Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trillend stuur vanaf 100 km/h
Bij mij was vorig jaar een bout van een van de draagarmen bij de voorwielophanging losgetrilt, er zat 3mm speling op en de hele auto ging daardoor trillen boven de 100km/h.

Het zou misschien ook je aandrijfas kunnen zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Eerder heb ik ook trillingen gehad door een kromme stalen velg.

Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Antwoord
Bij mij was vorig jaar een bout van een van de draagarmen bij de voorwielophanging losgetrilt, er zat 3mm speling op en de hele auto ging daardoor trillen boven de 100km/h.

Het zou misschien ook je aandrijfas kunnen zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Eerder heb ik ook trillingen gehad door een kromme stalen velg.

Volvo 144 2.0 DL Sedan 1973 Blauw
Antwoord
Allereerst bedankt voor alle reacties.

Volgens mij gaat uitlijnen het trillen sowieso niet oplossen. De auto is van de winter uitgelijnd. Bij het vervangen van de schokdempers heb ik de veerpootstand bovenaan gemarkeerd en onderaan isheb ik de sturkogels niet verdraaid. De uitlijning moet dus nog goed zijn.

Misschien opnieuw balanceren zou het trillen wel kunnen veranderen.
Ik zal nogmaals eens kijken of er geen speling in de draagarmen/wiellagers zit.
Zover ik weet zit er geen speling in de stuurkogels/fusees/draagarmrubbers. Ik zal het aanliggen van de schijven+velgen en de wiellagerspeling iig controleren.

Ik heb ook al eens gehoord dat het in de remmerij zou kunnen zitten maar ik heb ook net nieuwe schijven/blokken/klauwen en slangen voor dus...Het is gewoon ververlend dat het zoeken zo lastig is. Alles vervangen gaat ook zoveel geld kosten en het is volgens mij overbodig.

Hoe zit het nou bij het balanceren van velgen? Trillen goed gebalanceerde velgen per definitie niet?

bedankt weer.
Antwoord
Allereerst bedankt voor alle reacties.

Volgens mij gaat uitlijnen het trillen sowieso niet oplossen. De auto is van de winter uitgelijnd. Bij het vervangen van de schokdempers heb ik de veerpootstand bovenaan gemarkeerd en onderaan isheb ik de sturkogels niet verdraaid. De uitlijning moet dus nog goed zijn.

Misschien opnieuw balanceren zou het trillen wel kunnen veranderen.
Ik zal nogmaals eens kijken of er geen speling in de draagarmen/wiellagers zit.
Zover ik weet zit er geen speling in de stuurkogels/fusees/draagarmrubbers. Ik zal het aanliggen van de schijven+velgen en de wiellagerspeling iig controleren.

Ik heb ook al eens gehoord dat het in de remmerij zou kunnen zitten maar ik heb ook net nieuwe schijven/blokken/klauwen en slangen voor dus...Het is gewoon ververlend dat het zoeken zo lastig is. Alles vervangen gaat ook zoveel geld kosten en het is volgens mij overbodig.

Hoe zit het nou bij het balanceren van velgen? Trillen goed gebalanceerde velgen per definitie niet?

bedankt weer.
Antwoord
Opnieuw balanceren van de wielen zal alleen helpen als je auto vooral zou trillen bij 80-90 km. per uur .

Dat trillen/schudden bij hogere snelheid is een moeilijk te traceren euvel bij de 200 serie. Het zou zelfs ook nog in de aandrijflijn kunnen zitten.Het is inderdaad frustrerend als je al verschillende dingen geprobeerd/vervangen hebt en dat geen soelaas biedt. Sad

Een vierkante band of band met canvasbreuk kun je ook zelf traceren door de auto op te krikken, het wiel een slinger geven en laten draaien en vervolgens langs het loopvlak kijken.
Als je met vlakke hand zijdelings over het loopvlak van de band voelt en het loopvlak staat hol in plaats van recht of licht bollend dan zit er waarschijnlijk een canvasbreuk in de band.
Antwoord
Opnieuw balanceren van de wielen zal alleen helpen als je auto vooral zou trillen bij 80-90 km. per uur .

Dat trillen/schudden bij hogere snelheid is een moeilijk te traceren euvel bij de 200 serie. Het zou zelfs ook nog in de aandrijflijn kunnen zitten.Het is inderdaad frustrerend als je al verschillende dingen geprobeerd/vervangen hebt en dat geen soelaas biedt. Sad

Een vierkante band of band met canvasbreuk kun je ook zelf traceren door de auto op te krikken, het wiel een slinger geven en laten draaien en vervolgens langs het loopvlak kijken.
Als je met vlakke hand zijdelings over het loopvlak van de band voelt en het loopvlak staat hol in plaats van recht of licht bollend dan zit er waarschijnlijk een canvasbreuk in de band.
Antwoord
Voor de duidelijkheid. Mijn banden zijn slechts ca. 1000 km oud. Daarvoor trilde de boel ook al, maar ik dacht dat banden het probleem zouden oplossen..niet dus.......canvasscheuren etc. zijn echt niet aan de orde.

Ik zet mijn LM velgen vast met de originele stalen wielmoeren... Is dit wel ok?
Antwoord
Voor de duidelijkheid. Mijn banden zijn slechts ca. 1000 km oud. Daarvoor trilde de boel ook al, maar ik dacht dat banden het probleem zouden oplossen..niet dus.......canvasscheuren etc. zijn echt niet aan de orde.

Ik zet mijn LM velgen vast met de originele stalen wielmoeren... Is dit wel ok?
Antwoord
En de wielen "aan" de auto laten balanceren?
Dat had "Jambon" dacht ik ook een keer laten doen
Antwoord
En de wielen "aan" de auto laten balanceren?
Dat had "Jambon" dacht ik ook een keer laten doen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuur loshalen BartJu 15 12.482 12 April 2019, 23:51
Laatste bericht: Volvo240
  stuur geeft tegenreactie in de bocht, zowel naar links als rechts. Suggesties dank! environ 2 4.421 22 June 2016, 20:13
Laatste bericht: Marc1970
  Stuur stuurt naar links zwaarder dan naar rechts Erikvolvolvo 7 9.977 25 September 2013, 19:54
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Stuur schiet door in bochten Potvisboer 4 7.547 22 October 2012, 23:29
Laatste bericht: Potvisboer
  Stuur trekt naar links, schokbreker bevestiging (schotel). Ecleo 4 4.672 21 January 2012, 20:51
Laatste bericht: jos245
  Stuur draait automatisch naar links na vervangen stuurhuis rijschooljeroen 21 16.791 3 August 2010, 10:10
Laatste bericht: janspeed
  stuur 145 '70 vervangen laptoprob 6 4.537 31 January 2010, 00:14
Laatste bericht: laptoprob
  Stuur op slot tijdens rijden Karel 16 16.113 12 November 2009, 12:05
Laatste bericht: 240diesel
  welke maat pijpsleutel om je stuur los te krijgen Filip 5 4.640 24 July 2007, 21:57
Laatste bericht: Filip
  Stuur bekleding laat los Frans245 2 3.891 27 January 2007, 13:37
Laatste bericht: Frans245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)