Topics: 31
Mijn V70 is ook lichte vracht, buiten dat de wegenbelasting een stuk minder is (125 inplaats van ergens rond de 600) is de keuring ook wat milder ten opzichte van de gewone personenwagen keuring, raar maar waar. Trouwens na de eerste keuring op je naam wordt de 'licht vracht' toestand niet meer gecontroleerd, bouten voor de gordels er terug in zetten, achterbank erin en voila we hebben weer een personen auto ;D
245 GL => B230F aka De Rooie
Topics: 2
als je een lichte vracht hebt die op lpg rijd hoef je zelfs geen extra taksen te betalen een vriendin van me rijd met een volvo 850 2500i op gas voor ââ¬80 per jaar.....
alleen het oltimersstatuut begint bij (lichte) vrachtwagens pas op dertig jaar.
Topics: 8
ziggy schreef:als je een lichte vracht hebt die op lpg rijd hoef je zelfs geen extra taksen te betalen een vriendin van me rijd met een volvo 850 2500i op gas voor ââ¬80 per jaar.....
alleen het oltimersstatuut begint bij (lichte) vrachtwagens pas op dertig jaar.
Maar bij een gewone oldtimer blijf je in Belgie wel de lpg-taks bovenop betalen.
Topics: 5
Belg schreef:Maar bij een gewone oldtimer blijf je in Belgie wel de lpg-taks bovenop betalen.
wat doet het bereiken van de oldtimer leeftijd met je taks en verzekering als je hem niet op o-plaat inschrijft, maar gewoon als personenwagen? niets?
stijn schreef:Belg schreef:Maar bij een gewone oldtimer blijf je in Belgie wel de lpg-taks bovenop betalen.
wat doet het bereiken van de oldtimer leeftijd met je taks en verzekering als je hem niet op o-plaat inschrijft, maar gewoon als personenwagen? niets?
Of je een "O" nummerplaat hebt of een gewone maakt niets uit wat de taks betreft. Een gewone nummerplaat blijft je het recht geven te rijden wanneer en waar je wil. Je wagen moet dan elk jaar wel een volledige controle ondergaan en de verzekering is uitgebreider. Je kan wel een voordeligere KM verzekering nemen.
Met een "O" nummerplaat heb je vele beperkingen, kortom het lijkt me moeilijk om de wagen dan als dagelijks vervoermiddel te gebruiken.
Topics: 2
met een O-plaat mag je niet in het donkere rijden, niet verder als 25km van huis weg zijn en de wagen niet voor woon- werkverkeer gebruiken .
Topics: 5
heren, even begrijpend lezen
Ik wil geen o-plaat! Dat is alleen fijn om nog naar de wagen te kijken en hem op de show&shine van ÃÂ
ÃÂ
n of ander eventje te zetten.
Maar ik vroeg me af of het bereiken van de oldtimer-leeftijd een grote verandering in taks en verzekering met zich meebrengt? Of blijven deze ongeveer gelijk alsof hij 24 jaar is??
edit: @belg, ik heb het even opgezocht, 25 jaar = oldtimertaks (25euro), geen onderscheid tussen o-plaat (eenmalige soepele keuring + beperkingen) of gewone plaat (jaarlijkse keuring)
Waarschijnlijk wou je dat met je antwoord duidelijk maken? ;D
Topics: 35
Belg schreef:Verschil in taks tussen diesel en benzine is sinds een jaar of 2 afgeschaft in Belgie.
Alleen de milieuvriendelijke LPG rijder wordt nu nog gestraft. Maar ja daarom leven wij dan ook in een apenland.
Is dat ÃÂ
cht? Dan baseer ik mij blijkbaar op tabellen die al minstens twee jaar niet ge-update zijn.. :

:
Topics: 35
stijn schreef:heren, even begrijpend lezen 
Ik wil geen o-plaat! Dat is alleen fijn om nog naar de wagen te kijken en hem op de show&shine van ÃÂÃÂn of ander eventje te zetten.
Maar ik vroeg me af of het bereiken van de oldtimer-leeftijd een grote verandering in taks en verzekering met zich meebrengt? Of blijven deze ongeveer gelijk alsof hij 24 jaar is??
edit: @belg, ik heb het even opgezocht, 25 jaar = oldtimertaks (25euro), geen onderscheid tussen o-plaat (eenmalige soepele keuring + beperkingen) of gewone plaat (jaarlijkse keuring)
Klopt, van zodra je wagen 25 jaar oud is (behalve motorfietsen en vrachtwagens; 30 jaar) betaal je sowieso maar een forfaitair bedrag aan wegenbelasting. Iets rond de 28 euro.
Daarbuiten beslis je hoe je de wagen inschrijft; O-plaat; ÃÂ
ÃÂ
nmalige keuring ÃÂ
n rij-beperkingen, of gewone plaat; jaarlijkse keuring en geen rij-beperkingen.
Wel is het perfect mogelijk om via de verzekering gunstige tarieven af te sluiten voor je oldtimer, ook al staat ie op gewone plaat. Je kan 'm bv. als 'classic' verzekeren. Voorwaarde is wel; dat je oldtimer dagelijkse platen heeft en (vaak) moet je al een andere wagen normaal verzekerd hebben, zodat de classic als (tweede) bijkomende wagen verzekerd wordt. De verzekering kan dan nog wel bepaalde rij-beperkingen opleggen (bv. geen woon-werkverkeer), maar op deze wijze kan je je 25-jaar oude auto die niÃÂ
t op O-platen staat, wÃÂ
l heel goedkoop maken.
stijn schreef:heren, even begrijpend lezen 
Ik wil geen o-plaat! Dat is alleen fijn om nog naar de wagen te kijken en hem op de show&shine van ÃÂÃÂn of ander eventje te zetten.
Zo is dat.

LPG rijders blijven de LPG taks echter wel betalen. >