Topics: 289
Marc1970 schreef:Veel spierballen toegewenst, de M46 is geen klein bericht. Het is handig om de bak door het pookgat aan een touwtje te hangen en zo het achtereind te laten zakken.
ja en dan r nog onder krijgen... ik moet r ook aan geloven, met blok en al er uit...
Topics: 31
Daar ben ik weer, fris onder de douche vandaan. Was helemaal zwart van de zooi onder de auto. Idd een serieuse unit bak plus OD...
Ik heb de complete aandrijfas en bak met OD op de werkbank liggen. Bij het demonteren van de drukgroep brak mijn imbussleutel af (balen morgen nieuwe halen :-\). Druklager en ontkoppelarm in goede comditie evenals de primaire as van de bak. Op het oog is de drukgroep geen groentje meer, behoorlijke slijtage op de drukvingers. Toch geen reden voor de druk op de primaire as. Topje van de primaire as lijkt wat gesleten, tot nu toe wijst alles op het toplager.
We gaan gewoon door.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Gisteren een betere inbusset gehaald (Gedore mag niet breken lijkt me) en de drukgroep losgemaakt. Het viel me meteen op dat de groeven in de frictieplaat niet gelijkmatig zijn gesleten, op sommige plekken is de groef aan de as-zijde volledig weggesleten terwijl aan de zijde van het koppelhuis nog voldoende profiel zit. Ik ga er vanuit dat de koppelingsplaat in zijn geheel krom is en daarom niet volledig meer kan worden ontkoppeld. Is dit een bekend probleem?
Verder heb ik het toplager verwijderd. Gewaarschuwd dat het kan tegenvallen heb ik een eigen tool ontwikkeld met het idee "als dit niet lukt gaan we aan het hydraulisch wc-papier". (met dank aan Marc)
Beschrijving tool verwijderen toplager;
* Neem een slotbout van 30 cm waarvan de kop door de binnenring van het lager past (bovenkant kop rond/ bij aanhechting bout plat).
* plaats een zwaar maar niet te groot stuk metaal met een gat in het midden op de slotbout.
* Plaats een moer op het uiteinde van de bout, zo dat het stuk ijzer over de hele lengte van de pen makkelijk kan bewegen.
* Doe de kop van de bout door het het binnenlager en haak het achter het binnenlager.
* Beweeg het stuk ijzer over de pen met een ruk en laat het op de moer botsen.
* Verplaats de kop van de bout naar de tegenoverleggende zijde van het binnenlager en herhaal de beweging.
* Blijf dit doen en je tikt het lager gecontroleerd naar buiten naar buiten
Het heeft mij ca. 30 seconden gekost en dat zonder beschadigingen oid.
Ik hoop vanmiddag de nieuwe onderdelen rte kunnen halen, voor de zekerhuid vervang ik alles gelijk, is de investering zeker waard.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Slimme truuk met het toplager!
Gisteren een flinke donatie gedaan aan Nordicar, nieuw;
* drukgoep
* koppelingsplaat
* druklager
* toplager
(en nu we toch bezig zijn)
* nieuw rubber voor afsluiting gaffel
* 3 x nieuwe kruiskoppeling (cardanas)
* nieuw tussenlager met rubber.
Gestart met renovatie cardanas, alle kruiskoppelingen zo vast (geroest) dat ik ze met de haakse slijptol (tip; gebruik een rvs slijpschijf 1mm gaat sneller en gaat langer mee) heb moeten doorslijpen.
Voor ik de nieuwe lagers bevestig eerst de as ontdoen van nlagen tectiel en opnieuw zwart spuiten.
Iemand nog een goeie tip voor het plaatsen van de nieuwe kruislagers? De naaldlagertje vallen zomaar uit elkaar...
Topics: 84
Daar zal die van opknappen. Tip voor de naaldlagers: stop er wat extra (wiellager)vet in om ze echt vast te plakken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Dank voor de tip.
Ik wil graag nog wat delen. Vanmiddag op het forum nog wat aanvullende informatie gezocht voor het monteren van de kruislagers. Stuit ik op informatie waar ik een beetje door verrast ben. Het schijnt dat de twee delen van de cardanas maar op 1 wijze kunnen worden teruggeplaats om onbalans te voorkomen. Wanneer er geen merktekens zijn aangebracht moet je dus gokken 50% kans. Dat is nog te overzien. Er vanuit gaande dat beide onderdelen in balans zullen zijn heb ik daar geen rekening mee gehouden en dus niet gemerkt..
Geldt dit echter ook voor de twee delen per kruiskoppeling? Ik dat geval ben ik flink zuur, de kans dat alles in 1 x goed zit is dan 50% x 50% x 50% x 50% = 6,25 %.... Wat kost het balanceren van de as vraag ik me dan af :-\
Het draaiend gewicht van een kruiskoppeling + juk is vrij klein vergeleken bij de rest van de as. Ik heb daar nooit op gelet.
Ik vermoed dat onbalans in de as niet eens zoveel problemen geeft. Ik heb wel eens een stuk lood willekeurig tegen een as geplakt, niks van gemerkt.
De stand van de jukken is wel belangrijk. Hier een plaatje:
http://www.vcoa.org/700-900-faq/Drivelin...tforTowing
Stand van de jukken? dat begrijp in niet helemaal. Bedoel je daarmee hoe ze in elkaar zitten met het kruis ertussen (kan op twee manieren) of bedoel je dat ze ze met de as in rechte lijn moeten staan?
Dat laatste. De achterste 2 zitten vast aan de as, dus dat kan niet mis. En de voorste kan eigenlijk maar op twee manier, zoals je schreef.
Als je as nog de uitsparingen in de jukken heeft voor een doorsmeernippel, kan je dat gebruiken om de originele opzet te vinden. Die uitsparing horen t.o. elkaar.