Vandaag even wat koppen getest! Ik heb er een zooi op voorraad dus ik dacht het is makkelijker om een goede kop te vinden dan om deze te gaan repareren

Ik begon med en 531 omdat ik dan gelijk van de sproeiergaten af raak. Er zat geen cam in dus dat scheelde weer wat werk voor het controleren op lekken

Een beetje "t-rood" (geen idee hoe dat heet, maar het is een soort van alcohol ofzo) in alle verbrandingskamers gegoten en dan maar wachten en kijken of het er uit kwam. Helaas lekte 2 van de uitlaatkleppen een beetje. Bovendien lijkt deze top flink gevlakt te zijn, leuk voor een zuigmotor maar niet ideaal voor een turbomotor.
De volgende top dan, dit was een 405 uit 79 met H-cam. Gok dat ie in een GT heeft gezeten. Eerst de cam er uit en vervolgens weer vol met t-rood. Die H-cam is toch iets te wild voor mijn motor denk ik dus die zou er sowieso uit moeten. Om te beginnen kwam er niks uit maar na 10 minuten had de 3e uitlaatklep toch een beetje gelekt. Toen heb ik er een K-cam in gezet, alle kleppen een voor een schoongemaakt en de 3e uitlaatklep nog een keer getest. Nu was er na een kwartier nog steeds geen druppel uit gekomen, dus helemaal goedgekeurd!
Zo zag het er uit
Om te beginnen alles nog droog
Maar na 10 minuter dus dit. Geen gigantische lekkage maar gelukkig was hij later echt goed dicht.
Ik heb ook de verbrandingskamers opgemeten, en kwam op 46 cc uit. Dat hoort wat meer te zijn dus hij lijkt ongeveer een mm gevlakt te zijn.
Maargoed, deze kop dus op de motor gezet, en weer compressie meten.
En ik ben erg tevreden met de resultaten! De eerste cilinder had wat dichter bij de andere mogen zitten maar misschien komt dat wel als ie weer een tijdje gelopen heeft en alle mogelijke troep goed weggeblazen is.
De meest rechtse kolom is van vandaag, die andere 2 van gisteren. Ik gebruikte vandaag dezelfde 1,8 mm pakking. Vergat hem helaas wel te meten, ben eigenlijk wel nieuwschierig hoe veel hij gekomprimeert wordt. Ik gok dat hij eigenlijk rond de 1,5 is.
Nu heb ik dus een redelijk gezonde motor. Maar ook gelijk een redelijk groot probleem voor mijn plannen: veel te hoge compressie! Als we uitgaan van 1,5 mm pakking kom ik uit op 11,2:1. Ik zou liever rond de 8,5 liggen.
Om dat voor elkaar te krijgen moeten de verbrandingskamers 20 cc groter worden, oftewel een 2,8 mm pakking er bovenop deze 1,8 mm pakking. Niet te doen dus. Een betere optie is om de zuigers in de draaibank te zetten en er een mm of 4 diepe kuilen in te maken. Of gewoon B23ET zuigers kopen die dat al hebben, maar die zijn dan ook weer niet gratis. Ws rond de 500 euro voor 4 nieuwe.
Ik bedacht me vanavond ook dat ik nog een kapotte B23A had liggen en was een beetje nieuwschierig hoe het inlaatspruitstuk er uit zag. Het lijkt iets minder hopeloos dan het B21 spruitstuk was ik nu heb, volgens mij zijn de kanalen een stuk ruimer! Dat moet nader onderzocht worden