Topics: 1
Bedankt voor de tips, Bart en Kogelman.
De V-snaren heb ik gisteren vervangen:
De ventilator was wel een zeer snelle quick fix: zekeringen 1 en 3 lagen los in het zekeringenkastje... dus nu werken de ventilator en ook de radio weer...
Wat me wel opviel bij de ventilator: uit de roostertjes die naar het interieur gericht zijn, wordt heel veel lucht geblazen, prima dus, maar uit de roosters om de vooruit te ontwasemen, komt maar erg weinig lucht.
Ik verdenk deze middelste knop ervan dat ie niks doet:
Klopt het dat deze knop ergens een klep elektrisch moet omzetten, zodat de aangevoerde lucht naar de voorruit geleid wordt?
Ook zag ik onderin de motorruimte dat de aanzuigbuis onder het luchtfilterhuis zomaar ophoudt.
Is dit goed zo, of hoort daar nog iets aan vast te zitten:
En tot slot heb ik de stabilisatorstang eraf gehaald, omdat deze nogal verroest was.
Heb de slijptol erover gehaald om de roest te verwijderen. Nu in de RX5 en daarna RX10:
Ik ga nieuwe rubbers bestellen voor rond de stang, want ze zijn op sommige plekken behoorlijk dun geworden en ingescheurd:
Topics: 156
Goed bezig!
Mbt voorruit ontwaseming: je zou onder het dashboard kunnen kijken of de plastic buizen wel goed aangesloten zijn op de centrale roosters onder de voorruit. Soms ligt zo'n buis los onder het dashboard en komt er minder lucht door de roosters.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
OK, bedankt voor de tip, ik ga er mee aan de slag.
En klopt de luchtaanzuigbuis zoals ie op de foto zit?
Topics: 46
Zoals Kogelman al aangeeft: goed bezig, en check de slangen onder dsahboard.
De knop die je aangeeft moet inderdaad een klep laten omzetten. Of het electrisch is weet ik niet zeker. Zou ook met vacuum aangestuurd kunnen zijn, dat is bij sommige 360 uit die tijd ook het geval. Dan zou het dus ook een vacuum-lek oid kunnen zijn.
Kijk eens op volvo-academy.com, daar vind je bijna alle groene boeken, onderdelen, exploded views.
De losse slang kan niet echt kwaad , dan had je het al wel gemerkt. Of is van een emissie-iets (warmere lucht bij koude motor of zo), of iets met recirculatie of zo. Of is het een Scandinavisch model waar een standkachel in zit/zat?
De rubbers van de stabi-stang voor ga je echt blij van worden als die er nieuw onder zitten. Stuurt een stuk relaxter!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Aan die losse slang hoort volgens mij origineel gezien volgens mij een flexibele, zilverkleurige, geribbelde slang te zitten. Gemaakt om in de winter met koude start het blok (en daarmee het interieur) eerder warm te krijgen, wat weer beter is voor het milieu. Maar bij 9 vd 10 Volvo's ontbreekt deze slang omdat ze verroest zijn en dan niet meer goed aansluiten. Dit kan dus geen kwaad.
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Bedankt weer voor de feedback.
Goed nieuws: er komt wel voldoende lucht uit de roosters om de voorruit te ontwasemen, maar blijkbaar pas zodra de motor draait en niet wanneer alleen het contact aan staat.
Ook de Airco doet het, want er komt dan koude lucht uit de roosters naar het interieur.
Ik ga de motorolie en het oliefilter verversen.
Ik zal er minerale (20W50) olie in doen en geen semi-synthetische (is beter, aldus gelezen op het Volvo 240-260 register).
Ook ga ik de versnellingsbakolie, de olie in het differentieel, de koelvloeistof (moet blijkbaar BLAUWE in) en de remvloeistof (DOT4) verversen.
Mijn Volvo is een 2.0 liter Polar uit 1992 met een B200 motorblok en handgeschakelde vijfbak.
Ik heb een instructieboekje van een jaar eerder, dus van 1991, en daar staat in dat er synthetische ATF-olie type G (of F) in de bak zou moeten, dus dat zal ik dan maar doen (en geen API-GL-1 80W90).
VRAAG: weten jullie welk type versnellingsbak ik heb? M46 of M47 wellicht?
Kijk: weer vorderingen gemaakt!
De M46 is een (bijna onverwoerstbare) vierbak met een overdriveknopje op de pook (=soort 5e versnelling), de opvolger is de M47 een vierbak waar een vijfde versnelling aangebouwd is (dus volwaardige 5 bak, iets minder robuust dan de M46 vanwege die 5e versnelling die soms te weinig olie krijgt). In 1992 is het waarschijnlijk een M47 die jij hebt.
Mbt tot motorolie: ik zou als er een B200F in zit: 10W40 in gooien (schrijft Volvo zelf ook voor). De 20W50 is een minerale klassieker olie, deze deed ik alleen in mijn Amazon (is voor echt oude auto's en is een stuk duurder). ATF type F is prima voor de versnellingsbak, met 80W90 kun je de olie in de achteras verversen.
Bedankt, Kogelman, dus dan heb ik een M47.
OK, ik ga dan toch maar 10W40 semi-synthetische motorolie gebruiken.
Ik heb een drietal vragen.
De sleutel van het linker voorportier past niet in het slot van het rechter voorportier. Van de rechter deur heb ik geen sleutel.
Mijn vraag 1): is het mogelijk om het cilinderslot van de rechterdeur aan te passen aan die van de linkerdeur, zodat beide deuren met dezelfde sleutel te openen zijn?
Mijn motor is een B200, 2.0 liter injectie, maar het typeplaatje ontbreekt.
Mijn vraag 2): heb ik een B200E (zonder katalysator) of een B200F (met katalysator)?
Ik denk dat ik de B200F heb, omdat ik geen brandstoffilter zie, zoals dat wel bij de B200E tegen het schutboard te zien zou moeten zijn, aldus het instructieboekje (punt 4):
Bij mij ziet het er zo uit (ik zie geen benzinefilter):
En bij een B200F zou er een zekering voor het inspuitsysteem moeten zitten (punt 9).
Mijn vraag 3): is dit die zekering? Zie foto:
Ivario:
- Het duidelijkste verschil tussen een B200E en een B200F is het inlaatspruitstuk: Bij de B200E is het een rechthoekig metalen spruitstuk met 4 pijpen naar het motorblok. De B200F heeft een banaan-vormig spruitstuk met bij pijpen. Aangezien jouw auto uit 1992 komt zal het hoogstwaarschijnlijk een B200F zijn (= de opvolger vd B200E). Op foto 2 lijkt dat ook zichtbaar, links vd oliepeilstok en de gaskabel zit het spruitstuk, alleen is dit niet helemaal zichtbaar op de foto.
-punt 9 is inderdaad de zekeringhouder vd injectie. Zo lang iets het doet; gewoon zo laten.
-mbt de sleutel: er is in het verladen waarschijnlijk ooit een ander slot ingekomen. Ik weet niet of dat slot aan te passen is. Het handigst lijkt mij 2 nieuwe sloten met dezelfde slotel aan te schaffen en te plaatsen. Of centrale deurvergrendeling inbouwen (kan zelf een moderne after market setje van bijv. Spy met afstandsbediening) dan heb je aan je ene sleutel voldoende. Op internet staat hierover voldoende beschreven.
Succes!
|