Berichten: 98
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2010
Ben een b23 motor aan het inbouwen inplaats van b21. Dat kan, maar de versnellingsbak past ook. Alleen de platen en druk groep van de b23 zijn anders. Maar passen wel op de versnellingsbak van de b21 ???
Mijn vraag dus: versnellingsbak van b21 kan die met de drukgroep en platen van een b23??? Het past wel!!!
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat kan allemaal. Net zolang graaien uit de onderdelenbak tot het past. Je kan nog even controleren of het druklager lang genoeg is, dus of de kopp.plaat vrij komt als je de ontkoppelarm aantrekt.
Vraag me wel af wat voor vliegwielen er aan je motorblokken zitten. Is je B23 niet een B230 (andere kleur kleppendeksel)?
Vroege blokken (tot ca. 1985) hadden een plat vliegwiel, daarna een hol vliegwiel, met opstaande randen als een schaal ('dogdish flywheel').
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 98
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2010
kleppen deksel is zwart met een gele sticker met tekst.. De kwaliteit van de platen hoe controleer je die en de druk groep.. Heb nieuwe platen en druk groep maar die passen niet >
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De voeringen op de plaat moeten nog boven de klinknagels uitsteken, met 1 mm voering kan je nog jaren rijden. De vingers vd drukgroep moeten allemaal even dik zijn en even hoog omhoog steken. De drukgroep en het vliegwiel zijn meestal vlekkerig met allerlei rare krassen en zelfs haarscheurtjes, mag allemaal zolang er geen diepe groeven inzitten.
Met een zwart kleppendeksel heb je een B230, met meestal een 'diep' vliegwiel en bijbehorende drukgroep en druklager. Als de as vd bak in de kopp.plaat past ben je klaar.
Voor het verdere verhaal is wel handig om te weten wat voor blok je hebt. De B230 heeft de olievuldop vlak liggen omdat het vulgat een bocht maakt, zoals deze:
http://link.marktplaats.nl/332265669
Bij de B23 ligt-ie scheef net als het hele motorblok.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969