Topics: 4
Jambon schreef:belangrijk is wel dat de krukas niet is ingelopen vanwege een verhard vilt exemplaar..
toen ik die van mij had vervangen was er helemaal geen vilt meer over. als het vilt uitdroogd dan valt het uit elkaar lijkt me sterk dat dit gaat inslijten op de krukas.
maar ook ik kan me natuurlijk vergissen.
V142 BJ1968
L.B. Racing
Topics: 288
olie wordt hard, als ie niet op tijd vervangen wordt slijt ie echt in op de as, als het erg is zal de rubberen keerring niet lekker afsluiten. De rode is het oudere type, de zwarte de nw, die schijnt beter te moeten zijn, alhoewel beide exemplaren bij mij ook gewoon gelekt hebben...
Topics: 21
Marvin89 schreef:nice waar? heb je die gekocht Prijs?
bij european tunning, 390 euri! ja zeker nice want dan kan ik het baasje weer op 1+ bar laten draaien!
ik rijd nu al 1,5 jaar op minder vermogen, omdat de motor anders te veel koppel had en doorslipte. Toch nog snel genoeg.
Om de koppeling te besparen toch maar rustig aan gedaan. Nu de stage 3 koppeling goedkoper is als een stage 2 wat een beetje raar klinkt,
was de keuze snel gemaakt.
Topics: 52
Wat zal jij een sterk linkerbeen krijgen Nick :RpS_tongue:
schroefveer onder het rempedaal.. mag ook een verlagingveer zijn..
Topics: 19
Bedankt! Kun je ook nog vertellen wat het toplager betekend en waarom vervangen dient te worden?
toplager zit in een uitsparing in het vligwiel en dient feitelijk als ondersteuning van de prise-as van de versnellingbak, je vervangt het omdat je er dan alleen erbij kunt, echter als er niet mis mee is is het een beetje onzin, maar omdat het de kosten niet zijn kun je hem om praktische reden toch vervangen. Zelfde geld voor het druklagersamenstel waarmee je de koppeling "indrukt".. heel is heel maat je kunt erbij.. allemaal mer een preventief karakter dus.. pech is het als je net een "slecht" nieuw exemplaar treft, tot op heden nooit zelf meegemaakt.. maar als dat de leidraad is, is het eind zoek ntl...
Topics: 82
De ingaande as vd versnellingsbak heeft 2 lagers, 1 grote in de bak en een kleine vooraan, in de krukas. Dit is het toplager.
Het toplager 'werkt' alleen als de koppeling los is, immers als de ingaande as d.m.v. de koppelingsplaat tegen het vliegwiel geklemd zit, draaien beide met dezelfde richting en snelheid.
Het is een vrij klein lagertje. Als-ie stuk is hoor je hem met kopp.pedaal ingetrapt gonzen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 33
Bedankt voor je bestelling Doeke! Waarschijnlijk kun je morgen al aan de gang! :RpS_w00t: :RpS_thumbsup:
Topics: 21
Jambon schreef:toplager zit in een uitsparing in het vligwiel en dient feitelijk als ondersteuning van de prise-as van de versnellingbak, je vervangt het omdat je er dan alleen erbij kunt, echter als er niet mis mee is is het een beetje onzin, maar omdat het de kosten niet zijn kun je hem om praktische reden toch vervangen. Zelfde geld voor het druklagersamenstel waarmee je de koppeling "indrukt".. heel is heel maat je kunt erbij.. allemaal mer een preventief karakter dus.. pech is het als je net een "slecht" nieuw exemplaar treft, tot op heden nooit zelf meegemaakt.. maar als dat de leidraad is, is het eind zoek ntl...
als je dat lager vervangt niet vergeten te vergrendelen met die veer anders loopt je bak in de soep!