Topics: 4
(27 August 2021, 08:42)Volvo 142 B23 schreef: Definieer veilig.
Volvo 240 safety features:
Esp: nee
Abs: nee
Kreukelzones waar een hedendaagse Fiat Panda gehakt van maakt: ja
Dunne ballonbandjes met bijbehorende wegligging en remweg: ja
Airbags: nee
En dan is dat voor z’n tijd een veilige auto…
Als veiligheid echt een dingetje is, dan is et niet je auto. Voor mij de reden de 240 als hobby-auto aan te houden en de kindjes te vervoeren in een modern stukje techniek.
Nee, ik realiseer me dat een moderne Renault Clio ook gehakt maakt van mijn Discovery uit 2002 (maar ontworpen in de jaren 90). Die test kun je zien op joetjoep.
Maar de disco heeft wel ABS, EPS, Airbags enzo.
Maar je zegt wel iets verstandigs. Ik zal er nog even over nadenken.
Dank voor je input.
Topics: 46
Afgaande op alle bovenstaande zou je dus een moderne kruising tussen een Volvo 240 en een beetje Disco willen. Een XC70 dan maar?
De beenruimte vind ik bij nagenoeg ale auto's beperkt. Ik ben 1m93 en als ik achter het stuur goed zit, kan ik bijna nergens goed achter de bestuurdersstoel zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
En dat terwijl de oudste intussen mijn lengte nadert, maar nog lang niet de leeftijd waarmee hij mag gaan lessen om zelf te rijden. Dat gold voor de Passat, de 240, de 340 en ook voor de XC70.
Wat airco betreft: het kan warm worden in de 240, uiteraard. Maar het is wel nog zo'n auto waarbij je niet direct doof wordt als je rijdt met raampje open. Er zit nog zo'n ouderwets dakgootje op, bijvoorbeeld. Bij modern lijkt het lawaai veel luider als je raam open doet en de windtunel-optimalistaie daardoor teniet doet.
De ballonbanden hangen ook af van je velg-keuze.
ABS en alle toeters en bellen maken ook dat een hoop mensen onbenulliger zijn gaan rijden (rotonde in de sneeuw met volle vaart, ik heb toch winterbanden, traction control, ABS, en als het fout gaat nog altijd airbag?)
Wel staat bij de 240 de contactsleutel nog zo dat je je knie er op kun spiesen, later zijn de niet meer in dash maar haaks op stuurkolom gemonteerd, dan snijdt het niet in, maar breekt af. Ook dat is natuurlijk veiligheid en 'damage control'.
Succes met kiezen!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Topics: 82
Lastig om een rolgordel op de middenplek te maken, en misschien niet erg effectief als je het 'aftermarket' doet. Het middelste kind op de achterbank is in de meeste gevallen ook met heupgordel het best af omdat ie niet tegen de harde zijkant van de auto geslingerd wordt maar tegen een zacht broertje/zusje (of beter de auto wordt niet met 80 per uur tegen het kind gesmeten).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 110
Misschien kan je beter uitwijken naar een 940 ivm je wensen met airco en heeft ook wat meer luxe en veiligheid dan een 240.
En ook meer ruimte binnen dat is wel handig met 3 kinderen.
Misschien een ander alternatief een V70 classic bj 97 - 00 is ook niet te duur in aanschaf (rond de 800 - 2000). Veel meer moet je voor zoiets ook niet meer geven.
Maar als er al 3 jaar lang of nog langer wat vaak het geval is met die dingen, geen onderhoud aan gepleegd is niet doen dan kan het aardig duur worden.
Waarschijnlijk het veelvoud van de aanschafwaarde dus let hiermee op.
Dat is vaak de reden dat ze bijna voor niks de deur uit gaan.
Een fatsoenlijke fiets is tegenwoordig nog duurder.
Of een v70 van de nieuwere generatie de V70N bj 00-07 zelf geen ervaring mee.
Maar deze zitten behoorlijk vol met elektronica zelf weinig aan te knutselen dus.
Zijn wel auto's die met goed onderhoud wel hoge standen halen en het lijken me fijne en betrouwbare wagens.
Is wel weer wat duurder in de maandlasten, verzekering onderhoud etc maar krijg je wel weer wat meer comfort voor terug.
Helemaal lekker als het een T5 is of zelfs een R maar die zijn vaak wel weer aan de prijs reken op een duizend of 10 voor een goede R goede T5 vaak 5 a 6duizend.
Vind het nog wel serieus geld voor een relatief oude bak waar 9 van de 10 keer mee gesjeest is.
Een ongeblazen exemplaar is ook geen straf zijn er met 140 en 170 pk dat is voldoende om met het dagelijks verkeer mee te komen.
Dan ben je een stuk voordeliger uit denk aan een 2 a 3000 dan heb je zeker kans van slagen.
