Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Peter's 164 - Eerst maar eens een stukje over m'n M410 Versnellingsbak
#1
Yeah, de M410 bak van 'n 164 zit weer in elkaar. Ik heb zojuist de bak gevuld met (spoel)olie en de laatste pakking geplaatst voor de deksel erop ging. Dat moet even vastgelegd worden, vind ik.

Mijn 164 (een project) is van origine voorzien van een M400. Een half jaartje geleden heb ik een rijdende sloper gekocht met een M410 met het idee die bak over te zetten. Die bak schakelde echter wat lastig naar het tweede verzet en er zat een ruisend geluid in. (Bij aanschaf twijfelde ik dus een beetje, maar goed, ik had al drie kwartier op m'n vouwfiets gezeten vanaf het station Groningen en de treinreis duurde ook 3 uur. Bovendien werkte de overdrive (min of meer) na een tijdje aandringen, dus ja (in ieder geval wat onderdelen) ... toch maar in de Volvo sloper naar huis.)
Dus had ik eigenlijk gelijk al besloten eerst maar eens de boel uit elkaar gooien en het beste van twee bakken combineren tot een (hopelijk) beter exemplaar. Aangezien dit de eerste keer was dat ik een bak uit elkaar ging halen, heb ik wel duizend keer de onderhoudsboeken doorgelezen voor het zover was overigens....

Op 21 september heb ik een begin gemaakt met het demonteren van de M400. De bak ging redelijk uit goed uit elkaar alleen moest ik nogal wat geweld gebruiken om de kegellagers uit de bak te krijgen. Uiteindelijk moest de slijptol eraan te pas komen….. Lagers wilde ik sowieso vervangen?!….. De M410 ging al een stukje makkelijker uit elkaar omdat ik wist hoe het ging…. maar toch weer zitten klooien met die kegellagers...

Toen ik alles eenmaal uit elkaar had liggen en had schoongemaakt, zag ik wat het moeilijke schakelen van de M410 veroorzaakte. De vertanding van schakelring was versleten en dat maakte het doordrukken van vertanding langs de synchromesh-vertanding heen wat moeizaam. Deze schakelring was wel goed bij de M400. De bak kon dus weer opgebouwd worden met het beste van twee bakken.... (Verder heb ik de secundaire as, twee synchromesh ringen en de geleidebus (koppeling) van de M400 gebruikt...)

(hoofd)Lagers shoppen: Met twee avondjes google-en had ik alle hoofdlagers bij elkaar (voor weinig); Eentje via Ebay Duitsland (NTN), eentje via Speurders (SKF) en twee via Amazon.com (kegellagers van Timken).

Ik ben trouwens wel blij met zowel het NTN lager als het SKF lager dat ik ontvangen heb. Deze lagers hebben allebei een (smalle) stalen kooi die de kogels op hun plek houdt. De originele lagers waren voorzien van een brede plastic kooi en daarmee was het lager zo goed als afgedicht aan de binnenzijde van de bak. Volgens mij hebben deze exemplaren veel meer plezier van de spatsmering van de bak.

In de afgelopen maanden heb ik heel af en toe een uurtje met de bak zitten prutsen totdat ik van de week uiteindelijk pakkingen kon gaan snijden. En voila... (9 december) alles zit in elkaar.
Enfin… de rest is plaatjes kijken.

[Afbeelding: 14092012773.jpg]
[Afbeelding: 14092012771.jpg]
[Afbeelding: 21092012777.jpg]
[Afbeelding: mg5613m.jpg]
[Afbeelding: mg5612.jpg]
[Afbeelding: mg5616.jpg]
[Afbeelding: 19102012790.jpg]
[Afbeelding: 04122012805.jpg]
[Afbeelding: 04122012807.jpg]
[Afbeelding: 04122012809.jpg]
[Afbeelding: 05122012817.jpg]
[Afbeelding: 05122012816.jpg]
[Afbeelding: mg5618.jpg]
[Afbeelding: mg5620.jpg]
[Afbeelding: mg5621.jpg]
[Afbeelding: p1010302f.jpg]
Antwoord
#2
Leuk toch! Kan me voorstellen dat je veel plezier hebt gehad in het knutselen hieraan. Beetje verdiepen in de materie en daarna lekker aan de slag Confusedmile:

Maar doet ie t ook?
Antwoord
#3
frox schreef:Leuk toch! Kan me voorstellen dat je veel plezier hebt gehad in het knutselen hieraan. Beetje verdiepen in de materie en daarna lekker aan de slag Confusedmile:

Maar doet ie t ook?

