Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe belastingregels: wat ga jij doen?
Je hebt wel rekening gehouden met de nieuwe LPG-prijs? Die gaat volgend jaar flink omhoog door een fikse accijnsverhoging.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
BartWillem schreef:Je hebt wel rekening gehouden met de nieuwe LPG-prijs? Die gaat volgend jaar flink omhoog door een fikse accijnsverhoging.

Ja, ik dacht voldoende. Als ik het mij goed herinner heb ik de laatste tijd geregeld rond de 67 cent per liter betaald, en daar komt dan 9,3 cent accijns bij.
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Antwoord
Jep, en BTW over accijns (altijd leuk, belasting over belasting) dus ga uit van circa 10 cent. Maar denk niet dat het gek veel uitmaakt qua omslagpunt. Hooguit 10% maar meer niet.

Antwoord
CK070 schreef:(...)

Als ik het zo bereken, speel ik quite als ik op LPG blijf rijden bij zo'n 7.000 kilometers per jaar (brandstofbesparing laten we zeggen 10 cent per kilometer). Kosten van de uitbouw van de LPG-installatie en de omkeuring heb ik daarbij nog niet mee berekend.

Als ik het goed begrijp kan ik alleen goedkoper uitkomen op benzine als ik:

- 3 maanden per jaar geen auto wil rijden Ãn
- in 9 maanden of 12 maanden minder dan 7.000 kilometer rijd.

Heb ik dit juist? Ik heb geen andere auto.

(...)

Volgens mij klopt je conclusie met 'Ãn' niet.
immers, als je voor 120 euro in de oldtimerregeling gaat spaar je 1300 euro uit t.o.v. Lpg, wat voor het omslagpunt dus overeenkomt met zo'n 13000 km.

Voor mij (8000 km per jaar) bleek de oldtimerregeling daarom de beste (minst slechte) optie. De 3 maanden stil staan gaat wel vervelend / lastig worden maar lossen we ook wel weer op.
Antwoord
kiezel schreef:Volgens mij klopt je conclusie met 'Ãn' niet. Immers, als je voor 120 euro in de oldtimerregeling gaat spaar je 1300 euro uit t.o.v. Lpg, wat voor het omslagpunt dus overeenkomt met zo'n 13000 km. Voor mij (8000 km per jaar) bleek de oldtimerregeling daarom de beste (minst slechte) optie. De 3 maanden stil staan gaat wel vervelend / lastig worden maar lossen we ook wel weer op.

Dank jullie wel voor de reacties!

Je hebt gelijk, maar ik wil liever geen 3 maanden zonder de mogelijkheid om auto te rijden. Als ik in de winter toch een auto nodig heb, heb ik namelijk een uitdaging.

Vrgr. Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Antwoord
Als je de mogelijkheid tot stalling of eigen oprit hebt: neem een pekelbak. Een Polo of 205 uit begin jaren '90 is goedkoop in aanschaf en behoorlijk zuinig. Het onderhoud kan wel wat lastiger zijn dan van een 240, dus wellicht is een 740 voor een paar maanden dan ook een idee. Wel duurder in belasting, dus rest van het jaar schorsen. Maar bij veel stallingen zit je meteen een jaar eraan vast, dus dan is het niet erg om de winterauto 9 maanden stil te zetten terwijl de oldtimer weer op de weg is. Smile

Antwoord
Het wordt druk bij de RDW (zoals verwacht):
http://www.amklassiek.nl/ombouw-lpg-zorg...013/12/23/ schreef:Ombouw LPG zorgt nu al voor wachtlijsten bij RDW keuringsstations

Bezitters van oldtimers die op LPG rijden laten in groten getale de gasinstallatie uitbouwen. Dat is het gevolg van de goedkeuring van de aangescherpte MRB-regeling voor oldtimers, die vorige week definitief zijn beslag kreeg in de Eerste Kamer. De RDW keuringsstations hebben inmiddels te maken met wachtlijsten voor de ombouwkeuring.

