Topics: 15
Nou ik heb vandaag de onstekingsmodule gewisseld voor een werkend exemplaar wat ik gister bij Albra meenam,
echter dat leverde niet t gewenste resultaat op, hij loopt nog steeds op een cilinder of twee, soms drie gedurende
de eerste anderhalve minuut na een poosje stilstaan.
Ik had al reeds vervangen: bobinekabels en bougiekabels, bougies, verdelerkap & rotor (deels voor eigen gevoel)
dat is allemaal in orde en blijft ook onder een flinke douche van een HD spuit prima werken.
Ik heb het idee dat de temperatuur weinig uitmaakt, het is puur direct na starten wanneer hij een aantal uren stilstaat.
Uitlaatgassen ruiken enorm naar benzine, wat natuurlijk gezien de gebrekkige deelname van cilinders wel verklaarbaar is
maar kan de vinger er nog niet achterkrijgen of het nu teveel benzine of een haperende ontsteking als oorzaak heeft.
Olie en water blijven op niveau & schoon, heb ook geen oliekringen in mijn koelvloeistofreservoir en of vreemde lucht daar,
waterslangen zijn ook niet extreem hard en of vreemde overdruk op koelsysteem en of carter is van toepassing.
Qua olielekkage langs klepstoters valt dat ogenschijnlijk ook nog wel mee, wagen rookt amper en je ruikt ook geen olie in de uitlaatgassen verder.
Motor is de B200F en hij zit in een 93Ã r Polar Estate met net geen 390K aan ervaring
Wie heeft er nog meer ideeen wat hier foutgaat, is er een koudstartsysteem oid wat op basis van een defect teveel brandstof kan geven oid ?
Alle tips, ervaringen en of meedenken meer dan welkom ..
Ik zit nog steeds te wachten op M'n Bentley handboek, maar Bol is blijkbaar ook gehinderd door vulkaanstof ofzo ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Nou vandaag weer aan de slag geweest met de 240.
De uitlaatpijp achter over de as was nogal krokant, en voor de apk en steekproef "dichtgeraapt" met een beste laag "uitlaatplakselkit".
Nu dat was onderhand zowat allemaal verdwenen en de B200f klonk wel erg sporty zo eigenlijk, dus een pijpje en wat klemmen gehaald.
Bleek dat hierin de dealer de goedkoopste was ermee, viel me heel erg mee, ik meen net geen 2 eurotientjes en ik had een mooi krom piepke.
Vandaag de auto maar eens op bokken gezet en gewoon ouderwets liggend op m'n rug de hele handel eronderuitgefrot, weer eens
gemopperd dat m'n box geen electra heeft, maar 65 meter verlengkabel bood uitkomst en ik weet nu dat ik er kan komen als t moet .
Waar had ik die stroom voor nodig dan, nu ik had me bedacht dat wanneer ik een flink stuk pijp verwijderde en de pijp net voor de kat losnam
dat ik dan het hele ding eronderuit zou kunnen mieren, en de restanten van het pijpje gewoon op m'n gat zittend zou kunnen bewerken.
Het deel waar de kat inzit had ik immers een paar weken geleden al gerenoveerd toen ik hem eruitnam tijdens de koppeliing-wissel-actie.
Ging eigenlijk erg makkelijk allemaal, L-Sonde los, brandflenspakkingskoppeling (leuk woord voor scrabble) los, verduld paste nog net niet
dus het ding in een andere bocht gemanouvreerd, nogmaals de flex gehanteerd en ja daar had ik alles wat over was in de vingers.
Beide dempers waren eigenlijk nog best goed, en met wat geklop, wat Innotec en een electriciens-beiteltje kwam een en ander toch
nog vrij makkelijk van elkaar Voordeel van een trekhaak is dat je een rond aambeeld in de buurt hebt, dus de niet geheel rond zijnde flenzen
van de uitlaat weer even in model geklopt daarop ..
Vervolgens kat-deel en eerste demper globaal in elkaar geschoven, die demper in de rubbers gehangen en de brandflens weer losjes in elkaar gezet, de nieuwe volvo pijp erop gezet en globaal uitgelijnd, achterste demper links in het rubber, rechts in het rubber en de beide delen samengevoegd. Vervolgens de eindpijp nog even ietsje hoger geplaats dan hij zat, die "hing" er wat droevig bij vond ik eerst..
Goed gecontroleerd of er hergens klop en tikgeluiden waarneembaar waren als de uitlaat fors heen en weer bewoog, ook niet dus vast die handel!
Uiteraard eerst nog even wat rvs-uitlaatkit op alle koppelingen, zodat een en ander ook gegarandeerd dicht is en blijft meestal.