En volgens mij bijna allemaal voorzien van airco alles ong electrisch cruise control das ook wel lekker een optie waar je tenminste wat aan hebt.
Want tegenwoordig heb je 100duizend nutteloze opties die je never nooit gebruikt wat moet je ermee denk ik dan altijd.
Mooi voor het kringetje op de verjaardag kan je de hele optielijst opnoemen ...
Dan heb je een heerlijke 5 cilinder roffel motor dat is echt een verslavend geluid haha.
13 September 2021, 10:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 September 2021, 10:42 door Bacchus.)
Ik ben me na jullie tips gaan verdiepen in de 940. (Toevallig heeft de buurman er net eentje aangeschaft, ongeblazen 5 ton gelopen)
De 940 is idd wel redelijk makkelijk te vinden met mijn wensen lijst. Dus ook met 3x een driepuntsgordel achterin. Dat is echt wel een make-or-break.
Ook een turbo met LPG G3, airco en cruisecontrol is geen onmogelijke eis erbij. Dan wil ik idealiter het self-levelling en 7-personen achterbankje ook wel hebben. ;-)
Ik zie wel dat zodra er LPG inzit, de km-standen makkelijk de 5 ton overgaan. Moet ik me daardoor laten afschrikken?
Wat is het verschil in betrouwbaarheid tussen een 940 4 pitter met turbo en een 960 6 pitter?? Ook in verbruik?
Groet
Bart
PS: mijn eerste lease auto was een V70. Zeer prettig, zeer tevreden over. Maar prive hoef ik hem niet, te nieuwerwets... ;-)
Topics: 82
De 940 is van binnen en buiten ook wel erg rationeel, geen fractie van de swing van de 240. Die met LPG hebben flink rondgereden, vindt de motor op zich niet erg behalve de klepzittingen slijten wat harder. Bij 5 ton zit er al een andere (gereviseerde) kop op, de vraag is hoe lang die nog mee gaat gaan.
ALs je heel ijverig bent, kan je het kleppendeksel eraf halen en de stelplaatjes gaan meten, maar als de verkoper zeker weet dat er zeg 3,5 mm plaatjes in zitten kan je er zonder gedoe nog een 50.000 mee rijden. 3,3 mm voor het dunst leverbare plaatje, 0,1 mm per 25.000 op LPG, zoiets.
De VIALLE injectie is een mooi ding maar inmiddels antiek, weinig mensen die er nog wat mee kunnen. Weinig inzichtelijk systeem.
De zelfstellende schokbrekers zijn lastig, als er net mee gereden is staan ze zelfs als ze halfgaar zijn keurig hoog, hoe snel de achterkant inzakt in de kwestie.
Die met 6 cilinders ken ik niet, vrij zeldzaam, lijkt me nergens goed voor, 4 gaat hard zat (ook door brandstof).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Denk dat ie bedoeld de 960 en de S, V90 dat is voor de leek ook gewoon een 940.
Die hebben de zes cilinders dat is het grootste verschil ten opzichte van een 940.
En ook een andere achteras bij een 940 is het een starre as.
Bij een 960 en v90 is het multi link as achter.
Ja, ik bedoelde idd de 960.
Maar vraag me af of die even betrouwbaar zijn, en niet meer verbruiken met de 6 cilinder.
Topics: 52
15 September 2021, 09:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 September 2021, 09:54 door Volvo 142 B23.)
Een 960 rijden is wel een hele andere ervaring. Het voelt allemaal wat luxueuzer en dat is het ook. Die zescilinder is soepeltjes en heeft koppel. Verbruik, ik weet niet of het veel slechter is, die motor is een ontwerp van 10-15 jaar later.
De techniek is daarmee wel weer wat ingewikkelder dan een 940, minder bombproof wellicht. De motor is op zich geen slechte meen ik, het is meer alle luxe die er omheen hangt. Maar als het werkt, dan zit je goed in zo’n rijdende sofa.
Maar je wou toch gaan voor een auto die wat zuiniger zou zijn dan een land rover?
Zon 960 met zon 6 cilinder is denk ik niet veel zuiniger.
Weegt iets van 1600 kg en zo gestroomlijnd als een baksteen en met zon motor na dan kan je het verbruik wel raden lijkt me.
In dat geval zou ik persoonlijk eerder gaan voor een 940 dan een 960, V90.
Het zijn verder wel leuke wagens de 960 en V90 maar het heeft natuurlijk ook zn prijs.
Een 940 valt relatief goedkoop te rijden zeker als je het meeste zelf doet.
Denk dat 1 op 11 a 12 goed te doen is als je geen zware rechtervoet hebt.
Kan je op een tank ong 650 a 700 km rijden.
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en ook niet te duur.
Vind dat ook een plus punt in vergelijk met moderne wagens is het rete goedkoop.
En een 940 is ook een stuk lichter dan een 960 dat scheelt ook in wegenbelasting ook weer mooi meegenomen.
|