160 auto’s per dag
Aftersalesmagazine meldt dat momenteel 160 auto’s per dag van LPG naar benzine worden omgebouwd. Normaal gesproken zijn dat er hooguit drie. De verwachting is, dat nog veel meer bezitters van een gasgestookte oldtimer- die onder de nieuwe belastingregels valt- deze maatregel gaan nemen. Het doel is uiteraard om zo voor een lager MRB-tarief in aanmerking te komen. Ook komt een naar benzinevoertuig omgebouwde oldtimer- die de ombouwkeuring bij de RDW doorstaat- in aanmerking voor de overgangsregeling.

Overgangsregeling
De overgangsregeling treedt al op 1 januari 2014 in werking. Om in 2014 gebruik te kunnen maken van deze regeling ontvangt de houder van het voertuig daarom begin 2014 een brief en krijgt hij tot 1 maart 2014 de tijd om een keuze te maken. Voertuigen die onder de overgangsregeling vallen komen in aanmerking voor een kwarttarief. Het kwarttarief geldt voor een heel kalenderjaar met een maximum van € 120. Als uitzondering mag de eigenaar- alleen in 2014- wel in januari en februari gebruikmaken van de openbare weg.

31% wil uitbouwen volgens onderzoek
Team Vrijstellingoldtimer toonde afgelopen jaar middels een grootscheeps onderzoek al aan dat een aanzienlijk gedeelte van de bezitters van een oldtimer op LPG van plan was de installatie uit te bouwen.: 31%. Het was ÃÃn van de conclusies die niet werd meegenomen in het uiteindelijke besluit en in de doorrekeningen na publicatie van het volledige onderzoek van Wouter van Embden c.s.

Eerste gedragsgevolgen zijn zichtbaar
De eerste gedragsgevolgen van de onzorgvuldig tot stand gekomen aangescherpte vrijstellingsmaatregel zijn binnen een week na de nachtelijke hamerslag door de Senaat al zichtbaar. En als 31% van de onder de maatregel vallende LPG rijders daadwerkelijk de daad bij het woord voegt, dan kunnen de ramingen al met €18 miljoen gecorrigeerd worden. De nu al ontstane wachtlijsten bij de keuringsstations van het RDW wijzen al voorzichtig in die richting.
Antwoord
Ook een mogelijkheid: je auto "exporteren"... http://www.autokiosk.nl/autonieuws/exporteer-oldtimer/
Antwoord
Met voor export aanmelden wat schiet je daar mee op? Je bent dan het Nederlands kenteken kwijt en moet hem dan naderhand als ie 40 jaar wordt weer invoeren waar ook weer kosten aan verbonden zijn.
. Dan kun je hem net zo goed schorsen totdat ie belastingvrij wordt (40 jaar).
Bovendien mag je als particulier geen ongekentekende auto hebben staan, dus zijn verhaal dat het mag klopt ook niet.
Antwoord
Kenteken krijg je weer terug bij import. Ieder chassisnummer behoudt zijn kenteken die hij van origine gekregen heeft in NL.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvolvo.nl verwelkomt nieuwe forum sponsor! TheSaint77 1 15.095 16 September 2015, 11:08
Laatste bericht: TheSaint77
  Nieuwe XC90 Jandegroot1970 1 2.995 2 July 2015, 20:19
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Nieuwe plannen van onze grote broer.... Arn02 2 3.816 16 June 2015, 19:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Nieuwe ruitenwisserbladen voor, achter en voor de koplampen. Depechetoi 1 4.358 31 March 2014, 07:22
Laatste bericht: henqui
  Nieuwe berichten 244Drift 18 14.762 15 March 2014, 19:41
Laatste bericht: A_A
  Nieuwe belastingregels: rijden op aardgas oftewel cng Arn02 17 19.576 10 June 2013, 21:50
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Misschien een nieuwe Volvo-rijder? Freek-T 12 7.077 29 December 2011, 21:18
Laatste bericht: Freek-T
  Nieuwe poging ons uit onze Volvo's te pesten......... Martin245 5 4.726 14 July 2009, 09:02
Laatste bericht: abbabak
  volvo P1800 nieuwe stijl...prachtig Belg 2 2.851 14 May 2009, 21:01
Laatste bericht: Belg
  Nieuwe (chrome) spielgels voor 'n '79 244... Bassius 4 3.629 10 September 2008, 20:02
Laatste bericht: Bassius

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)