De pijp bleek dicht, geluiden klinken nu weer zoals een 240 hoort te klinken en ik reed weer vlot te hard ermee ontdekte ik, hij is best stil dus.
Verder heb ik me weer eens gereliseerd dat ik eigenlijk wel een verwende sleutelaar ben, was al even geleden dat ik iets met bokjes moest doen
chapeau inderdaad voor mensen die bakken en blokken wisselen enzo zonder hulpmiddelen en gewoon op hun rug ..
Vanavond zal ik nog even een paar foto's erbijzoeken en plaatsen, heb er ondanks m'n zwarte klauwen toch nog een paar gemaakt.
De boosdoener in hapklare brokken :
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
K had zomaar een dag vrij, dus eerst maar uitgeslapen tot wel 7:30..
(wekker gaat hier normaal al om 5:40 waarna ik elke dag minstens 10 uur werk in volcontinuedienst dus das uitslapen voor mij .. )
Ergens in de loop van de dag had ik alle verplichtingen en prive-afspraken afgehandeld en was er zowaar wat tijd over voor de 240.
Even in de steeds leger wordende onderdelendoos gekeken, huidige tijd en de inhoud van de koelkast in overweging genomen en
besloten de achterveren maar te gaan wisselen voor de nieuwe verzwaarde estateveren die ik laatst bij Albra meegenomen had.
[img width=800 height=600]http://img12.imageshack.us/img12/9271/p1010027q.jpg[/img]
Dus maar weer wat gereedschap in den emmer gegooid en met m'n zoon die ondertussen ook thuis was gekomen naar de garage gesloft,
auto eruit, de hoogte gemeten voor de actie, vastgezet, auto opgebokt en van achterwielen ontdaan.
Boutjes even met wat innotec ingesopt, krikje onder de as, iets spanning erop, bouten van veerbevestiging en schokdemper losgehaald.
Krikje een tikje zakken en jahoor daar kwam veer een al aan, de plaat op de as en de bevestigingsplaat even goed schoongemaakt
nieuwe veer erop, onder even moertje er vast iets opdraaien, veer uitlijnen en draaien tov de bovenste veerschotel, krikje weer wat omhoog.
Bout van de schokdemper en de bus in de draagarm daarachter weer aanbrengen, boel nasjorren en het wiel er weer onder .
[img width=800 height=600]http://img443.imageshack.us/img443/8955/p1010029b.jpg[/img]
Dit alles nogmaals aan de andere zijde herhaald, auto een aantal malen op z'n trekhaak gedrukt met een lang been en bouten nagetrokken.
Score van de hele actie, achterzijde staat nu 40 Mm hoger dan voorheen, afstand wielkastrand <> asfalt is nu zowat 69 Centimeter,
auto helt licht voorover nu en rijeigenschappen zijn weer een stuk beter, zal nog wel iets nazakken verwacht ik .
[img width=800 height=600]http://img35.imageshack.us/img35/7817/p1010031of.jpg[/img]
Oude veren bekeken en ik heb het vermoeden dat er ooit nivomats onderzaten, die vervangen zijn voor gewone Monroe dempers,
waarbij men de veren maar heeft laten zitten, en die zijn een heel stuk slapper dan de normale veren .. ;D
[img width=800 height=600]http://img697.imageshack.us/img697/1584/p1010037r.jpg[/img]
Zo staat hij er nu bij .
Owja:
De Bentley manual was ondertussen ook gearriveerd, is zeker een net boek, goede schemas en bruikbare info.
En de gebakken aardappels en verse sla waren heerlijk, en wij waren precies op tijd weer binnen, zonde om dat te laten verpieteren ;D
En ten aanzien van "kinderarbeid": techneuten worden niet geboren maar gekweekt, junior weet zich al heel aardig te redden ;D
Topics: 13
pwassink schreef:auto helt licht voorover nu en rijeigenschappen zijn weer een stuk beter, zal nog wel iets nazakken verwacht ik .
Ik heb er ruim een jaar mee gereden: Echt niet ;D Omdat ik op het moment meer leeg dan geladen rijd, begon ik me te irriteren aan de bonkende achterkant. Bij mij zijn ze er nu onderuit. (lopen we elkaar dus net mis...)
Hoe dan ook: voor m'n gevoel werden ze steeds stugger. Dat worden ze uiteraard niet, maar houd er geen rekening mee dat ze snel verslappen.
`88 245, B230K, M47
Martin245 schreef:pwassink schreef:auto helt licht voorover nu en rijeigenschappen zijn weer een stuk beter, zal nog wel iets nazakken verwacht ik .
