Topics: 3
Jelmar schreef:Welkom hier! top projectje als je het mij vraagt!
toevallig nog interesse in *nieuwe* -gesmede- wiseco zuigers? kan misschien wel een hele mooie deal maken. 
Daarom heb ik nu net een B204GT gekozen; die heeft áf-fabriek al gesmede zuigers en drijfstangen :lol:
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Voor wie het een beetje wil volgen:
http://project240.mijnalbums.nl
Inmiddels liggen bak, turbo en subframe er al naast. Ben nu met de aircocompressor en de koppeling aan het vechten.... sommige bouten willen niet zo makkelijk los :twisted:
Volvo 850 T-5R '94<br />Volvo C70 T5 '99<br />Volvo 240 GLT '89<br />Volvo 850 T5 '94 (racer)
Topics: 4
M a r c schreef:Inmiddels liggen bak,
Maar,.. wat voor een bak komt eronder?
Weet ik nog niet... wellicht in eerste instantie gewoon de bak uit de 780 Turbo die erbij zat. Is een 4+OD.
Eerst wat ervaring op doen met deze motoren :wink:
Hebben al een 240 Turbo '81 van een klant onder onze hoede. Deze wordt eerdaags voorzien van een intercoolerkit, nieuw spruitstuk en een nieuwe brandstofpomp.
Jelmar schreef:M a r c schreef:Jelmar schreef:Welkom hier! top projectje als je het mij vraagt!
toevallig nog interesse in *nieuwe* -gesmede- wiseco zuigers? kan misschien wel een hele mooie deal maken. 
Daarom heb ik nu net een B204GT gekozen; die heeft áf-fabriek al gesmede zuigers en drijfstangen :lol:
Maar of die net zo sterk zijn als de aftermarket spullen....
dat weet ik niet ? zou kunnen.
Moeten OK zijn tot 450-460pk.
Topics: 22
Prachtig project! ik ben echt blij dat meer mensen de tuning spirit te pakken hebben. Ik kan niet wachten om zelf te beginnen!
M a r c schreef:Jelmar schreef:Welkom hier! top projectje als je het mij vraagt!
lol, drijfstangen zijn altijd gesmeed bij volvo (iig vanaf 1980)
Drijfstangen zou ik niet verder dan 400 Pk gebruiken. Op turbobricks kost een stetje dat goed is voor 1000pk en 1000Nm een paar 100$....
Zuigers van de B204 zijn idd zeer sterk. cylinderwanden ook. perfect blok om te tunen!
Zoek maar penta nokkenassen, die zijn een stuk feller geloof ik.
Ik zou de balansassen uitschakelen, kosten alleen maar vermogen.
Als het over 16V gaat zal Kaasie nog wel wat te vertellen weten
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Dat die drijfstangen & zuigers zoveel konden hebben wist ik niet. maargoed weer wat geleerd.
Toch wel apart om te zien dat gesmede zuigers van volvo (ik geloof dat die bij mahle vandaan komen ?) tot ca. 450 pk gaan en bv. wiseco tot 700 pk.
Wat is het verschil hier tussen ? (sorry ben geen metaalman/ werktuigbouwer maar een elektricien, dus eigenschappen van verschillende metalen zeggen me niet zoveel :oops: )
en bij drijfstangen is niet het vermogen wat ze sloopt maar als ik het goed heb is het het koppel wat veroorzaakt dat de drijfstangen buigen..
en die link/ persoon waar je drijfstangen kan kopen voor een volvo redblock, die tot 1000pk/1000nm voor paar 100$ zou ik graag willen weten !!
@ M a r c ; wat voor een spruitstuk voor die 240 precies ? een zogenaamd ram-horn uitlaatspruitstuk toevallig ?
(uitlaatspruitstuk, met 4 buizen op gelijke lengte)
Topics: 22
Jelmar schreef:Dat die drijfstangen & zuigers zoveel konden hebben wist ik niet. maargoed weer wat geleerd.
Toch wel apart om te zien dat gesmede zuigers van volvo (ik geloof dat die bij mahle vandaan komen ?) tot ca. 450 pk gaan en bv. wiseco tot 700 pk.
Wat is het verschil hier tussen ? (sorry ben geen metaalman/ werktuigbouwer maar een elektricien, dus eigenschappen van verschillende metalen zeggen me niet zoveel :oops: )
en bij drijfstangen is niet het vermogen wat ze sloopt maar als ik het goed heb is het het koppel wat veroorzaakt dat de drijfstangen buigen..
en die link/ persoon waar je drijfstangen kan kopen voor een volvo redblock, die tot 1000pk/1000nm voor paar 100$ zou ik graag willen weten !!
Turbobricks ligt er momenteel uit (er is een tijdelijk forum opgezet) dus die threads opzoeken is lastig.
Koppel en vermogen zijn afhankelijk van elkaar. Vermogen = Koppel x toerental. Dus bij een bepaald vermogen op een bebaald toerental heb je altijd hetzelfde koppel nodig, wat voor blok je ook hebt.
Ik heb geruchten van TPC opgevangen dat er daar mensen zijn die inderdaad 700 pk op standaard B204 zuigers rijden....
Wat zijn de verschillen? Materiaal (De standaard zuigers moeten snel op bedrijstemperatuur zijn, niet tikken enzo), levensduur, nieuwe ontwerptechnieken (computers>fem), geometrie (pistonpen dichter tegen de bovenkant aan, dan kanteken de zuigers minder snel en kun je een langere drijfstang gebruiken dus ook lagere zijdelingse krachten).
Wat ook een factor is is dat de aftermarket zuigers lichter zijn en dus makkelijk meer toeren maken. als je tegen de 9000 rpm draait is 600 pk wat makkelijker te krijgen dan als je max 7000 rpm draait. komt koppel x toerental = vermogen weer kijken
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni