Topics: 7
Stinky schreef:Well....let's see.
Ik heb hem voor 5000,- 4 jaar geleden gekocht en er sindsdien 60.000km mee gereden teller staat nu op 310.000.
Direct na aanschaf heb ik alle roest er af laten halen en een Dinitrol behandeling gegeven. Dat kostte toen zo'n
3000,-. Twee jaar later nog een keer behandeld. Alle remmen zijn inmiddels vervangen, de achterveren, distributie
riem en alle snaren. Veerpoot voor is nieuw, stuurhuis en uitlaat ook.
Standaard had de GLE al deze features: electrische spiegels (bediening en verwarming), 4 hoofdkussens, airco,
automaat, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, alarm klasse 3, B230F motor en velours bekleding.
Alle gadgets die er te vinden zijn heb ik gezocht en gekocht: alle meters in het dashboard, originele radio met 6-cd
wisselaar achterin, hondenrek, rolhoes, muntenbakje, armsteun voor, koplampwissers, houten dashboardstrips,
alle ramen electrisch, cruise control (doet het niet) sneeuwschalen, nieuwe mattenset, snowcaps, achterspoiler,
winddeflectors op de ramen, originele reservetank, afsluitbare benzinedop, chromen kentekenhouders.
Omdat ik bij een botsing niet de dagwaarde wil krijgen is hij getaxeerd. Waarde is bepaald op 6000,- De taxatie is
verlopen en ik hoop bij een volgende keer op iets meer. Mischien 8000,- ? Dat zou een mooie prijs zijn.
Leuk en aardig, maar het komt uiterst zelden voor dat een vervolgtaxatie hoger uitvalt dan de eerdere taxatie (verzekeraars zijn immers niet gek), tenzij aangetoond kan worden dat er sindsdien een hoop aan gedaan is (zoals overspuiten, laswerk enz). Een auto die je een aantal jaar terug voor 5000 gekocht hebt lijkt me sowieso onverkoopbaar voor 3000 meer eerlijk gezegd.
Sowieso zijn de 240's van na 1987 op dit moment nogal overpriced qua vraagprijs: de handelswaarde ligt op dit moment tussen de 1000 en 1500 Euro en als je niet allrisk verzekerd bent mag je al blij zijn dat je er 1500 voor krijgt als 'ie total loss is buiten jouw schuld.
Topics: 12
Zoals Stinky al zei is de auto in principe niet te koop. Dat blijkt dus ook uit de vraagprijs.
Topics: 6
Yellow240 schreef:Dan vind ik die taxatiewaarde verdomd laag. Ik weet niet waar je je auto hebt laten taxeren, en of het feit dat 'ie nog niet (zo heel) oud is ook meetelt. Matthijs, waarom wil je perse een auto van na 1990? Alle 240's zijn even goed hoor.
Vanwege roest. Ik dacht dat 240's van 1991+ een beter antiroestbehandeling hebben gehad. Verder wil ik graag de B55 versnellingsbak en in oudere zit soms de B35 dacht ik.
Topics: 26
Wil je nou een automaat of niet?
Topics: 12
Wat voor bakken zijn die BW's volgens jou dan?
Topics: 26
Zijn die na 1990 nog geleverd? Ik dacht alleen nog AW's.
Cojones schreef:Zoals Stinky al zei is de auto in principe niet te koop. Dat blijkt dus ook uit de vraagprijs.
Dat verklaart genoeg.  Pas bij een goed bod weg doen, heeft 'ie ook wel gelijk in als 'ie er tevreden over is.  Maar het verhaal van de taxatiewaarde blijft dan nog steeds gelden.
matthijs schreef:Vanwege roest. Ik dacht dat 240's van 1991+ een beter antiroestbehandeling hebben gehad. Verder wil ik graag de B55 versnellingsbak en in oudere zit soms de B35 dacht ik.
Na 1987 zijn alle Volvo's een stuk beter qua roestbehandeling. De BW55 is een 3-traps automaat en eigenlijk gewoon een doorontwikkeling van de BW35 (die t/m 1977 gebruikt is, maar uiteraard als overstock-model later nog gemonteerd werd om de voorraad op te maken). De AW55 is weer nagenoeg identiek aan de BW55.
