Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20a deel revisie
hallo!

Even een update, ik heb inmiddels de cilinder laten honen, en de krukas+zuiger en nieuwe zuigerveren weer geplaatst.
Een nieuwe tt3 nokkenas met nokvolgers is onderweg...

Vanavond de cilinderkop beet gepakt, de klepper eruit gehaald, enkele kleppen / klepzittingen vertonen wat sporen / pitjes.
ook lijkt het bij sommige of de klepzittingen wat aangevreten zijn.. iemand enig idee hoe ik dit kan beoordelen?
Heb zelf het idee dat je dit er niet zo gemakkelijk uitgeslepen krijgt..

Groet,

Martijn
Antwoord
kweenie wat je wilt/kunt uitgeven, maar indien mogelijk kun je de nokkenas tegemoet komen (en jezelf) en reviseer je de kop, kleppen van een E er in, de boel een klein beetje flowen, gewoon wat logisch icm de andere spullen, dan heb je uiteindelijk een leuke B20 waar je zeker weten veel plezier mee hebt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Putjes is niks nee. De kleppen sluiten op een +/- 2 mm breed raakvlak met de zitting, dit moet egaal grijs zijn. Op MP staat een B20 kop van Lars volgens mij is die zo te zien met de grotere (E) kleppen. De grotere inlaatkleppen ( 44 v.h. 42 mm), zaten in de meeste koppen van de laatste jaren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
hallo!

even een update, blok zit er inmiddels in met de cilinderkop die oorspronkelijk in de auto zat, was nog best o.k.
verder heb ik de volgende vraag, ik heb het haynes boek gevolgd om de ontsteking goed te plaatsen.
4de cilinder omhoog, markeertekens op de distributiewielen tegenover elkaar en de rotor wees naar de 4 de bougiekabel. opzich o.k. zou je zeggen, echter bij het terugplaatsen kwam ik erachter dat de bougiekabels dan een vreemde ''loop'' hebben, ofwel ik heb hem 180 graden gedraaid, foto's in de haynes laten ook zien dat de vacuum unit naar het schutbord wijst...

Kan ik hem nu gewoon loshalen en 180 graden draaien, en de kabels anders aansluiten?

Graag jullie advies,

bij voorbaat dank!
Antwoord
Officieel is er een hoek om de verdeleraandrijfas te plaatsen etc: http://www.sw-em.com/Volvo%20Ignitio...%20Scratch.htm

De tandwielen hebben een stipje, die zet je t.o. elkaar waardoor zuigers en kleppen goed staan onderling. Daarna schuif je de verdeleraandrijfas erin en zet je de verdeler erop zodat de rotor naar 1 wijst op TDC vd compressieslag, en je ruimte hebt om de verdeler te verdraaien (de vacuumtoeter hoort naar achter en deze raakt vrij snel het blok).
Antwoord
Dank voor je reactie...

ik zal de beschrijving van de link volgen, ik heb de distributie deksel en alles er namelijk alweer op.
Antwoord
hallo Forum leden,

terug van weg geweest.. inmiddels zit de auto alweer een tijdje in elkaar en ben ik in de gelegenheid geweest de eerste 400km te rijden, het blok loopt netjes, pakt goed op etc. Maar helaas kwam ik erachter dat ie wel heel veel olie verbruikt, na 400 km moest er meer als 1 liter bij!! Foute boel...in het licht, viel me de aanzienlijke rookpluim op...
Ik heb de carterventilatie etc nagelopen, da's allemaal goed, dan verder met de compressie test.(motor heeft maar heel even gelopen, niet echt warm) geeft

9,5 - 10/10,5- 10 - 10/10,5 met een beetje olie op de cilinders komt er 1 bar bij op alle cilinders.

Ik heb de zuigers laten hoonen en nieuwe zuigerveren gebruikt, dit zou mijn inziens goed moeten zijn.
Vreemd wel dat er met olie op de zuigers verschil in zit, wellicht koude motor? of dat ie nog moet inlopen?

Verder heb ik wel een beetje twijfel bij de kop, heb de kleppen ingeslepen,waren niet perfect, maar (met omgedraaide kop op de werkbank liep er geen vloeistof door) en ik heb nieuwe klep seal gebruikt.

Wat is jullie zienswijze? toch maar de kop reviseren? zo ja, wat ben je daar ongeveer voor kwijt? of iemand nog een goede gebruikte in de aanbieding?

verder valt het me op dat de temperatuurmeter niet goed werkt, ik heb een nieuwe sensor gebruikt, maar als ik start staat ie direct in t rood en naar mate de auto op temperatuur komt, loopt ie in het groen. Heb terwijl de sensor in het rood stond, op diverse plekken temperatuur gemeten, maar deze liep nergens hoog op..iemand enig idee?

Bij voorbaat dank!

Grt

Martijn
Antwoord
Olie langs de kop komt meest met pluimen, nadat je een stuk op de motor geremd hebt en weer gas geeft vooral. Ik denk dat je zuigerveren nog moeten inlopen, daar is (was?) inloopolie voor, een soort olie die net niet optimaal smeert en waar je een paar honderd km mee rondrijdt onder varierende motorbelasting.
Met gewone olie gaat dat ook wel maar duurt veel langer.
Antwoord
Marc,

Dank voor je reactie, dan ga ik er eerst maar eens een paar kilometers mee maken, (met een jerrycan olie achterin!)
Antwoord
wat voor klepseals heb je gebruikt, er is een soort welke slecht afsluit die worden namelijk ovaal.
Heb je groen met metaal of zwart met plastic?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 1.216 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.937 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.618 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.706 28 November 2016, 10:26
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.944 20 November 2015, 09:55
  Stotterende motor na revisie zenith 175CD RJV 4 3.520 15 October 2015, 11:30
Laatste bericht: RJV
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.273 30 April 2015, 09:13
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 37.570 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.831 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  koppakdichting B20A hero 5 4.307 15 December 2013, 21:46
Laatste bericht: hero

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)