Hij gaat goed door alle versnellingen. Het doet het dus wel... nu maar hopen dat'ie straks stil is en lekker synchroniseert!
Antwoord
#4
Mooi verhaal!
Een goede stimulans voor mij om m'n M410 voor m'n 140 ook zelf aan te pakken mocht die in de praktijk niet goed blijken te zijn (nu nog niet gemonteerd).
Al is het misschien ook wel een leuk winterklusje om hem preventief aan te pakken zoals jij gedaan hebt.
Misschien m'n ogen maar open houden voor een M400 donorbak.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
oudevolvo schreef:Mooi verhaal!
Een goede stimulans voor mij om m'n M410 voor m'n 140 ook zelf aan te pakken mocht die in de praktijk niet goed blijken te zijn (nu nog niet gemonteerd).
Al is het misschien ook wel een leuk winterklusje om hem preventief aan te pakken zoals jij gedaan hebt.
Misschien m'n ogen maar open houden voor een M400 donorbak.

Is zeker een leuk winterklusje.... aan de andere kant, als de bak nog goed is....
Antwoord
#6
Plaatjes van de versleten onderdelen.

Geleidebus koppeling (groef hoort er niet in te zitten....):
[Afbeelding: mg5622.jpg]

En twee zijden van de schakelring.

Redelijk scherpe vertanding aan de zijde van de eerste versnelling (maar toch ook al aan slijtage onderhevig):
[Afbeelding: mg5625.jpg]

En hier de veel verder versleten vertanding aan de zijde van de tweede versnelling:
[Afbeelding: mg5624.jpg]
Antwoord
#7
Wat een mooi project. Je hebt wel geluk dat bij die M400/410 alles hetzelfde was, dat gaat bij de M40/41 van verschillende jaargangen zelden op ivm wijzigingen in lageringen etc. Toffe foto's ook. De schakelring is het ding wat je heen en weer over de synchromesh ringen duwt en zo de verschillende tandwielen inschakelt?
ALs die stalen punten zo zijn dan zal de synchromesh ring ook wel niet veel meer van over zijn?

Ah, die rechte vertanding op de schakelring is de achteruit, ik vroeg me af waar die voor diende.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:De schakelring is het ding wat je heen en weer over de synchromesh ringen duwt en zo de verschillende tandwielen inschakelt?

Ja, dat is juist. Schakelring (en/of schakelmof?); ik ben niet helemaal zeker of ik hier de juiste bewoording heb gebruikt.

Marc1970 schreef:ALs die stalen punten zo zijn dan zal de synchromesh ring ook wel niet veel meer van over zijn?

De synchromeshring had geen grote schade op de vertanding maar was wel wat versleten aan de binnenkant (conische wrijvingsvlak). Ik denk dat de schade op de schakelring voornamelijk te wijten is aan "tanden poetsen" oftewel een gebrekkige synchronisatie (gecombineerd met een gevoelloze chauffeur?! :frownSmile.

Marc1970 schreef:Ah, die rechte vertanding op de schakelring is de achteruit, ik vroeg me af waar die voor diende.

Klopt.
Antwoord
#9
De eerste versnelling wil er niet lekker in zolang de auto rolt, niet bij mijn M47 en ook niet bij mijn M40. Kan me voorstellen dat als je flink doorduwt hij wel gaat, maar met geknars.

Waarom iemand de eerste versnelling zou hebben gebruikt zolang de auto nog rolt, is redelijk onbegrijpelijk. De B30 zal in elke versnelling nog wel wegrijden schat ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik heb nog set 15 inch Ronal Kleeblatt velgen liggen voor m'n Volvo 164. Deze velgen zie je eigenlijk nooit onder Volvo's zitten... ik vind ze wel aardig staan eigenlijk.
Onlangs even passende naafdoppen gemaakt (ingekorte 240 doppen).
[Afbeelding: 30112012793.jpg]
[Afbeelding: 30112012795.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.827 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.087 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  ' Eindelijk weer een 240!' maar nu met Virgo's Pluk 2 3.413 5 April 2013, 15:25
Laatste bericht: Erikhans
  Ook maar ff voorstellen Hilgert 4 4.701 29 June 2011, 09:00
Laatste bericht: Yellow240
  Ooit ging het in dit topic over mijn volgende auto maar dat is nogal verwaterd Ben 52 21.277 18 May 2011, 21:37
Laatste bericht: Ben
  Mijn groene 145 maar eens laten zien. a.borgonjen 11 8.152 16 May 2011, 09:53
Laatste bericht: SFRC
  Auk stelt zich ook hier maar even voor... Auk 11 8.751 17 September 2010, 17:19
Laatste bericht: ZwerverRoodbaard
  Mijn 245 maar eens laten zien a.borgonjen 21 12.817 12 April 2010, 21:06
Laatste bericht: M&M
  Knettergek maar wel leuk.......Een belastingvrije Volvo 245 D6 VAN volvo200liefhebber 23 11.249 15 August 2009, 23:36
Laatste bericht: TheSaint77
  Er was eens een Kater..... De Kater 4 2.686 17 February 2009, 11:47
Laatste bericht: De Kater

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)