Wat jij bedoelt is de 4-traps automaat (wat in feite een 3-traps automaat is met ingebouwde overdrive): de AW70 en AW71, deze zijn eigenlijk vanaf modeljaar 1986 de standaard automaatbak geworden bij Volvo, al zijn voor een aantal markten de 4-traps automaten al eerder gebruikt (zoals USA, Canada en nog een aantal landen). De 4-traps automaat is makkelijk te herkennen: aan de zijkant van de pookknop zit een klein knopje waarmee de inwendige overdrive uit te schakelen is. Een BW35/55 heeft dat knopje niet.
Ik heb inmiddels een van de autos bekeken en houd er een dubbel gevoel aan over.
Ten eerste was het geen GLE, maar een GL. Dus geen elektrische ramen.
Wel erg mooi, maar meer roest dan ik dacht.
Eerste indruk is leuk:
- goed in de lak
- Bekleding in topconditie
- Hoofdsteunen met kussens
- Unieke originele bagage harmonica afdekhoes, dus geen leren rolding. Erg mooi
- Elektrische spiegels met verwarming
- Digitale buitentemp meter
Dan mijn bevindingen op basis van de checklist van volvorider (waarvoor dank!). Ik heb notities gemaakt. Als ik iets niet noem, was het goed. Van de gevonden roestplekken heb ik veelal foto's gemaakt. Die zijn te zien op: http://flic.kr/s/<wbr>aHsjBvGutw
Bevindingen positief:
- Motor is goed en schoon
- Automaat is soepel
- Remmen zijn goed
- Schokbrekers/veren/kogels zijn goed
- Goede banden
- Verdeler/bobine/bekabeling zien er goed uit
- Houdt remdruk goed vast
- Op een paar puntjes na ziet de onderkant er superstrak uit.
- uitlaat deels nieuw, tussendemper en eindbocht kunnen nog max twee jaar mee
Bevindingen negatief:
- Zitting bestuurdersstoel moet vervangen
- Binnenverlichting gaat niet aan door bestuurdersdeur, ander deuren wel
- Spiegelarmatuur rechts beschadigd
- Remlicht rechtsachter kapot
- Blowers zwakker dan mijn vorige 240
- (Dimmer) tellerkastverlichting kapot
- Ruitenwisser achter kapot (motor of bekabeling, sproeit wel)
- Rode schermpje gordellampje is weg. Klikt ook niet, maar zoemt
- Steenslag is nergens bijgewerkt
- Op een plaats een natte leiding onder de auto (zie http://flic.kr/p/<wbr>cUyg1Gen http://flic.kr/p/cUyggj) (is dit erg?)
- Beetje olie bij overgang blok/bak (zie http://flic.kr/p/cUyhAL)
- Roest op verschillende plekken (zie http://flic.kr/s/<wbr>aHsjBvGutw):
- onderaan alle deuren (in verschillende mate, alleen aan binnenkant)
- dorpel rechts vanwege beschadinging (behoorlijk)
- klein vlekje onder achterbank. Verder nergens binnen auto (beperkt)
- Voorschermen onderaan buitenkant (beperkt)
- Dorpel achterklep (beperkt)
- Met enige moeite boven de 140 km/u met drie man in de auto. Dat deed mijn oude 240 sedan handbak een stuk makkelijker als ik het me goed herinner. Allebei benzine.
- Dopjes van raamhendels komen steeds los
Zoals je ziet veel kleine puntjes die vrij gemakkelijk op te lossen lijken. De roest maak ik me meer zorgen over, maar kan ik niet goed beoordelen.
Wat vinden jullie er van en wat denken jullie dat het zou kosten om die roest goed te laten weghalen? En het oplossen van de overige puntjes? Ik ben zelf niet echt handig.
BartWillem schreef:Na 1987 zijn alle Volvo's een stuk beter qua roestbehandeling. [...]
Wat jij bedoelt is de 4-traps automaat [...] de AW70 en AW71 [...]
Ah, dat is duidelijk. Dus als ik het goed begrijp is het prima om vanaf 1987 te kijken? Of zijn er andere redenen om toch een modernere te willen?
Zoals het er naar uit ziet zou ik die 240 laten staan. De roest is wat vreemd (dorpel).  Wellicht schade gehad in het verleden?
Ik heb hier een complete lijst gemaakt van de wijzigingen per modeljaar: http://www.volvotips.com/index.php/240-2...y-240-260/ (flink naar onderen scrollen). Persoonlijk vind ik de LH-Jetronic de fijnste injectie-type, dus ik zou voor een modeljaar 1989 (let op: deze waren al verkrijgbaar vanaf augustus '88) of later gaan.  En wil je mijn uitgebreide aankooptips zien, dan kan je hier terecht: http://www.volvotips.com/index.php/240-2...ying-tips/
|