Topics: 257
Als je dorpels nu dichtgelast zijn, zou je gewoon weer zes gaatjes moeten boren (twee voor, twee achter en twee in het midden).
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 85
Dat zijn van die dingen die je toch even moet bekijken voor je gaat lassen.
Ik ben er wel eens een paar vergeten, die heb ik achteraf gemaakt door een schroevedraaier omhoog te slaan tussen twee proplassen. En dan zo groot mogelijk uitbeugelen, en weer roestpreventie er achteraan. Er zit er 1 onder de A stijl, dan een poos niks, dan weer vanaf de B stijl 5 verdeeld tot het eind. De laatste zit na de kriksteun.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 31
Dat zijn inderdaad van die dingen waar je aan moet denken en naar moet kijken voor je gaat lassen! Nou ja ik zit er nu mee. Maar ik ga de gaten er in maken voor de zaak gespoten wordt. Zijn die gaten voor een 240 hetzelfde als een 140? Het lijken wel een soort van bruggetjes opgelast te zijn! Is dat ook zo?
Topics: 135
En langs de voorruit loopt het er ook vaak in...als t daar krokant is onder de rubbers, wat nogal eens voorkomt.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 85
Nee, het is een deukje in de achterste plaat. Wat je heel goed achteraf na kan maken met enig gepast geweld.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 41
Ja schroevendraaier er tussen meppen en dan goed behandelen met allerhande anti roest middeltjes ;D
Topics: 6
Zoals gemeld heeft de Volvo 140/164/240/260 zogeheten geventileerde dorpels. Dat is slim, want in gesloten kokers zal naar verloop van tijd condens ontstaan. Bovendien zijn aaneen gelaste plaatdelen nooit volkomen gesloten, waardoor er altijd vocht tussen de puntlassen door naar binnen kan kruipen.
Kortom, die afwateringsgaten (geldt overigens ook voor portieren ed.) dienen altijd open gehouden te worden.
Dit plaatje laat schematisch zien hoe Volvo het bedoeld had (en volgens mij zijn er in het echt 3 grote gaten in de dorpel).
med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />
Topics: 289
aRjen.T schreef:Ja schroevendraaier er tussen meppen en dan goed behandelen met allerhande anti roest middeltjes ;D
neem dan een brede beitel, zijn ze net echt, eventueel eerst de föhn er op voor de lak, busje ML erbij, laat de regen maar komen (daarna dus..)
Topics: 35
Hejsan! schreef:Dit plaatje laat schematisch zien hoe Volvo het bedoeld had (en volgens mij zijn er in het echt 3 grote gaten in de dorpel).
Nee, het zijn er echt wel meer. Minstens vier "grote" gaten. Zoals Marc het zegt: eerst Ã
Ã
n, dan een stuk niets en dan drie kort op elkaar. Ik dacht dat ik er recent nog ergens een plaatje van had gezien, maar kan het niet meer vinden.
Topics: 135
Het maakt toch niet zo veel uit hoeveel en waar. Als je maar gaten maakt. En het liefst in het laagste punt waar de plaatdelen opeen zitten gelast.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"