Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met zelf uitdraaien Krukaskeerringdeksel B18/B20
In de catalogus van de B20 (gcp.se) staan allebei de keerringhouders, 418238 (als ALT 1) en 1218634 (ALT 2), maar er staat niet bij welke waar en wanneer gebruikt is jammergenoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ok, Dan doe ik eerst eens 109. Heb nog nooit zelf met een draaibank gewerkt, dus weet niet of je zo maar 100ste in kun stellen.

Op het Volvo Klassieker Vereniging Forum stond nog een handige tip voor het vast zetten van het deksel om er voor te zorgen dan hij exact gecentreerd komt.

C.L.J. Buiting schreef:Hoi Boele,

Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht om dit te doen, maar het is er nog niet van gekomen.
Je moet inderdaad de buitendiameter van de keerring aanhouden minnes een paar honderdste zodat de keerring er strak in gaat.
Ik denk dat het lastigste is om de deksel in te spannen, want het is natuurlijk belangrijk dat de keerring netjes in het midden komt te zitten.
Als ik het zou moeten maken zou ik een flink stuk aluminium inspannen en er een "borst" aan draaien met de diameter
van het binnenste gat, dan de deksel erop schuiven en vastzetten met de originele boutgaten (tappen)
daarna is het mogelijk om de deksel uit te draaien.

Ik heb het toch bij het juiste eind dat de binnenste ring blijft zitten??????
Groeten, Boele
Antwoord
Een klauwplaat waarmee je van binnenuit kan spannen. Die zet je dan in de achterste ring van de behuizing (die blijft zodoende vanzelf staan). Die ring is keurig gecentreerd en rond als ik het zo bekijk.

Misschien kan dat wel met alle klauwplaten, ik heb er ook geen ervaring mee.
Antwoord
Als het zover is, (misschien morgen wel) dan zal ik eens wat foto's maken.
Groeten, Boele
Antwoord
Ja je kunt op 100ste draaien met een draaibank. Als je er nog nooit mee gewerkt hebt dan is dat wel heel lastig. Zeker omdat je gaat 'binnendraaien'. Zorg dat je beitel niet te ver uitsteekt, die wil wel doorbuigen en dan draai je zo weer een paar honderdste meer af dan je wou. Laatste stukje met veel beleid, meten is weten. Beter drie keer 5/100 weghalen dan een keer teveel.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
De keerringhouder van de B21 etc is inderdaad exact hetzelfde. Het gat voor de keerring is 110 mm. Je hoeft dus geen ingewikkelde of dure houder te kopen of maken, je kan er gewoon ÃÃn van een B230F op je B20 schroeven.

Alleen er aan denken dat je twee metrische boutjes meeneemt.

Eindelijk gevonden wie de 430118 keerring maakte voor Volvo, deze is van GACO, gemaakt door George Angus uit Newcastle on Tyne.
Meer trivia om indruk te maken op de dames: http://www.gracesguide.co.uk/George_Angus_and_Co

Ah, en nog een probleempje met de B230F versie op de B18/20: je kan hem niet goed centreren op de krukas! De 418238 centreer je met een voelermaat, de 1218634 heeft 3 alu uitsteeksels die hem op de krukas centreren en de de B230F heeft 2 paspennen. Maar die zitten natuurlijk niet op de B18/20.
Dit probleem ga je ook krijgen met je zelf uitgedraaide keerringhouder, en centreren is echt belangrijk voor de duurzaamheid van deze keerringen.
Antwoord
Maar hoe zit het dan met olie afvoer?
Bij de B21 achterdeksel die ik heb zit niet zo'n kanaaltje en bij de B18/B20 versies wel.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Met de rubber keerring is dus geen extra olieafvoer nodig. Zowel de B20 rubber versie en de B21 versie hebben geen gat daarvoor.
De hoogte van pasvlak carterpan tot krukas heb ik ook nog gecontroleerd, precies gelijk.
Antwoord
De voorste deksel heb ik zelf al eens uitgedraaid (op een zware kolomboor met een speciale instelbare "kotterboor", maar wil het de volgende keer met een instelbare frees doen, op een draaibank moet het natuurlijk ook kunnen). De achterste wil ik ook eens doen, maar nog niet gedaan. De B21 versie achteren heeft, zoals al geschreven, twee extra gaten voor paspennen, maar past voor de rest op een B20. Zover ik mij herinner is bij de originele achterste deksels voor de simmerring geen rand aan de binnendiameter aanwezig, dus zijn volledig op de diameter van de simmerring uitgedraaid. Daardoor hoeft hij ook geen olieafloopgat (olie kan meteen naar achteren weg). Voordeel hiervan: men kan de simmerring op de diepte plaatsen waar de krukas het gladste is. Vilt moet genoeg olie gedrenkt zijn anders verbrandt het, de simmerring krijgt genoeg olie met de rondspattende olie. Gecentreerd wordt het deksel normaal met een speciaal gereedschap (simmerring wordt erna geplaatst), maar als de karterpan ervanaf is gaat het makkelijker: simmerring in deksel plaatsen en samen over het krukasuiteinde schuiven: de druk van de simmerring centreerd het deksel vanzelf (wel voorzichtig vastdraaien, anders verschuift het deksel eventueel). Wat dan meestal opvalt is dat de onderkant van het deksel niet geheel vlak met de onderkant van het blok is, maar dat is als het niet erg veel is dit geen probleem vanwege de redelijk dikke pakking (anders wat vloeibare pakking erbij). De oranje simmerringen zijn goedkoper maar van iets mindere kwaliteit dan de andere.
Antwoord
Mn pa gaat me morgen helpen (als hij tijd heeft.) Hij wil hem in de draaibank gewoon centreren op de binnenste ring. Die hoeft er immers niet uit.

Denk dat ik er gelijk 3 doe als het werkt. 1 voor reserve, de ander zet ik dan te koop. Kan ik daarvan iets leuks kopen voor mn oom en vader als bedankje. ;-)
Groeten, Boele
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230FD ervaringen? Kogelman 6 3.445 7 August 2021, 16:20
Laatste bericht: Kogelman
  Zelf honen cilinderwanden? gydomatra 8 3.821 20 November 2020, 00:07
Laatste bericht: gydomatra
  Relais makkelijk zelf te repareren Grey240Polar 0 2.315 26 June 2020, 09:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Weber ervaringen? okkehel 26 23.212 23 August 2018, 23:06
Laatste bericht: Bostel
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 11.642 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 4.019 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  blos lpg carb ervaringen? Jerry 2 3.259 17 April 2016, 22:54
Laatste bericht: Jerry
  Zelf vervangen v snaar peterjan 3 4.608 10 September 2015, 21:45
Laatste bericht: edwin
  Te warm lopen.. Zelf zonder thermostaat Stevves 9 8.526 1 August 2014, 19:43
Laatste bericht: skidje
  Onregelmatig toerental, zelf oplossen? Erikvolvolvo 13 11.471 24 January 2014, 17:29
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)