Topics: 49
Thuur, je hebt natuurlijk gelijk. Zal kijken of het lukt. Het doorzagen is uiteraard een noodoplossing.
Het zou goed kunnen dat het schakelmechanisme is gesneuveld. De pomp schakelde de laatste paar weken al met tegenzin in. En als ik dit zo zie waarschijnlijk vervolgens niet meer uit............... :oops:
Nog een vervolgvraag: als je de airco inschakelt, maakt de auto stationair een paar honderd meer toeren. De laatste paar weken varieerde het toerental bij een koude start af en toe een beetje. Verder liep de auto prima, start altijd en slaat ook niet af. Nu weet ik dat mijn beschrijving meer oorzaken kan hebben, maar kan het met elkaar te maken hebben?
Nog eentje dan: als ik die snaar heb afgekoppeld (en de pomp dus niet meer aangedreven wordt) zal de auto stationair minder toeren maken, waarschijnlijk net te weinig om koud mooi 'rond' te lopen. Kan ik het stationairtoerental zelf eenvoudig aanpassen?
Zie het maar als autotechniek voor beginners........ :oops: :lol: 8)
Groeten!
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Ok..........zoals (in ieder geval door mij en wellicht ook door jullie) verwacht, is dit het resultaat van mijn inspanningen:
Ik heb (uiteraard) wel een serieuze poging gedaan om m er fatsoenlijk af te krijgen. De boel zit muurvast en ik heb alleen maar prutsgereedschap. Dan maar zo.
Na verwijdering van de riem loopt de auto eigenlijker mooier stationair dan daarvoor; met de automaat in D in ieder geval. Dan loopt ie mooi regelmatig (800/900 toeren ofzo). Als je dan aan de knop van de airco draait, schiet dat naar ongeveer 1500. Dat zal komen doordat de extra luchtklep die Funs beschreef dan opengaat. Ook dan blijft ie mooi lopen.
Zet je de automaat vervolgens in P, dan begint het toerental te schommelen van de 800/900 tot max 1500. Na een halve minuut wordt de piek wat lager (1200 toeren) maar hij blijft het doen. Ook met de pook in N doet ie het, maar wel minder. Zoals gezegd in D geen probleem.
In de eerste plaats irriteert het me, in de tweede plaats wil ik graag weten wat het zou kunnen zijn en of het (op termijn) kwaad zou kunnen.
Iemand suggesties?
En alvast weer bedankt!
Groeten,
Sander
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Funs, ik was ook niet van plan er direct iets aan te laten doen. Ben ook bang dat die hele airco maar even moet wachten. Heb er even geen zin om om geld aan uit te geven.
Voor 100,-- kun je een magneetkoppeling van een aircopomp van me kopen: zgan, van een oud mannetje geweest, altijd droog gestald.... :roll:
Aan de werkinstructies heeft het ook niet gelegen, die zijn duidelijk genoeg. En het was zelfs voor mij duidelijk hoe ze uitgevoerd moeten worden. Alleen: als het spul niet meewerkt en ik geen spullen heb, houdt het op.......helaas.......bovendien: aan een nieuwe riem zal ik wel niet failliet gaan.
Als er wat te melden valt, hoor je het wel! Bedankt in ieder geval!
Topics: 36
Sander van Buiten schreef:Iemand suggesties?
En alvast weer bedankt!
Groeten,
Sander
Ik zou die vloer schuren. Ik denk dat ie ongelakt veel mooier is nl. :wink:
Gr 8)
PS: Oh je auto? :twisted: Ik zou er niet te veel op letten, het geheel is geconstrueerd om
met aircopomp te lopen, dus wat afwijkingen mag ie best hebben. Daarbij niet te veel letten op het toerental bij koude motor, beter te hoog dan te laag.....
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
HE! Zit mijn classic 'old skool' vloer niet te dissen, Thuur! :lol:
Maar ik begrijp dat je komt helpen schuren? Mag altijd natuurlijk.
En over de auto: ik laat het mooi even zo en dan zien we later wel weer!
Topics: 74
Moet je ook nog de druk aflaten van t systeem voordat je de leidingen er af haalt? Ik neem aan van wel toch, dr zal wel zo'n vreemd gevaarlijk goedje in zitten.
Er zit idd nog R12 in. Dat mag niet meer. Ik was niet van plan leidingen oid los te gaan halen. Ik heb alleen de aandrijfriem eraf gesloopt. Systeem blijft dus gewoon 'gesloten'.
Ik ga er voorlopig van uit dat dat zo kan........als ik me vergis, hoor ik het graag........

hock:
Topics: 74
Dat zal vast kunnen, ben ik wel zeker van. Alleen als je eventueel een andere airco pomp er op gaat bouwen zul je toch een keer die leidingen los moeten halen neem ik aan, en dat lijkt me een klusje voor een vakman.
Dat is het zeker. Als ik er wat aan laat doen, moet het ook goed. Dus ook ombouwen naar R134A koelmiddel. Anders blijf je klooien en als je er dan weer iets mee hebt, kan/wil/mag er bijna niemand aan sleutelen.
En zo'n ombouw schijnt weer erg duur te zijn (nieuwe rubbers en dichtingen en bij vorkeur ook een andere pomp). Voorlopig maar ff niet dus!
Als ik kijk en luister hoe het bij mijn auto werk(te) met en zonder aangesloten pomp, lijkt Funs mij het beste verhaal te hebben...........
Enneh: voor 150,-- is die magneetkoppeling voor jou, Funs!
Gefeliciteerd, wanneer kom je me halen? Wel ff zelf gereedschap meenemen...............
:evil: :evil: :lol: :lol: