na wat gezucht kwamen we er achter dat de benzinepomp niets deed. Boek erbij en opgezocht hoe dat zat, even met een professioneel stuk gereedschap (een schaar) kortgesloten en toen deed hij het prima. Even de kontakten goed schoon gemaakt, en toen deed hij het ook via het relais.
Nog maar een keertje proberen dan.. Ik draai de sleutel om... En JAWEL gelijk starten!
Geweldig dus

Daarna nog even de olie in de automaatbak gekeken, die zag er prima uit maar moest even een klein beetje bijgevuld worden. Toen dat eenmaal klaar was was het tijd voor de eerste korte proefrit. Ging allemaal prima

Wij dus spullen inpakken en wegwezen na 4 uur met dat ding bezig geweest te zijn.
Bij de eerste kruising dacht ik even goed remmen om het geheel wat vlakker te maken.. Zo gezegd zo gedaan en toen zaten de voorremmen vast en ze gingen niet meer los

Aan de kant van de weg auto omhoog en remmen smeren en los trekken. Een half uurtje later konden we weer verder rijden
Verder ging alles iig prima, veilig thuis aangekomen.
De lak was iets slechter dan ik gehoopt had dus waarschijnlijk moet ik hem een keer omlakken. Verder wat kleine roestplekjes en een paar kleine electrische probleempjes (interval achterruit, electrische ruiten achter, 12V contact werkt niet) maar niks problematisch
Verder: GEWELDIG!
Ongelofelijk wat een verschil met een 240 uit die tijd. Hij voelt echt heel erg luxe aan, en bijna geruisloos. Ik ben iig zeer tevreden met de koop!
Zal morgen wat foto's maken, hij krijgt eerst een flinke wasbeurt
(wat een verhaal, ik hoop dat iemand nog zin heeft om het te lezen)