9 December 2012, 18:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2012, 18:42 door peter145.)
Yeah, de M410 bak van 'n 164 zit weer in elkaar. Ik heb zojuist de bak gevuld met (spoel)olie en de laatste pakking geplaatst voor de deksel erop ging. Dat moet even vastgelegd worden, vind ik.
Mijn 164 (een project) is van origine voorzien van een M400. Een half jaartje geleden heb ik een rijdende sloper gekocht met een M410 met het idee die bak over te zetten. Die bak schakelde echter wat lastig naar het tweede verzet en er zat een ruisend geluid in. (Bij aanschaf twijfelde ik dus een beetje, maar goed, ik had al drie kwartier op m'n vouwfiets gezeten vanaf het station Groningen en de treinreis duurde ook 3 uur. Bovendien werkte de overdrive (min of meer) na een tijdje aandringen, dus ja (in ieder geval wat onderdelen) ... toch maar in de Volvo sloper naar huis.)
Dus had ik eigenlijk gelijk al besloten eerst maar eens de boel uit elkaar gooien en het beste van twee bakken combineren tot een (hopelijk) beter exemplaar. Aangezien dit de eerste keer was dat ik een bak uit elkaar ging halen, heb ik wel duizend keer de onderhoudsboeken doorgelezen voor het zover was overigens....
Op 21 september heb ik een begin gemaakt met het demonteren van de M400. De bak ging redelijk uit goed uit elkaar alleen moest ik nogal wat geweld gebruiken om de kegellagers uit de bak te krijgen. Uiteindelijk moest de slijptol eraan te pas komen….. Lagers wilde ik sowieso vervangen?!….. De M410 ging al een stukje makkelijker uit elkaar omdat ik wist hoe het ging…. maar toch weer zitten klooien met die kegellagers...
Toen ik alles eenmaal uit elkaar had liggen en had schoongemaakt, zag ik wat het moeilijke schakelen van de M410 veroorzaakte. De vertanding van schakelring was versleten en dat maakte het doordrukken van vertanding langs de synchromesh-vertanding heen wat moeizaam. Deze schakelring was wel goed bij de M400. De bak kon dus weer opgebouwd worden met het beste van twee bakken.... (Verder heb ik de secundaire as, twee synchromesh ringen en de geleidebus (koppeling) van de M400 gebruikt...)
(hoofd)Lagers shoppen: Met twee avondjes google-en had ik alle hoofdlagers bij elkaar (voor weinig); Eentje via Ebay Duitsland (NTN), eentje via Speurders (SKF) en twee via Amazon.com (kegellagers van Timken).
Ik ben trouwens wel blij met zowel het NTN lager als het SKF lager dat ik ontvangen heb. Deze lagers hebben allebei een (smalle) stalen kooi die de kogels op hun plek houdt. De originele lagers waren voorzien van een brede plastic kooi en daarmee was het lager zo goed als afgedicht aan de binnenzijde van de bak. Volgens mij hebben deze exemplaren veel meer plezier van de spatsmering van de bak.
In de afgelopen maanden heb ik heel af en toe een uurtje met de bak zitten prutsen totdat ik van de week uiteindelijk pakkingen kon gaan snijden. En voila... (9 december) alles zit in elkaar.
Enfin… de rest is plaatjes kijken.
![[Afbeelding: 14092012773.jpg]](http://imageshack.us/a/img834/6677/14092012773.jpg)
![[Afbeelding: 14092012771.jpg]](http://imageshack.us/a/img255/2197/14092012771.jpg)
![[Afbeelding: 21092012777.jpg]](http://imageshack.us/a/img850/1072/21092012777.jpg)
![[Afbeelding: mg5613m.jpg]](http://imageshack.us/a/img59/9545/mg5613m.jpg)
![[Afbeelding: mg5612.jpg]](http://imageshack.us/a/img255/5756/mg5612.jpg)
![[Afbeelding: mg5616.jpg]](http://imageshack.us/a/img685/218/mg5616.jpg)
![[Afbeelding: 19102012790.jpg]](http://imageshack.us/a/img685/7244/19102012790.jpg)
![[Afbeelding: 04122012805.jpg]](http://imageshack.us/a/img20/8572/04122012805.jpg)
![[Afbeelding: 04122012807.jpg]](http://imageshack.us/a/img856/7160/04122012807.jpg)
![[Afbeelding: 04122012809.jpg]](http://imageshack.us/a/img12/6103/04122012809.jpg)
![[Afbeelding: 05122012817.jpg]](http://imageshack.us/a/img33/1187/05122012817.jpg)
![[Afbeelding: 05122012816.jpg]](http://imageshack.us/a/img843/6634/05122012816.jpg)
![[Afbeelding: mg5618.jpg]](http://imageshack.us/a/img805/8379/mg5618.jpg)
![[Afbeelding: mg5620.jpg]](http://imageshack.us/a/img824/8913/mg5620.jpg)
![[Afbeelding: mg5621.jpg]](http://imageshack.us/a/img90/1582/mg5621.jpg)
Mijn 164 (een project) is van origine voorzien van een M400. Een half jaartje geleden heb ik een rijdende sloper gekocht met een M410 met het idee die bak over te zetten. Die bak schakelde echter wat lastig naar het tweede verzet en er zat een ruisend geluid in. (Bij aanschaf twijfelde ik dus een beetje, maar goed, ik had al drie kwartier op m'n vouwfiets gezeten vanaf het station Groningen en de treinreis duurde ook 3 uur. Bovendien werkte de overdrive (min of meer) na een tijdje aandringen, dus ja (in ieder geval wat onderdelen) ... toch maar in de Volvo sloper naar huis.)