Ik heb er ruim een jaar mee gereden: Echt niet ;D Omdat ik op het moment meer leeg dan geladen rijd, begon ik me te irriteren aan de bonkende achterkant. Bij mij zijn ze er nu onderuit. (lopen we elkaar dus net mis...)
Hoe dan ook: voor m'n gevoel werden ze steeds stugger. Dat worden ze uiteraard niet, maar houd er geen rekening mee dat ze snel verslappen.
Hmm, nu ligt er wel regelmatig een hoop meuk in, en gereeedschap etc, echt leeg rijden we zelden.
Maar dat moeten we dan maar eens aankijken, had met oude veren nog wel eens dat de mudguards achter de grond raakten bij drempels etc.
Gaan t wel beleven, staat in elk geval weer beter op z'n pootjes ..
Vanmorgen was het nog wel uit te houden voor de garagebox tot een uur of twaalf dan ..
Wilde nog een paar zaken nalopen ten aanzien van dat slecht starten na langere stilstand.
Ik heb de Cis-klep eens losgenomen, die was behoorlijk smerig en is dus even in bad geweest.
snufje wd40 erachteraan nadat hij droog was en die is nu weer schoon en goed gangbaar te noemen.
Luchtfilter en de "thermoklep" eens bekeken, klep eruitgefrut, middels een Fohn gezien dat hij wel werkte
Niet dat dit veel zin heeft, de warme lucht toevoer ontbreekt volledig, dus die lucht is niet zo warm.
Even de brandstofdrukregelaar besnuffeld, kwam geen nattigheid uit, is dus iig niet lek mag je concluderen.
Bekabeling van de LMM nagelopen, connectoren paar maal van en op elkaar gedrukt, ook daar geen
gekke dingen kunnen ontdekken, Gaskleppositieswitch klikt en meet ook netjes door op t juiste moment.
Injectoren uitgebouwd, rubbers vervangen, ze even grof schoongemaakt en drooggeblazen,
vervolgens een tijdje in het ultrasoonbadje laten pruttelen, nogmaals drooggemaakt en teruggeplaatst.
Hele boel zaken nagelopen, eigenlijk weinig verontrustends kunnen ontdekken, dus een aantal malen benzinedruk op laten bouwen, boel was immers leeggeweest, eens gestart en verduld, toch weer
dat pruttelen en schudden, een kleine 300 meter verderop geen vuiltje aan de lucht, keurig lopen, goed oppakken, stationair ook veel netter dan voorheen, gewoon voorbeeldig ..
Punt blijft dus staan :'(
Gasklep wilde ik ook direct doen, maar had nog erg weinig Dhz-pakkingmateriaal liggen om
even wat nieuws te kunnen maken hiervoor, moet dus nog.
Alweer een hele tijd geen updates..
Eigenlijk wel logisch hij deed wat hij moest doen, dat gekke pruttelen na lange stilstand is verdwenen nadat hij een keer
behoorlijk moest werken, iets met een tandemasser en 2 pallets met iets vrij zwaars erop die even van a > b moesten ;D
Echter afgelopen week klaagde moeders dat alle controlelampjes aan bleven ook al liep de motor, die wel keurig en vlot startte..
Ze had al wel besloten dan maar niet ermee te gaan rijden, waren immers ook rode lampies bij .. ghe ghe
Gister met veel papieren zoekwerk even een passende borstelbrug/regelaar combi opgepikt in zwolle waar ik toch moest zijn voor wat anders,
en deze vandaag maar eens gemonteerd. Dynamo doet immers al ladend de klokkenwinkelcontrolelampjes uit nadat de boel loopt en ok is.
Een eerste blik op de oude koolborstels gaf al meteen uitsluitsel, bingo enzo, toch nog even de hele dynamo uitgebouwd
om de staat van de collector , lagers en dergelijke te bekijken, dus meteen de rest even "opgeleukt" en gesmeerd, kan nog wel even mee zo.
Links de frisse hella brug, rest de resten van datgene dat meneer R. Bosch ooit lang gelee hiervoor maakte.
Kmstand: net geen 4 ton onderhand.
Topics: 10
Ha die Peter
Staat het project al bijna een jaar stil joh ?  Hahaha
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Dirk342 schreef:Ha die Peter 
Staat het project al bijna een jaar stil joh ? Hahaha
Echt niet Dirk ..
Hij deed het gewoon, works as designed zegmaar ;D
Vandaag de 240 weer opgehaald van zijn jaarlijkse check-up alias de Apk.
Voor een vreselijk bedrag van wel 25 euries heeft de meester hem weer welbevonden en de koplampen gesteld.
Mag weer een jaar en ben dus ook weer geslaagd voor m'n jaarlijkse pre-apk examen, en dat van die lampen, tja even niet aan gedacht ..
|