Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt
Tja en dan hebben de mensen ook nog een vw 'schone' diesel als vervanger gekocht. Hoezo milieu
Antwoord
Als de regeling veranderd zou worden naar 30 jaar en ook weer zou gaan gelden voor de oude diesels dan begint het liedje weer van voren af aan vrees ik, m.a.w. weer een toestroom van oude diesels uit Duitsland en daarop volgend hernieuwde wetswijzigingen.

oudevolvo schreef:Weliswaar nu veel auto's al verloren zijn gegaan eindelijk weer eens een positief bericht op dit vlak.
Zie blogpost: Doorbraak wegenbelasting oldtimers, Wiebes steunt cijfers Autobelangen
Het is nogal een verhaal geworden, maar dit kon in mijn ogen best nog wel eens verstrekkende gevolgen hebben met zelfs in mijn ogen reële kans op een betere regeling.
Antwoord
En dat is precies de argumentatie van Wiebes.
Wiebes schreef:de legendarische Mercedes W124, een van mijn all time favourites. Je kunt in Amsterdam in een taxi stappen van dit type met 800.000 km op de teller. Onverwoestbaar, buitengewoon comfortabel en zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Dit soort auto's komt dan weer massaal naar Nederland. Al die mensen hebben dan natuurlijk gelijk dat zij een bijzonder comfortabele auto kopen, met een verlicht regime van de wegenbelasting; geef ze eens ongelijk.
Echter in de aanloop naar de huidige regeling werd ook al met valide argumenten onderbouwd dat dit er in absolute termen echt niet veel zijn en dat de bijdrage aan de verslechtering van de luchtkwaliteit niet zo erg groot is. Ik meen dat de FEHAC achter die berekeningen zat.
Komt bij dat door de huidige regeling er echt wel veel auto's gesloopt zijn. Ik vermoed dat het dan juist gaat om de 'goedkoop rijdende rammelbakken'. Die zullen niet meer terugkomen. Het aanbod van auto's tussen 25 en 40 jaar is volgens mij echt aanzienlijk afgenomen.
Maar voor de zekerheid, mocht de overgangsregeling voor LPG en diesel of zelfs algehele verschuiving naar 30 jaar er komen, kun je nu natuurlijk voor een prikkie van 500 euro deze 245 uit 1986 met 260.000 km op LPG kopen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
oudevolvo schreef:Weliswaar nu veel auto's al verloren zijn gegaan eindelijk weer eens een positief bericht op dit vlak.
Zie blogpost: Doorbraak wegenbelasting oldtimers, Wiebes steunt cijfers Autobelangen
Het is nogal een verhaal geworden, maar dit kon in mijn ogen best nog wel eens verstrekkende gevolgen hebben met zelfs in mijn ogen reële kans op een betere regeling.

Helaas heeft Wiebes al aangegeven geen plannen te hebben om de regeling te veranderen. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Gaat ook niet veranderen. Allemaal ijdele hoop, deal with it zou ik zeggen:-)
Antwoord
Wiebes zelf heeft uiteraard geen plannen, maar ik verwacht echt nog wel beweging vanuit de oppositie en belangenpartijen. Voor het eerst zie ik echt wel een kans op verandering.
- Opbrengsten vallen tegen
- Wiebes erkent dat
- Dekking voor moties is te vinden
We zullen zien...
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Juist omdat de opbrengsten nu al gigantisch tegen vallen is het niet logisch dat ze nu bijvoorbeeld de 30 jaar oude benzine auto's alsnog zouden vrijstellen. Juist omdat die groep auto's waarschijnlijk nu de grootste bron van inkomsten is gezien de sloop/export van veel diesels en lpg auto's. Het is mooi dat de rekensommen van de stichting als waardevol zijn erkend, maar veranderen zie ik eerlijk gezegd vooralsnog niets.
Antwoord
Omtzigt op Twitter:

Citaat:Wiebes gaf toe dat oldtimer maatregel bijna niets opleverde.
Ondanks dat, stemmen PvdA en VVD alle moties voor aanpassing nu weg

Fijn, er wordt dus niets aangepast dus dat achterlijke verplicht ophokken zal dus gewoon blijven.

Antwoord
Autobelangen heeft m.i. zelf haar kansen op een aanpassing van de wet een beetje verprutst door eraan vast te houden dat zowel diesels als lpg auto's binnen de overgangsregeling moesten komen.
Als men had ingezet op de lpg oldtimers alleen dan was de kans van slagen een stuk groter geweest denk ik. Vanuit milieu-oogpunt zou daartegen door tegenstanders minder in te brengen zijn geweest
Antwoord
Dat denk ik ook ja, want elke keer kwam Wiebes & Co weer met die Mercedes-diesels als tegenargument.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.220 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  APK-vrijstelling bij 50 jaar MacVolvo 6 8.382 26 October 2020, 12:49
Laatste bericht: Marc1970
  Vraagje wegenbelasting Laurens Zondag 5 5.661 9 July 2015, 14:00
Laatste bericht: Laurens Zondag
  carbagerun winter editie 2014 mielo 69 65.445 26 October 2014, 21:57
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Wegenbelasting enzo 1984 245 lpg A_A 2 4.141 13 July 2014, 01:21
Laatste bericht: jos245
  Iedereen een goed 2014 toegewenst... edwin 8 5.357 2 January 2014, 14:13
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers Jambon 1.573 938.409 18 December 2013, 17:10
Laatste bericht: Dopski
  'Voordeel oldtimers afschaffen' BartWillem 18 13.772 3 March 2012, 00:26
Laatste bericht: BartWillem
  kabinet-komt-terug-op-bevriezing-vrijstelling-wegenbelasting-oldtimers lars 0 2.355 11 November 2011, 15:47
Laatste bericht: lars
  Begin vrijstelling mrb Marc1970 4 4.988 30 April 2010, 20:22
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)