Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B20a deel revisie
Hoi,

Moeilijke, finacieële, keuze. Zelf zou ik voor maximaal gaan, dus alles nieuw. Dan weet je zeker dat het goed is. Dat heb ik voor mijn 142 ook gedaan, toen heb ik ook de krukas laten balanseren, alle drijfstangen en zuigers zijn toen ook allemaal gewogen en precies even zwaar gemaakt. De motor loopt daardoor erg rustig. Je kunt natuurlijk ook zien of je en goed gebruikt blok kunt vinden, dat zou toch niet al te moeilijk moeten zijn.
Waar woon je overigens? In Sneek heb ik nog een goed adresje voor zulk werk.

Groet,

Mathieu.
Antwoord
kost een ruilblok tegenwoordig..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
volgens mij zit je dan al snel richting de 1300 voor het onderblok.

En ja, dit zou het goede gebruikte blok moeten zijn geweest...
Antwoord
"goed gebruikt" klopt dan wel weer.
Antwoord
Honen en nieuwe zuigerveren is niet zo'n beste optie, ws. zijn de veergroeven in de zuigers ook al flink uitgewoond. Na flink honen klopt de zuigerspeling ook niet meer, deze is best krap.
Low budget doorhobbelen: Met nieuwe lagerschalen en een 'nieuwe' nokkenas en volgers, pakkingen, 300 euro.
Alles: 1000 euro
Niks: Weg ermee, bruikbare onderdelen bewaren/verkopen en een andere B18/20 voor weinig zoeken. En deze dan in elkaar laten zitten. Wat niet weet wat niet deert.

Er is iets geks met dat blok gedaan ooit, normaal slijten drijfstanglagers op de drukplek (ergens net voorbij middenboven) waar de grootste klap valt. Als ze slijten op de aansluitingen, zitten ze of in verkeerde lagerschalen of zijn ze verkeerd gemonteerd waardoor ze te hard tegen elkaar geperst zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Even een update, heb het blok afgegeven bij het revisie bedrijf, wordt licht gehoond om het vervolgens met nieuwe zuigerveren weer te monteren (was allemaal in een nog redelijke staat).

De nokkenas echter is nog steeds een vreemd verhaal, hij is helemaal ingevreten aan de kanten. Volgens het revisie bedrijf kan dit liggen aan cavitatie doordat er vocht in de olie heeft gezeten...Anyway er zal een nieuwe in moeten.
Ik denk dat ik dan direct voor een K as zal gaan, iemand suggesties?

Krukas zag er nog goed uit, wil ik met nieuwe lagerschalen monteren.
Antwoord
De nokkenas slijt op een vreemde manier inderdaad, krijgt een soort paraboolvormige drukvlakken, zal met de vorm vd volgers te maken hebben. Wat wil je met de motor, de K as is voor hoogtoerig 'sportief' rijden in de B20E. Vlgs mij heeft tinustuning.nl een goed assortiment nokkenassen die meer bieden dan de Volvo assen.

Kijk of de lagerkappen (waar de lagerschalen ingaan) nog de originele hoonsporen hebben, en of de pasvlakken niet zijn 'aangepast'.
Antwoord
het is wel het idee om de auto wat sportiever te rijden.

De K-as werd mij aangeraden door het revisie bedrijf, heeft hier goede ervaringen mee.
Iemand hier ervaring mee icm een B20a?

Tevens heb ik de andere assen bekeken, naast dat ze een stuk duurder zijn (ca. 100) heb je ook dubbele klepveren etc. nodig.. dan wordt het mij wel iets te prijzig. Mijn inziens kan ik dat geld beter aan nieuwe rubbers (al dan niet PU) in de wielophanging uitgeven.
Antwoord
De enkele B20A carb is echt een economy keuze, en het spruitstuk is ook niet optimaal met z'n haakse bochten. Sportieve assen hebben veel overlap en openen de kleppen verder en langer. Om daar echt plezier van te hebben, heb je meer doorstroming, wat hogere compressie en wat meer brandstof in de vorm van een dubbele carburateur nodig.
Denk aan een B20B.

Met een B20A kan je trouwens al aardig sportief rijden, sportiever dan het onderstel aankan (overstuurd). Op zich kan je er prima een K as inzetten, het is nog lang geen echte race-as. Je raakt wat lage toeren koppel kwijt zonder dat je er veel hoge toeren vermogen bijkrijgt, maar het zal nog goed rijdbaar zijn. En dan een beetje rondneuzen naar carburateurs.
Antwoord
Martijn142 schreef:De nokkenas echter is nog steeds een vreemd verhaal, hij is helemaal ingevreten aan de kanten. Volgens het revisie bedrijf kan dit liggen aan cavitatie doordat er vocht in de olie heeft gezeten...Anyway er zal een nieuwe in moeten.
Ik denk dat ik dan direct voor een K as zal gaan, iemand suggesties?

Ik heb een TT-3 as (gecombineerd met standaard nokvolgers en normale veren). Ben ik zeer tevreden over!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 1.216 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.937 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.618 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.706 28 November 2016, 10:26
  Ontsteking b20a lenlux 2 2.944 20 November 2015, 09:55
  Stotterende motor na revisie zenith 175CD RJV 4 3.520 15 October 2015, 11:30
Laatste bericht: RJV
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 6.273 30 April 2015, 09:13
  B21ET wil niet starten na revisie hooge048 48 37.570 9 March 2015, 16:31
Laatste bericht: hooge048
  Nokkeras B20A vs B20E. Madman 13 8.831 27 September 2014, 17:57
Laatste bericht: Jerry
  koppakdichting B20A hero 5 4.307 15 December 2013, 21:46
Laatste bericht: hero

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)