Dus had ik eigenlijk gelijk al besloten eerst maar eens de boel uit elkaar gooien en het beste van twee bakken combineren tot een (hopelijk) beter exemplaar. Aangezien dit de eerste keer was dat ik een bak uit elkaar ging halen, heb ik wel duizend keer de onderhoudsboeken doorgelezen voor het zover was overigens....
Op 21 september heb ik een begin gemaakt met het demonteren van de M400. De bak ging redelijk uit goed uit elkaar alleen moest ik nogal wat geweld gebruiken om de kegellagers uit de bak te krijgen. Uiteindelijk moest de slijptol eraan te pas komen….. Lagers wilde ik sowieso vervangen?!….. De M410 ging al een stukje makkelijker uit elkaar omdat ik wist hoe het ging…. maar toch weer zitten klooien met die kegellagers...
Toen ik alles eenmaal uit elkaar had liggen en had schoongemaakt, zag ik wat het moeilijke schakelen van de M410 veroorzaakte. De vertanding van schakelring was versleten en dat maakte het doordrukken van vertanding langs de synchromesh-vertanding heen wat moeizaam. Deze schakelring was wel goed bij de M400. De bak kon dus weer opgebouwd worden met het beste van twee bakken.... (Verder heb ik de secundaire as, twee synchromesh ringen en de geleidebus (koppeling) van de M400 gebruikt...)
(hoofd)Lagers shoppen: Met twee avondjes google-en had ik alle hoofdlagers bij elkaar (voor weinig); Eentje via Ebay Duitsland (NTN), eentje via Speurders (SKF) en twee via Amazon.com (kegellagers van Timken).
Ik ben trouwens wel blij met zowel het NTN lager als het SKF lager dat ik ontvangen heb. Deze lagers hebben allebei een (smalle) stalen kooi die de kogels op hun plek houdt. De originele lagers waren voorzien van een brede plastic kooi en daarmee was het lager zo goed als afgedicht aan de binnenzijde van de bak. Volgens mij hebben deze exemplaren veel meer plezier van de spatsmering van de bak.
In de afgelopen maanden heb ik heel af en toe een uurtje met de bak zitten prutsen totdat ik van de week uiteindelijk pakkingen kon gaan snijden. En voila... (9 december) alles zit in elkaar.
Enfin… de rest is plaatjes kijken.
![[Afbeelding: 14092012773.jpg]](http://imageshack.us/a/img834/6677/14092012773.jpg)
![[Afbeelding: 14092012771.jpg]](http://imageshack.us/a/img255/2197/14092012771.jpg)
![[Afbeelding: 21092012777.jpg]](http://imageshack.us/a/img850/1072/21092012777.jpg)
![[Afbeelding: mg5613m.jpg]](http://imageshack.us/a/img59/9545/mg5613m.jpg)
![[Afbeelding: mg5612.jpg]](http://imageshack.us/a/img255/5756/mg5612.jpg)
![[Afbeelding: mg5616.jpg]](http://imageshack.us/a/img685/218/mg5616.jpg)
![[Afbeelding: 19102012790.jpg]](http://imageshack.us/a/img685/7244/19102012790.jpg)
![[Afbeelding: 04122012805.jpg]](http://imageshack.us/a/img20/8572/04122012805.jpg)
![[Afbeelding: 04122012807.jpg]](http://imageshack.us/a/img856/7160/04122012807.jpg)
![[Afbeelding: 04122012809.jpg]](http://imageshack.us/a/img12/6103/04122012809.jpg)
![[Afbeelding: 05122012817.jpg]](http://imageshack.us/a/img33/1187/05122012817.jpg)
![[Afbeelding: 05122012816.jpg]](http://imageshack.us/a/img843/6634/05122012816.jpg)
![[Afbeelding: mg5618.jpg]](http://imageshack.us/a/img805/8379/mg5618.jpg)
![[Afbeelding: mg5620.jpg]](http://imageshack.us/a/img824/8913/mg5620.jpg)
![[Afbeelding: mg5621.jpg]](http://imageshack.us/a/img90/1582/mg5621.jpg)
![[Afbeelding: p1010302f.jpg]](http://imageshack.us/a/img715/7988/p1010302f.jpg)